Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Uniflame

• 180
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1960 Gepost op: 06 januari 2012, 23:50:52 »
Vandaag gebakken aardappeltjes met paprika-kaas rondos en witlofsalade met appel en mandarijn. Die laatste was eenmalig want ik blijf gruwelen van de smaak van wiflof. Te bitter!

Offline karl

• 6.377
  • Geslacht: Man
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1961 Gepost op: 07 januari 2012, 09:45:27 »
Ik heb nog een citroen over van een niet zo zuur verlopen kerstmaaltijd. Dus broed ik op een gerecht met pasta zoals rigatoni met een variatie op ful medames, dat sympathieke Arabische bonengerecht (dat in Egypte dikwijls 's morgens in vastentijd wordt gegeten.) Dus iets met knoflook, citroen, olijfolie, tomaten en tuinbonen.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1962 Gepost op: 07 januari 2012, 09:57:52 »
Oh yum. Je kun er koshary bij eten.
,,,,فلافل

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1963 Gepost op: 07 januari 2012, 16:20:09 »
Mevrouw Temari en heer Eelco: heel hartelijk dank voor de gesuggereerde liederen. Ik heb wat zitten luisteren. De op psalm 22:27 toongezette cantate van Bach is mooi, zeker, hoewel het eten erg geabstraheerd is en voorbehouden: Die Elenden sollen essen, dass sie satt werden; und die nach dem Herrn fragen, werden ihn preisen. De swingende Louis Jordan met zijn Tympany five vond ik ook schitterend: beans and cornbread had a fight, beans knocked cornbread out of sight, cornbread said thats alright, meet me on the corner tomorrow night ill be ready , ill be ready to fight ya back lmao i remember that from somwhere Die Franse dansen, Tourdion, moet ik nog verder nakijken. Lyrics?

In feite is deze draad de meest poëtische. Lees eens goed wat er een poëzie spreekt uit al de spijsfabricages, de variaties en vondsten. Geweldig. Ik denk dat er eetgedichten zouden moeten worden geschreven. Neem eet spitskool. Mijn vrowu wind er een gouddraadje om en zet hem met de kerst op tafel. Erg mooi. En later snijden we hem en maken er verschilelnde gerechten van.

Vandaag: fuyunghai met ketan. Ik maak ook alvast soep van ui, knoflook en gort en weet nog niet wat meer, want morgen twee gasten: oude studievriend die ik al zestig jaar ken. Die krijgen misschien gado gado.

« Laatst bewerkt op: 07 januari 2012, 16:33:42 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1964 Gepost op: 07 januari 2012, 17:26:29 »
Gisteren aten wij citroenpasta en gegrilde bloemkool. Wat is dat (allebei) toch onwijs lekker!
Voor vanavond nodigde mijn vader ons uit bij de Ponteneur, dus we kunnen na het schaatsen kijken direct op de fiets stappen.
This is between me and the vegetable!

Offline Muis

• 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1965 Gepost op: 07 januari 2012, 17:39:59 »
Ik ga prei, champignons en chinese kool of chinakool of hoe heet dat wokken, wat knoflook en sambal erbij en een beetje noedels en paar mini loempia's uit de oven.

Offline Sven

• 3.928
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1966 Gepost op: 07 januari 2012, 18:38:10 »
Feijoada. Deze keer zonder vervangvleesjes maar wel met extra groenten. Couscous erbij.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1967 Gepost op: 07 januari 2012, 18:40:54 »
Vette hap: spruitjes met pindasaus, gebakken piepers met fritessaus en vegageval.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1968 Gepost op: 07 januari 2012, 19:21:26 »
Stamppot boerenkool (K. had stamppot spruitjes), met een mosterdsausje, kaasburgertjes (met karwij- en venkelzaad) en een kleine salade van puntpaprika en kidneybonen met balsamico.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1969 Gepost op: 07 januari 2012, 20:21:22 »
Gisteren aten wij citroenpasta en gegrilde bloemkool. Wat is dat (allebei) toch onwijs lekker!
Voor vanavond nodigde mijn vader ons uit bij de Ponteneur, dus we kunnen na het schaatsen kijken direct op de fiets stappen.

Jah, inderdaad, alleen spijtig dat bij de bloemkool je huis nog een dag naar bloemkool ruikt. Maar dat is het wel waard, moet het ook nog eens maken, lang geleden.

Vandaag at ik courgettes gevuld met een geïmproviseerde mengeling van oa nootjes, toastjes, een half potje overschot tapenade en gemalen kaas, wat ui en look, mosterd. Allemaal in de blender en rechtstreeks in de reeds voorgegrilde courgette. De ui was wat overheersend, maar verder een blijvertje, denk ik, zeker als het aan de carnivoor hier in huis ligt.
Erbij een eenvoudige risotto, wat ui, look, witte wijn, bouilon van een blokje.

Offline bambi

• 5.560
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1970 Gepost op: 08 januari 2012, 08:40:11 »
Wat is precies de citroenpasta? Sap en rasp toevoegen?

Ik at gisteren een pizza in Utrecht, zo ongeveer onder de bijenkorf.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Pam1978

• **
  • 25
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1971 Gepost op: 08 januari 2012, 09:39:13 »
Spruiten, gekookte aardappels en mini vega-hamburgertjes.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1972 Gepost op: 08 januari 2012, 09:46:05 »
Ja, en een ei en wat kaas. En als je dat hebt ook nog slagroom. Zoals dit.
This is between me and the vegetable!

Offline bambi

• 5.560
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1973 Gepost op: 08 januari 2012, 11:48:16 »

OK, dat moet wel lukken. Dank je!

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1974 Gepost op: 08 januari 2012, 12:19:43 »
Soms zien we een ijsvogel hier in het Broek. IJsvogel, echt een naam die je op het verkeerde been zet. Niet omdat de vogel zo koud is maar omdat sommige soorten blauw zijn. Alle ijsvogels, of ze nu blauw zijn of niet, dus maar over een kam geschoren: pars pro toto.
Nu heb je dat met sommige gerechten ook, rare namen. Neem het Duitse kalter Hund. Zag ik in een restaurant in Weimar. Vroeg wat dat wel was. Welaan: cake, gesmolten chocolade met rum, cake en dan nog eens herhaald. Een salamandertje-achtig dessert. (Salamandertje: roggebrood, kaassmeer, roggebrood, kaassmeer, roggebrood en dan kleine stukjes voor bij de receptieborrel). Maar wat die cake met hond heeft te maken is me een raadsel. En de Duitsers zijn vindingrijk (zie ik op Google). Ze hebben synoniemen voor Kalter Hund: Lukullus, Kalte Pracht, Kalte Schnauze, Schwarzer Peter, Kalter Igel. Bij mij roept het geen associatie op.
Behalve namen als Kalter Hund, die blijkbaar een associatie inhouden, heb je ook simpele verbasteringen zoals duivekater (deux fois quatre).
Welaan: wie heeft er een paar interessante en niet direct voor de hand liggende (drie in de pan, pannenkoek, snert [snerten=fijnkoken])) associatieve veggie-spijsnamen  voor me (zoals gado gado = wirwar). Waarom heet foul foul (heer Karl)?

Eten heden met gasten (ik vertelde er al iets van): tapas met o.a. stukje seitanbrood, omelet-misosushi, pruimenchutney, wortelmarinade. Dan dunne, oosterse gortsoep (had helaas geen citroengras) en vervolgens rijst met gado gado. Ook nog een dessert.

In vroeger tijden at men wellicht gekonfijte, geroosterde ijsvogel met een blauw laagje erop.

« Laatst bewerkt op: 08 januari 2012, 12:32:24 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline karl

• 6.377
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1975 Gepost op: 08 januari 2012, 12:35:40 »
Waarom heet foul foul (heer Karl)?

Fül is het Egyptische woord voor fava beans, tuinbonen. 

Offline bambi

• 5.560
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1976 Gepost op: 08 januari 2012, 16:42:52 »

Dat dus, met courgette en geitenkaas.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1977 Gepost op: 08 januari 2012, 16:53:16 »
Zuurkool met aardappelpuree uit de oven en stoofperen erbij.
,,,,فلافل

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1978 Gepost op: 08 januari 2012, 18:49:44 »
Chili, taco's en een bak sla.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline bambi

• 5.560
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1979 Gepost op: 08 januari 2012, 20:21:15 »

Dat dus, met courgette en geitenkaas.

En eiwitschuimpjes van het eiwit.
Mijn man vroeg, de vorige keer moesten we toch de room inkoken etc?
Wie weet daar nog meer van?