Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

1 lid en 22 gasten bekijken dit topic.

Online Eelco

• Admin
  • 20.673
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2180 Gepost op: 05 februari 2012, 00:49:43 »
En wat mosterdsaus in een kuiltje.
Hoe maak je die?
Dit keer heel onorthodox. Teentje knoflook in olijfolie fruiten, samen met wat (bruin) mosterdzaad en nigella. Vervolgens zo'n twee eetlepels mosterd erbij en een eetlepel honing (of je dat wil, hangt af van de mosterd die je gebruikt). Plens water erbij en laten inkoken. Binden met een theelepeltje maïzena, in water opgelost. Op smaak brengen met peper en zout, eventueel ook met een gedroogd pepertje.

Je kunt de saus ook gewoon met een roux maken, maar dan wordt hij wel heel machtig. En het mosterdzaad en de nigella kun je ook weglaten (of malen, of vervangen door gemalen komijnzaad), als je niet van zaadjes tussen je tanden houdt.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline koekje

• 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2181 Gepost op: 05 februari 2012, 15:06:50 »
Ik heb nog een zaterdagpizza van gisteren. Ik heb er gekruide tomatensaus, kaas, zongedroogde tomaten (in dunne snippertjes), kappertjes, jalapeñoringetjes in dunne snippertjes, plakjes champignon en reepjes gegrilde paprika opgedaan.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2182 Gepost op: 05 februari 2012, 16:13:49 »
Winterkost: nasi goreng, een zelfgemaakt seitanbroodje (rest gebraden seitan in bladerdeeg), even gekookte en daarna gebakken spruitjes, kacang-kecapsaus en een slaatje van julienne-fijngesneden rode kool. Tijden veranderen.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2183 Gepost op: 05 februari 2012, 17:29:27 »
Pasta met broccoli, champignons, en tomatensaus. Ik moet nog wel wat leukere recepten gaan bedenken voor mijn 2 pits elektrisch kookstelletje.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2184 Gepost op: 05 februari 2012, 17:48:56 »
Pasta met broccoli, champignons, en tomatensaus. Ik moet nog wel wat leukere recepten gaan bedenken voor mijn 2 pits elektrisch kookstelletje.

Ja hmm.. waar loop je nu tegenaan? En wat voor dingen kun je krijgen. Tofu e.d. denk ik lastig?
Heb je een wok? Dat helpt denk ik al, want is multifunctioneel.

Hier frietjes, wintersalade en misschien een vegakroket.
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2185 Gepost op: 05 februari 2012, 18:02:29 »

Ja hmm.. waar loop je nu tegenaan? En wat voor dingen kun je krijgen. Tofu e.d. denk ik lastig?
Heb je een wok? Dat helpt denk ik al, want is multifunctioneel.

Nou ja, zoveel heb ik nog niet gekookt, en de eerste keer had ik echt heel kleine pannetjes, maar dat ging wonderwel best. Ik heb nu wel een koekepan waarin ik wel kan roerbakken. Waar ik vooral tegen aanloop nu is: ik heb nog niet zo veel kruiden. Thuis heb ik, denk ik, ongeveer alles. Nu heb ik nog maar een paar kruiden gekocht. Daarnaast heb ik hier nog geen groentebouillon (alleen kip en rund) gezien. Toch wel handig om te hebben. Tofu durf ik alleen nog maar te dromen.

Andere oosterse dingen heb ik wel gezien, maar zijn best wel duur. En ik heb ook nog geen kokosmelk bijvoorbeeld gezien.

Wel heel veel groente en ook wel verse kruiden. En natuurlijk noten. Ik moet, denk ik, daar mee gaan doen.

Ik vond de broccoli wel erg smaakvol, dat wel. En heb ook alles opgegeten, maar ik moet nog wel wat meer verzinnen.
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2012, 18:06:34 door LL de Ling »

Offline Bast

• 4.149
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2186 Gepost op: 05 februari 2012, 18:11:23 »
Knorr heeft groentebouillon, sebzeli.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2187 Gepost op: 05 februari 2012, 19:06:18 »
Knorr heeft groentebouillon, sebzeli.

Echt? Waar vind ik dat dan? Ben al in 2 grote supermarkten geweest, maar daar zie ik dus heel erg veel bouillon met rund en kip in een schap, en dus geen groente. Staat het daar dan bij? Of misschien ergens anders. Maar goed, ik kan nu in ieder geval uitkijken naar Knorr  ;D

Vind het overigens best erg om te bekennen, maar ik ben stiekem al best blij met de kilo kaas die mijn vriend in mijn koffer heeft gestopt :)
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2012, 19:11:40 door LL de Ling »

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2188 Gepost op: 05 februari 2012, 19:10:03 »
Vandaag en de komende dagen snert  :yummie:
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2189 Gepost op: 05 februari 2012, 19:21:37 »
ik heb nog niet zo veel kruiden. Thuis heb ik, denk ik, ongeveer alles. Nu heb ik nog maar een paar kruiden gekocht. Daarnaast heb ik hier nog geen groentebouillon (alleen kip en rund) gezien. Toch wel handig om te hebben. Tofu durf ik alleen nog maar te dromen.

Andere oosterse dingen heb ik wel gezien, maar zijn best wel duur. En ik heb ook nog geen kokosmelk bijvoorbeeld gezien.

Wel heel veel groente en ook wel verse kruiden. En natuurlijk noten. Ik moet, denk ik, daar mee gaan doen.

Ja snap ik. Ik kan ook bouillon naar je opsturen als je die van Bast niet kunt vinden (komt die niet in een kartonnen doos met poeder ipv blokjes?)
De gedroogde munt is daar natuurlijk ook lekker en pul biber chilivlokken. Komijn, oregano, echt lekkere zwarte peper.
Peulvruchten zijn er neem ik aan ook veel.
,,,,فلافل

Offline Bast

• 4.149
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2190 Gepost op: 05 februari 2012, 20:08:23 »
In de supermarkt heb ik er niet op gelet, maar in de keukens van horeca kwam ik het wel tegen. Ook in Nl trouwens, verpakking lijkt erg op elkaar. Voor de zekerheid nog wel even controleren of de Turkse variant ook geschikt is voor vegetariers, dat heb ik niet kunnen checken toen. Klik en klik. Die laatste heb ik niet irl gezien, wel de eerste.

Isot peper is ook in vlokken verkrijgbaar, die is ook wel lekker. Sumac zijn ook vlokken meestal, beetje zurig maar wel lekker.
Sin chile, no tiene chiste!

Online Eelco

• Admin
  • 20.673
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2191 Gepost op: 05 februari 2012, 22:09:21 »
Spaghetti aglio, olio e peperoncino. Erbij verschillende salades: wortelschijfjes met honing, limoensap en peterselie; komkommer met witte balsamico en dille; kidneybonen en puntpaprika met rode balsamico.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Wat eten we vandaag?
« Reactie #2192 Gepost op: 05 februari 2012, 23:43:26 »
'Goh ik heb zin in spruitjes met kerrie.'
'Hé ik heb ook nog andijvie.'
'Zal ik de wok weer eens uit de kast halen?'

Resultaat: spruitjes met andijvie, kerrie en ketjap uit de wok. Oja, en een uitje, en veel knoflook. Yummeh!

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2193 Gepost op: 06 februari 2012, 07:13:54 »
In de supermarkt heb ik er niet op gelet, maar in de keukens van horeca kwam ik het wel tegen. Ook in Nl trouwens, verpakking lijkt erg op elkaar. Voor de zekerheid nog wel even controleren of de Turkse variant ook geschikt is voor vegetariers, dat heb ik niet kunnen checken toen. Klik en klik. Die laatste heb ik niet irl gezien, wel de eerste.

Isot peper is ook in vlokken verkrijgbaar, die is ook wel lekker. Sumac zijn ook vlokken meestal, beetje zurig maar wel lekker.

Bedankt Bast en Selly! (Als ik het niet kan vinden, ga ik graag op het aanbod in :))

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2194 Gepost op: 06 februari 2012, 09:28:13 »
LL: pasta met linzen/bonen is erg lekker en moet daar ook wel te doen zijn.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2195 Gepost op: 06 februari 2012, 10:26:36 »
LL: pasta met linzen/bonen is erg lekker en moet daar ook wel te doen zijn.

Ja, dat heb ik al eens gemaakt ;)

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2196 Gepost op: 06 februari 2012, 15:34:31 »
Bietenrisotto met van die sprouty dingen (die dus https://www.bioaanhuis.nl/index2.php?cp=91) en wat kaas.
,,,,فلافل

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2197 Gepost op: 06 februari 2012, 16:16:21 »
Heb wat verbaasd gekeken toen mijn vrouw vanmiddag een boterham met marmite en dunne reepjes rauwe rode kool at.
Vanavond Winterkost 2: rode kool (gebakken met ui en knoflook, beetje zout en suiker; water toevoegen onnodig) daarna pas appel erbij (indachtig de hemicellulosediscussie bij de risottobereiding) en een scheut rode wijn, wat kruidnagelpoeder, en proeven straks of er nog azijn bij moet. Daarbij rijst gebakken met geelwortel, wortel, ui, knoflook en gember, lupinekroket van de veggie slager en, eens kijken of het niet te veel wordt, gefrituurde ubi. Ik kende in de jaren 30 een man die Süsskartoffel tegen ubi zei. Hij ging verder als Herr Süsskartoffel door het leven. Zijn ware naam was Lavaletta. Zou dat (in verbastering) 'de huisknecht' betekenen?

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2198 Gepost op: 06 februari 2012, 16:19:38 »
@ mevrouw LL de Ling in Ankara:
Mevrouw LLdeLing: veel genoegen in Ankara . Lekker pide peynirli eten en foul edsis en falafel. Wat kunnen de Turken toch schitterend brood bakken.
 Grofweg kan men een tweedeling aanbrengen in de culinaire technieken van landen: je hebt de potkokers en de separaatkokers. De Turken behoren tot de potkokers: stoofpotjes, doorgekookte groenten en vlezen door elkaar gemikt. Zelfs een behoorlijke omelet met tomaat en ui wordt prut die men menemem noemt. Niet onsmakelijk hoor, en ook veggie. Eintopf zouden de Duitsers likkebaardend roepen als ze langs een Turkse locantasi zouden lopen.
Ik redde me daar met:
1.    Alfabet: a b c (dj) ç (tsj) d e f g ğ (de umşak g, praktisch toonloze h, een zuchtje; de klinker ervoor wordt lang) h i ı (deze puntloze ie spreek je uit als uh, dus Sanlı spreek je uit als sanluh) j k l m n o ö (eu) p r s ş (sj) t t u (oe) ü (u) v y z. De q, w en x missen.
Uitspraak van alfabet: a bèh djèh dèh è fèh….lèh, mèh, nèh o pèh rèh sèh tèh.
Hoe consequent om altijd de beginklank als aanvang te nemen in plaats van wat wij doen: s uitspraak ès en zo voorts.
2.   Woorden: Cami (spreek uit djamie ) is moskee; çai (tjai) is thee. Et = vlees, etsiz is zonder vlees, etli is met vlees, balik is vis, baliksiz is zonder vis en balikli is met vis. Ekmek = brood en yemek is voedsel en eten (ww). Pilav = rijst, sebze = groente, peynir = kaas. Varmı = is er?  nerdı = waar is? Lütfen = als u blieft, pardon.  Ve (spreek uit wee) = en.
Even oefenen: Lütfen, etsiz ve baliksiz yemek varmı? = Pardon, is er vlees en visloos eten? Vejetaryaniz = vegetariër!  Sebze varmı, etsiz = is er groente, zonder vlees?   
Lekker zijn de pides, versgemaakte langwerpige broden die je met kaas en tomaat kunt krijgen, zo uit de oven, een soort pizza. Vraag: pide peynirli ve domatesli (met kaas en tomaat) varmı? Ulu cami nerdı? (Waar is de grote moskee?) Kilisesi nerdı? (Waar is de kerk?). Otogar nerdı? (Waar is het busstation?)

Maar ja, wie weet spreekt u vloeiend Turks. Wat doet u daar?    Cursus?

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2199 Gepost op: 06 februari 2012, 18:39:41 »
Bedankt meneer Niewied, ik heb zeker veel aan uw tips. Waar kent u Turkije van? Vakanties? Of ook werk?

Ik zit nu bijna een week in Ankara en ik zal hier 3 maanden gaan verblijven. Ik ben hier om mijn proefschrift in alle rust af te maken. Ik ken hier een professor die ook met kinderarbeid (mijn onderwerp) bezig is, en hier was plek en de rust, dus zodoende dat ik hier terecht kwam.

Ik ken nog erg weinig Turks, en ik vind het ook wel lastig. Nu komt ook vooral mijn Spaanse kennis bovendrijven. (Ik heb dat wel vaker als ik in het buitenland ben, in Spanje bijvoorbeeld Frans). Dat zal wel beter worden schat ik.

Ik ga zeker een aantal van uw suggesties proberen te bestellen. Mijn vriend had het vandaag ook al over het lekkere brood hier, maar daar ik heb ik tot nog toe pech mee gehad.

Ik at vandaag een eenpansgerecht (ik hou ook wel van potkoken): pilav met wortel en een beetje broccoli.