Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2160 Gepost op: 02 februari 2012, 20:15:28 »
Een ovenschotel van aardappel, kerstomaat, creme fraiche, ei en kaas.
,,,,فلافل

Offline dorinka

• 741
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2161 Gepost op: 02 februari 2012, 21:55:39 »
Omdat ik enorme trek had toen ik thuiskwam en wel zin in warm eten, rijstmie met tomaat parika ketjap en pindas.
Het is nog net geen instant eten.
Zo.

Online Eelco

• Admin
  • 20.673
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2162 Gepost op: 03 februari 2012, 00:49:27 »
Pizza! K. had een fantastisch deeg gemaakt, zo eentje dat je zo met de hand kon uitrekken tot een pizzabodem. Erop een fijne, kruidige tomatensaus, paprika, pepertjes en mozzarella. Ik had nog rode ui er op, en K. uiteraard ananas.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Sven

• 3.928
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2163 Gepost op: 03 februari 2012, 07:48:42 »
Woensdag: stoofpotje van wortel, pastinaak en witte bonen. Met couscous.
Donderdag: spruitjes, aardappels in de schil, geraspte wortel, eitje.
Straks: wellicht iets met spruitjes.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2164 Gepost op: 03 februari 2012, 09:00:46 »
Pizza! K. had een fantastisch deeg gemaakt, zo eentje dat je zo met de hand kon uitrekken tot een pizzabodem. Erop een fijne, kruidige tomatensaus, paprika, pepertjes en mozzarella. Ik had nog rode ui er op, en K. uiteraard ananas.

Hm misschien moeten wij dat van het weekend ook maar eens doen.
,,,,فلافل

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2165 Gepost op: 03 februari 2012, 09:59:02 »
Maar je risotto gaat dus minder snel als je er wijn bijgiet? Heb ik dat goed begrepen?

Rijst koken met een scheut wijn bij het water geeft langere kooktijd bij basmatirijst. Dat is dus, zo blijkt, het gevolg van de hogere zuurgraad van het kookwater. Dat fenomeen kende ik niet.Achteraf stom dat ik daar geen weet van had.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2166 Gepost op: 03 februari 2012, 10:11:25 »
Als ik wijn bij de risotto doe, gaat ie er altijd in voor de bouillon, dus nu denk ik ik dat volgende keer eens anders ga doen, eens kijken of het een groot verschil is.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2167 Gepost op: 03 februari 2012, 11:13:53 »
Ik zit de komende tijd in Ankara. In mijn eigen appartement. Helaas kwam die zonder huisraad, dus ik ben gisteren al op pad geweest om een electrisch kookplaatje te kopen en veel spullen te lenen.

Dat kookplaatje is wel nodig, want op campus hier kan je best eten krijgen, maar is toch best op vlees gestoeld. En de smakeloze pasta die ik laatst at, trek ik niet 3 maanden.

Ik zal wel een beetje provisorisch koken, maar het zal vast gaan.

Vanavond probeer ik de linzenpasta a la Annemieke.

Offline karl

• 6.377
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2168 Gepost op: 03 februari 2012, 14:46:53 »
Als ik wijn bij de risotto doe, gaat ie er altijd in voor de bouillon, dus nu denk ik ik dat volgende keer eens anders ga doen, eens kijken of het een groot verschil is.

Zag gisteren die enthousiaste Italiaanse chef (niet Pepe uit Genk) op Njam-TV (kookt ook nogal eens vegetarisch), die een risotto met radicchio maakte.
Hij had een aantal richtlijnen voor het maken van risotto, waaronder het eerst aanbakken van de rijst en het volledig laten uitkoken van de wijn vooraleer je er de bouillon bij doet.

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2169 Gepost op: 03 februari 2012, 14:58:39 »
Was daar ook constant roeren bij? Sommige risottoregels zijn voor mij wel de moeite waard, maar andere die negeer ik.
Enfin, ik zal eens experimenteren.

Offline karl

• 6.377
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2170 Gepost op: 03 februari 2012, 15:29:09 »
Ja, veel roeren raadde hij aan. Voortdurend bouillon bijgieten lijkt nochtans echt niet nodig. In de risotto-draad is daar al over gediscussieerd en Maartje heeft, dacht ik, zelfs al de vergelijkende test gedaan waaruit
geen noemenswaardig verschil bleek tussen risotto waar voortdurend bouillon was bijgegoten of niet.

http://uktv.co.uk/food/recipe/aid/513076

Hier is een risottorecept van die Giorgio Locatelli, wel met champignons. Andere belangrijk element is natuurlijk het soort rijst en je leest ook wel meer dat olijfolie niet zo geschikt is, andere plantaardige olie of boter gebruiken..

« Laatst bewerkt op: 03 februari 2012, 16:22:49 door karl »

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2171 Gepost op: 03 februari 2012, 16:14:57 »
Maartje heeft, dacht ik, zelfs al de vergelijkende test gedaan waaruit
geen noemenswaardig verschil bleek tussen risotto waar voortdurend bouillon was bijgegoten of niet.
Klopt!
This is between me and the vegetable!

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2172 Gepost op: 03 februari 2012, 17:22:09 »
Ik weet niet hoe het qua soort zit, maar dat heet aanbakken van risottorijst heeft volgens mij meer met de smaak dan met de structuur te maken: je kunt risottorijst ook prima gebruiken om rijstpap mee te maken, en dan zet je het gewoon met koude melk op.  Aldus mevrouw Maartje. Ik ben er vrij zeker van dat met dat verhitten in olie reacties optreden (in elk geval de zogenoemde maillardreactie tussen eiwit en koolhydraat) en dat daarmee ook de verbindende hemicellulose wordt aangetast. Ik zou haast vergelijkende proefjes willen doen onder precieze condities, maar ik heb geen lab. meer. En in de keuken begin ik er niet aan.
Mijn hoop is op heer Christiaan de Zwijgende gevestigd.

Eten heden balance in bladerdeeg, nou ja rest bruine bonen, wat couscous en mijn vrouw bakt er nog van alles bij en dat rolt ze in bladerdeeg en doet het in de oven. Weet niet wat er nog meer bij komt. o ja, er is nog soep.
Kom net terug uit Nijmegen: sneeuw, veel sneeuw en thuis direct weer sneeuwschuiven. Zo is er van alles te doen elke dag.
Nog dit tot slot:, rijstepap vind ik alleen pruimbaar als ie hartig is. Bubur asin dan bawang goreng. Mooi ontbijtje is dat.
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2012, 17:36:10 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2173 Gepost op: 04 februari 2012, 17:47:51 »
Vandaag een soort Tom Kha, Thaise soep met kokosmelk, currypasta, oesterzwammen, limoenblad, tofu, Shanghai paksoi. Pandanrijst erbij. Mango toe.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2174 Gepost op: 04 februari 2012, 21:08:41 »
Gisteren hadden we boerenkool (met Belgische piccalilly, die een beetje yoghurt-achtig van sauzigheid is, en veel zuurder dan Nederlandse; ik denk dat hij lekker is door een salade!)
Vandaag pizza.

En dat allemaal te danken aan de NS, als hun treinen het zouden doen als het koud is, waren we een weekeindje weg geweest...
This is between me and the vegetable!

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2175 Gepost op: 04 februari 2012, 21:18:08 »
Aardappels, broccoli + melksausje, vegagehakt met knoflook, sjalot, champignons en paprika.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Wombat

• 2.706
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2176 Gepost op: 04 februari 2012, 21:22:56 »
Hutspot.

Online Eelco

• Admin
  • 20.673
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2177 Gepost op: 04 februari 2012, 22:06:04 »
Gisteren spruitjes uit de wok met pindasaus, erbij rijst met gebakken ui.

Vandaag spruitjesstamppot, lekker gekruid met nootmuskaat en thijm. Bestrooid met Parmezaanse kaas en zonnebloempitten. En wat mosterdsaus in een kuiltje.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2178 Gepost op: 04 februari 2012, 22:30:45 »
En wat mosterdsaus in een kuiltje.
Hoe maak je die?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2179 Gepost op: 04 februari 2012, 23:11:34 »
Volkorenpasta, in een mengsel van gebakken champions, met veel veel look, een pepertje, wat verse gember, en (voor mij) grote hoeveelheden olie met eekhoorntjesbrood geparfumeerd en sinaasappelazijn. Die laatste 2 kwamen uit een pakketjes dat ik voor mijn verjaardag kreeg, dat eekhoortjesbroodolietje is best lekker, maar niet zo heel speciaal, maar de azijn, daar ga ik eens voor terug naar die winkel. Ah, ja, en nog een mini minie scheutje sojasaus en wat truffelzout.