Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2120 Gepost op: 30 januari 2012, 17:32:06 »
Zoals zo vaak: rest van gisteren. Lekker en makkelijk!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2121 Gepost op: 30 januari 2012, 18:15:14 »
Quiche met een zoete rode paprika (ff gegrild) witloof, zongedroogde tomaat en fetakaas. Erbij wat rucola en rode bietblaadjes met een dressing van de olie van de zongedroogde tomaten en citroenazijn.

Offline koekje

• 2.503
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2122 Gepost op: 30 januari 2012, 18:16:43 »
Met sjalot gestoofde bietjes, warme gemengde linzensalade en valess-schnitzel van Bast. Ik heb nog nooit valess gegeten, dus dat wordt spannend. En ik zal natuurlijk bij ieder hapje aan Bast denken.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2123 Gepost op: 30 januari 2012, 19:44:04 »
Pompoen/kikkererwtcurry (een beetje zoals in World Food Cafe 2 staat, voor wie dat boek had, maar zonder wortel en daikon), lekker.

Dat hadden we laatst ook. Is inderdaad lekker!

Vrijdag at ik bij een vriendin na het sporten: rode curry. Prima te eten.

Gisteren kwam T.s moeder eten met een vriend. We aten pasteitjes met champignonragout vooraf (zo kom ik van mijn kerstpakket af) en masaman curry van On Off-Spices met nog wat eigen kruiden erbij en groenten en tempeh.

Gisteren na de kerk: taart en soep. Thuis nog snel wat biologische aardappels gebakken. Vanavond eten we dat ook weer, en spruiten en tempeh (restjesverwerking).

Offline trashydiva

• **
  • 78
    • FAIRyFAIR natuurlijke verzorging & fairtrade woondecoraties
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2124 Gepost op: 31 januari 2012, 11:58:40 »
De bietjesrisotto was geweldig lekker! Ik heb geen blokjes maar geraspte biet erdoor gedaan. Het neigde naar perfectie, jummie!

Ziet er goed uit, heb je toevallig een soort van recept?

Wij eten vanavond bloemkoolcurry met linzen, pappadums & raita :)

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2125 Gepost op: 31 januari 2012, 18:55:59 »
Pompoen/kikkererwtcurry (een beetje zoals in World Food Cafe 2 staat, voor wie dat boek had, maar zonder wortel en daikon), lekker.

Vandaag at ik een restje, en dat was eigenlijk nog 10x lekkerder. Doen ze dat in Indiase restaurants ook, dat je 2 dagen oud eten kreeg, dit smaakte nu echt debiel Indiaas.

Gister at ik gebakken bulgur met specerijen en erbij een granaatappel/venkel/witlof/feta salade en gebakken raapstelen en dat was ook erg lekker.
,,,,فلافل

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2126 Gepost op: 31 januari 2012, 20:27:51 »
Vanmiddag gebakken bloemkool met wat vivera kruimgehakt, sambal, soasaus en ketchap met wat soba noodles. Rare combinatie, maar smaakte toch wel lekker.
Vanavond daar een klein overschotje van, en nu maak ik voor mij helemaal alleen zodadelijk warme chocoladeamarettopudding of een sabayon, ben nog aan het twijfelen en goede sabayon recepten aan het zoeken met amaretto...

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2127 Gepost op: 31 januari 2012, 22:13:53 »
soasaus
:o  ;)

En wat betreft die warme chocoladeamarettopudding :kwijl: was die lekker?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Sven

• 3.928
  • Geslacht: Man
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2128 Gepost op: 31 januari 2012, 22:45:18 »
Het was de bedoeling om 's middag op het werk brood te eten, maar ik was het beleg vergeten. ::) Daarom maar rijst met groenten.

Vanavond vrij simpel wegens geen zin om uitgebreid te koken. Salade van geraspte rode biet, appel en rozijnen. Daarbij pastinaakpuree en toast.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2129 Gepost op: 01 februari 2012, 10:22:25 »

Vandaag at ik een restje, en dat was eigenlijk nog 10x lekkerder. Doen ze dat in Indiase restaurants ook, dat je 2 dagen oud eten kreeg, dit smaakte nu echt debiel Indiaas.

Ja, en in Indonesië ook. Op de een of andere manier krijg je dan smaakintegratie . Vergelijk marineren dat ook tijd nodig heeft.
Dat wist je toch wel!
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2130 Gepost op: 01 februari 2012, 10:31:38 »
Ik heb een vraag voor heer Christiaan (al lang niks van gelezen, u bent tochniet ziek?);
Ik had wat rijst gekookt met een scheut witte wijn erin. Merkte dat het langer duurde voordat de rijst gaar werd. Voor mij was dat contrair: ik dacht: cellulosevezels van de celwand hydrolyseren vlugger bij lage pH (vergelijk cellulosehydrolyse vlg het oude Bergiusproces). Maar nee. Bij de kookmensen is het fenomeen bekend: aardappels gekookt met zuurkool, rijst met zure tomaat: forget it, wordt niet gaar.
Strange. Kan niet zo vlug vinden hoe dat precies zit. Enig idee? Ik had dat toch moeten weten. Stom.

Welaan, de draad: risotto gemaakt gewoon van basmatirijst met scheut wijn en wat ui en prei gekookt. Tomaten en meer gesmoord, de rijst er na gaarwodden in. Geraspte  harde kaas erbij.

Heer Karl: Mooi dat restaurant Ons beviel.

Heer Eelco: sorry voor misbruik van deze draad.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2131 Gepost op: 01 februari 2012, 10:40:59 »
Ja, en in Indonesië ook. Op de een of andere manier krijg je dan smaakintegratie . Vergelijk marineren dat ook tijd nodig heeft.
Dat wist je toch wel!

Nou jou één dag wel, maar dat het na twee dagen nog beter was.
Ik maak wel altijd groentesoep een dag vooruit. En aardappeltortilla  :yummie:
,,,,فلافل

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2132 Gepost op: 01 februari 2012, 10:43:21 »
aardappels gekookt met zuurkool, rijst met zure tomaat: forget it, wordt niet gaar.

Er stond wat over in het NRC dit weekend en daar staat dat het in Harold McGee staat uitgelegd. Die heb ik niet, misschien heeft Maartje wel tijd en zin in Harold McGee te kijken.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2133 Gepost op: 01 februari 2012, 10:56:55 »
Ik pak hem erbij, wacht even
This is between me and the vegetable!

Offline Maartje!

• 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2134 Gepost op: 01 februari 2012, 11:08:00 »
Harold zegt:
Citaat
De fase waarin de wanden oplossen en de plantaardige weefsels zacht worden, wordt sterk beïnvloed door de kookomgeving. Hemicellulosen zijn in een zure omgeving niet erg oplosbaar, maar in een basische omgeving wel. Dat betekent dat vruchten en groenten die in een zure vloeistof worden klaargemaakt - bijvoorbeeld in een tomatensaus, vruchtensap of puree urenlang stevig kunnen blijven, terwijl ze in een neutraal (zuur noch basisch) kookwater in een kwartiertje gaar zijn.
In duidelijk basisch water worden groenten snel papperig.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2135 Gepost op: 01 februari 2012, 11:09:07 »
Ah is dat ook weer opgelost  :)
,,,,فلافل

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2136 Gepost op: 01 februari 2012, 11:23:26 »
vind je? Harold zegt toch precies hetzelfde als de heer Niewied?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Maartje!

• 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2137 Gepost op: 01 februari 2012, 11:29:13 »
Nee, want Harald zegt
Citaat
Hemicellulosen zijn in een zure omgeving niet erg oplosbaar

en meneer Niewied dacht
Citaat
cellulosevezels van de celwand hydrolyseren vlugger bij lage pH (vergelijk cellulosehydrolyse vlg het oude Bergiusproces)

Harald bevestigt met zijn autoriteit dus wat meneer Niewied al in zijn pan had vastgesteld (en wat niet volgens zijn verwachting was...)

Online Eelco

• Admin
  • 20.673
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2138 Gepost op: 01 februari 2012, 11:48:30 »
Gisteren social dinner in een Caribisch restaurant in Camden/London. Vooraf een geitenkaasje met pesto. Hoofdgerecht was kokosrisotto met spinazie, tomaat en okra (de okra was vooral theoretisch aanwezig), erbij bakbanaan. Kokosrisotto klinkt exotisch en mag wat mij betreft exotisch blijven. Toe alweer banaan, dit keer geflambeerd met rum, met een bolletje kaneelijs.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Maartje!

• 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #2139 Gepost op: 01 februari 2012, 12:05:49 »
Die bakbanaan was dan hopelijk wel een echte bakbanaan, anders is het echt suf...

Wij hadden gisteren bietensoep met brood en lekkere geitenkaas. Vandaag wordt het denk ik pasta met oranje stilton en gestoofde prei. En zo (hoera voor thuiswerken) maak ik paprika-maissoep voor de lunch.