In de bedrijfskantine: wilde rijst met prei in roomsaus en nog een schep van een andere groentemengeling. Kaastaart toe.
Is wel wow, zulk kantine-eten. Het valt me trouwens op dat u prima dingen bereidt. Werkt u trouwens als tolk Portugees? Excuus, nieuwsgier.Iets anders: gerechten kun je op allerlei manieren categoriseren. Bijvoorbeeld: soepen, taarten, langpasta's (spaghetti etc.) Maar bij die pasta loop je al een beetje vast. Is het een gerecht of een product dat wordt bedoeld? Beter is dan een categorie nemen waartoe behoort bami goreng, spaghetti Bolognese etc. Overkoepelende naam? Zo kun je ook een categorie
rijstrolsels verzinnen waartoe behoort sushi, lemper (met twee stomme shwa- e's ).
Nu kom ik ter draad-zake. Mijn vrouw maakte gisteren iets interessants behorend tot deze rijstrolselcategorie:
ketan fourni, gevulde ketan. In een vershoudfolie spreidde ze gekookte ketan, deed er een dikke streep gebakken groenten op (wortel, ui, knoflook, bloemkool) in tomatensaus met specerijen zoals raz al hanout, ketumbar en tandoori masala, rolde het geheel op (folie alom) en maakte de rol warm in kokend water. Mooi gerecht en lekker. In feite is het een soort westerse lemper, alleen wikkel je de echte in bananenblad. Het aardige is dat je allerlei vullingen kunt bedenken, van zoet tot hartig en dat je allerlei rolgroottes kunt maken.
We aten er een gemengde salade bij, een burger van de AH, rest gebakken aardappeltjes en pruimenchutney.
De reden dat we zo vaak ketan eten: er is nog een flinke zak over die eens op moet. En met rimmelketan, en nu ketan fourni, kun je alle kanten op.
Ik ga me eens verdiepen in de taxonomie van gerechten. Wie weet komt er nog een vondst uit.