Gisteren: Mijn vrouw snijdt een spitskool overlangs door midden en bakt de helft in onze nieuwe Demeijere bakpan. Ik doe er kokend water bij, tussen de bladeren als de kool bol op de pan ligt, snijvlak boven. Deksel erop.
Voorts een saus van olie plus boter, tarwemeel erin gebruind, wat ui, een vijg uit de tuin, misopasta, kecap manis en water en even in blender.
Tortellini gevuld met paddenstoel en burrata, groene olijven. gebakken groentestaafjes van Iglo (meen ik).
De vijgenboom is weer vol vijgen. Ik heb nu een flink aantal geschild, overgoten met een mengsel van honing en vermouth in de diepvries gedaan.
Vandaag Pellkartoffel. sperzieboon, de mixsaus van gisteren, witte-bonensoep en een of andere Viveraschnitzel (eens kijken wat we hebben).
Ik lees oude recepturen: Gebraden loopeend gevuld met kool, boskruiden en zout, schapenoog op Vietnamese wijze bereid met pepers/zout/vissaus, armeluisvleesschotel (hart, longen, restvandeslacht, aardappel, wortel, peper, zout gestoofd in reuzel en water).
Tja, zo leer je nog eens wat hoe anders anders is. Vreemde zaken. Misschien had ik dit niet moeten schrijven, maar zo eet men blijkbaar ook, of at men.