Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

0 leden en 46 gasten bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21700 Gepost op: 03 juni 2022, 21:29:46 »

Qua jalapenos: ik vind/vond verse jalapenos ontzettend lekker maar degene die ik de laatste tijd koop in de supermarkt zijn net groene paprika, er zit geen kick in. Tips voor goede, pittige jalapenos?
Oh jammer. Ik heb meestal de ingemaakte. Heel scherp horen de verse ook niet toch? Maar helemaal geen kick klopt natuurlijk niet.
Mijn vader koopt vaak, als ik/we langskom(en), speciaal voor mij supermarktpepertjes, waaronder een jalapeño. Zelfs het habaneropepertje heeft echter nauwelijks pit. De groentewinkel bij mij om de hoek, een Goudreinet, heeft een ruime selectie pepertjes waar écht de tranen van in je ogen schieten. Ook een bezoek aan de toko of Turkse supermarkt is de moeite waard.

Vanmiddag was er een studentenborrel, die meteen afscheid van mij als mastercoördinator en welkom van mijn opvolger was. Dat had men erg goed georganiseerd, met allerlei smeersels, kaasjes, snoepgroente, zelfs wat vegetarische bitterballen en ander spul. Ook omdat het gezellig was, is het later geworden dan gepland. Avondeten had/heb ik dus niet meer nodig en omdat ik aardig wat groente heb gesnoept, was het stiekem ook nog best verantwoord (de wijntjes niet helemaal  ;) ).

Onze hond Lytse heb ik - geholpen door de studenten- - met snoepkomkommertjes zoet gehouden, maar die was wel erg blij toen hij een half uurtje geleden eindelijk echt te eten kreeg.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21701 Gepost op: 04 juni 2022, 09:55:07 »
Heb jij tips voor pepers van de groenteboer die wel goed rauw gegeten kunnen worden Eelco? Die dus wel kick hebben, maar rauw te doen zijn?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21702 Gepost op: 04 juni 2022, 11:58:42 »
Heb jij tips voor pepers van de groenteboer die wel goed rauw gegeten kunnen worden Eelco? Die dus wel kick hebben, maar rauw te doen zijn?
Ik ben niet zo van de subtiele pepertjes  ;D, maar op zich zou jalapeño toch wel een kick moeten geven (zie de pittigheidsschaal). Maar je bent sowieso afhankelijk van het (vaak beperkte) aanbod van groenteboer, toko of Turk. Ik vind zelf de chipotle of de chile de arbol lekker aromatische, bescheiden pepertjes. Maar zelfs binnen de soorten heb je grote verschillen in pittigheid - en ik heb het vermoeden dat supermarkten specifiek de mildste soorten kiezen, omdat de klant nu eenmaal niets gewend is  ::).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21703 Gepost op: 04 juni 2022, 20:08:45 »
Gestoomde groene asperges en bloemkool, polentaplakken en een stoofje van tomaat, kidneybonen en peterselie.

« Laatst bewerkt op: 04 juni 2022, 20:22:36 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.594
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21704 Gepost op: 04 juni 2022, 22:29:27 »
Gisteren nog ziekjes en misosoep met groentensliertjes, udon noodles  en hardgekookt ei als uitgebreide lunch gemaakt. 's avonds boterhammen en een broodje mozzarella met tomaat in de trein als avondeten. Ik ging naar een concert, dat ging met wat rusten tussendoor aardig. Heb vannacht daar wel de prijs van moeten betalen.

Vandaag dus laat op en laat avondeten. Rijst met tofu in satésaus, sambal goreng spitskool met prei en taugé. Niet heel ingewikkeld eten, maar mijn neus ging steeds lopen, en na het snuiten weer handenwassen, dus ik was uiteindelijk nog aardig lang bezig.

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21705 Gepost op: 05 juni 2022, 09:51:53 »
Gisteren in restaurant Almedina in Almeria.

Vers Marokkaans brood
Bissara (Marokkaanse peulvruchtensoep)
Couscous met groenten
Koekjes met muntthee

Volledig menu met drank en thee voor €17. Aanrader.
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2022, 10:00:36 door Sven »
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21706 Gepost op: 05 juni 2022, 22:53:04 »
Zuurdesempizza met aubergine, olijven en ingelegde pepertjes.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21707 Gepost op: 06 juni 2022, 20:10:05 »
Met spinazie en ricotta gevulde tortellini (vers, koelvak) met erbij gestoofde bloemkool, bospeen, koolrabi en kidneybonen, lekker gekruid met salie en limoensap.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21708 Gepost op: 06 juni 2022, 21:06:14 »
Pizza baguettes met zelfgemaakte pizzasaus.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Hedwig

  • ****
  • 793
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21709 Gepost op: 06 juni 2022, 21:18:47 »
Vandaag stamppot broccoli met geraspte 30+ kaas, 75 g pp, twee personen 600 g broccoli en 500 g kruimige aardappels. Heerlijk met een kuiltje jus (plantaardig) ik vind dat zó ontzettend lekker.
Komende week op de vega-dagen: oesterzwammen met pindasaus, sobanoodles en komkommersalade. Witlofsalade met druiven en geroosterde aardappeltjes uit de oven met kaas schnitzel. Spaghetti met tomatensaus en gebakken gepaneerde aubergine met salade met feta en sambal goreng asperges met hard gekookte eieren en rijst

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21710 Gepost op: 06 juni 2022, 23:41:37 »
Nu 2 dagen in Granada bij oude vrienden.

Gisteren: voor lunch bij hen thuis dahl, rijst en salade. Meloen toe. 's Avonds vega tajine met brood in een restaurant.

Vanmiddag: in vegetarisch restaurant Raices kaasbroodjes vooraf, als hoofd: spinazie-wortelterrine met roquefortsaus, couscoussalade en opgelegde rode kool.

Vanavond: in een Libanees restaurant fattush met brood.

Tussendoor natuurlijk ook het Alhambra bezocht.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21711 Gepost op: 07 juni 2022, 20:10:18 »
Pellkartoffeln! Erbij een lekkere salade van ijsbergsla, paprika, bleekselderij, radijs en komkommer met geroosterde zonnebloempitten en plakjes gekookt ei.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.594
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21712 Gepost op: 07 juni 2022, 20:24:30 »
Van het weekend nog asperges met gekookte aardappelen in schil met witte saus en hardgekookt ei. Vriend had broccoli.

Er waren heel veel asperges, dus twee keer soep mee gemaak. Een met het restantvan de wite saus, en een als een soort van thaise kokossoep.

Vandaag stoofpotje met o.a. pastinaak, wortel en broccoli met erdoor een verkruimelde burger. Met gebakken aardappels.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21713 Gepost op: 08 juni 2022, 20:34:10 »
Een lasagne gevuld met bloemkool, broccoli en rode paprika in een bechamelsaus, lekker gekruid met nootmuskaat en citroenschil.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21714 Gepost op: 08 juni 2022, 23:05:09 »
Vandaag in Cordoba. Geen restaurants, wel een dag supermarkteten. Vanmiddag lokaal geproduceerde gazpacho met brood en taart toe. 's Avonds aardappeltortilla met tomaten en olijven. Tussendoor een waterijsje met "tinto de verano" smaak. Gisteren had ik al banaan met chocoladevulling uit dezelfde winkel.

Het was vandaag flink warm, tot 38 graden. Dus ook flink wat gedronken. Toch zeker meer dan 3 liter.
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2022, 23:09:23 door Sven »
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21715 Gepost op: 08 juni 2022, 23:09:40 »
Pasta met vierkazensaus, vooraf een bak rauwe worteltjes met knoflook dip.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.594
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21716 Gepost op: 09 juni 2022, 20:17:05 »
Rijst met diepvriesgroenten (mais, wortel, doperwtjes, champignons) en  veg kipstukjes.

Gisteren couscoussalade met tomaat, komkommer, paprika, radijs, bleekselderij en feta. Met veel kruiden. Ik had 's avonds weer een concert, dus 's middags als lunch gehad en nog voordat ik wegging een kopje biosoep uit zak. Ik ben nog steeds verkouden, dus heb maar boterhammen in de trein gedaan in plaats van ergens daar wat eten.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21717 Gepost op: 09 juni 2022, 21:10:31 »
Käsespätzle met erbij een uitgebreide salade van ijsbergsla, gestoomde bloemkool, bospeen, bleekselderij en kidneybonen, bestrooid met geroosterd sesamzaad.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21718 Gepost op: 09 juni 2022, 21:17:15 »
Pita falafel in Sevilla
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #21719 Gepost op: 09 juni 2022, 22:22:11 »
Tortillachips met een pittige chili, plus zure room en jalapenos (uit potje).
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light