Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1940 Gepost op: 03 januari 2012, 19:58:09 »
Spaghetti met tomatensaus, prei, mais, groene paprika, venkelzaad, oregano, geraspte kaas.
,,,,فلافل

Offline niewied

• 1.930
  • Geslacht: Man
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1941 Gepost op: 03 januari 2012, 21:49:25 »
In de jaren 70 van de vorige eeuw had Mike Lorsch een macrobiotisch restaurant aan de Keizersgracht 792 in Amsterdam. Mooi restaurant en goed eten. Opvallend: als je er gegeten had voelde je je niet vol. Mike Lorsch had  vaak rode rijst en steevast miso en gomasio (Jap.: goma=sesam, sio=zout).
Ik moest vandaag aan hem denken toen we rode rijst aten (over van gisteren) met wat miso, in sesamolie gebakken spruitjes, witlof en perensalade, tofu en quorn in pindasaus. Nostalgie.

Mooi dat Selly's Thai nog is komen opdagen. Wat is een uur op de eeuwigheid? Niks, maar je ergert je rot als zo een Thai niet komt als je besteld hebt; zo een retorische vraag, daar heb je dan niks aan. Niks eeuw, nu!

« Laatst bewerkt op: 04 januari 2012, 12:43:11 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1942 Gepost op: 04 januari 2012, 01:45:46 »
Een weekje in Nederland. Na twee dagen pakjeseten-van-moeder mocht ik op oudejaarsavond de tomatensaus voor de pasta maken (omdat mijn darmen een derde avond saus-uit-een-pakje niet zouden waarderen). Meteen ook de vrijheid genomen om een sladressing te maken (bij gebrek aan balsamico of citroensap met mandarijnensap, liefdevol gezeefd). Ondanks grote hoeveelheden ging het schoon op.

Op Nieuwjaarsdag pannenkoekgourmet. Spiritusbranders met pannetjes, het echte werk (met elektrische gourmetstellen kun je niet pannenkoekgourmetten). Allerlei groenten, kruiden en kaas paraat (inclusief nootmuskaat, mijn moeder was beledigd toen ik vermoedde dat ze dat niet in huis had).

Gisteravond bij vrienden in het Rurhrgebied een zeer smakelijke vegetarische moussaka. En vandaag een ontbijt met biologische broodjes, 's avonds voor vertrek naar huis nog twee broodjes. Voor de vitamientjes was er ook tomaat, paprika en Spreewalder eingelegte Zucchini (ingelegde courgette, erg lekker) op tafel.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1943 Gepost op: 04 januari 2012, 12:40:57 »
Voor de vitamientjes was er ook tomaat, paprika en Spreewalder eingelegte Zucchini (ingelegde courgette, erg lekker) op tafel.

Goh, kende alleen die Spreewälder Gurken. Ze gaan daar met de tijd mee na de Wende. Nu nog Spreewälder wakame, om de as Berlijn-Tokio nieuw leven in te blazen.
Mooi hoor.
Heute hier: ik denk Dampfkartoffel met mooie olijfolie van Meeuwig uit Amsterdam (ik denk de Siciliaanse die schoonvriend H meenam), een tofuburger die ik zal fabriceren van tofu en semolina en wellicht een ei als bindmiddel, daarbij gestoofde groenten zoals bloemkoolen/of witlof.  Misschien nog Perzische gortsoep met wat berberitsa.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2012, 13:12:56 door niewied »

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1944 Gepost op: 04 januari 2012, 13:46:12 »
Gisteren maakte L een leuk hapje met paprika, champignons en chinezige tofu.
Voor vanavond had ik, geïnspireerd door de hairy bikers, bedacht dat ik wel fish pie zonder fish wilde eten. En ik kwam uit op witlof in plaats van vis. Nu eet L ineens toch wel mee en hij lust geen witlof, dus ik weet nog niet wat we vanavond eten.
This is between me and the vegetable!

Offline Maartje!

• 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1945 Gepost op: 04 januari 2012, 15:30:48 »
Jawel, ik weet het wel, ik heb kikkererwten uit de vriezer gehaald. Nu alleen nog bedenken wat ik ermee ga doen...

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1946 Gepost op: 04 januari 2012, 15:43:20 »
Frietjes met nog iets, maar wat weet ik nog niet. Waarschijnlijk iets met courgette en een kaaskroket.

Offline Uniflame

• 180
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1947 Gepost op: 04 januari 2012, 17:14:16 »
Broccoli uit de oven, met aardappeltjes en iets van een vleesvervanger (als deze ook goed uit de oven komt)

Offline Maartje!

• 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1948 Gepost op: 04 januari 2012, 18:53:36 »
Jawel, ik weet het wel, ik heb kikkererwten uit de vriezer gehaald. Nu alleen nog bedenken wat ik ermee ga doen...
vandittem wordt het. Met groenteballetjes of halloumi en quinoa.

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1949 Gepost op: 04 januari 2012, 20:23:50 »
vandittem wordt het. Met groenteballetjes of halloumi en quinoa.
Klinkt lekker en vooral vullend...
Ga ik ook eens proberen, denk ik!

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1950 Gepost op: 04 januari 2012, 20:28:41 »
Spruiten, Opperdoezer ronde-aardappel, een beetje een obscure vegetarische Wiener schnitzel en twee soorten piccalilly en mosterd. Ook nog wat witlofsalade.
,,,,فلافل

Offline Sven

• 3.928
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1951 Gepost op: 04 januari 2012, 21:52:16 »
Vrij snel iets klaargemaakt vandaag: aardappels in de schil, peultjes uit de diepvries en magnetronomelet.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1952 Gepost op: 05 januari 2012, 19:01:28 »
Stamppot boerenkool met een paar zongedroogde tomaatjes en amandelen. Met augurkjes een een rondo van AH.

Juist. Het is weer hamstertijd. Volgende week komt er weer een groentepakket.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1953 Gepost op: 05 januari 2012, 19:46:09 »
Roergebakken spitskool, groene paprika, wortel, komkommer, rode peper, knoflook, bosui met Chinese rijstwijn, hoisin en zwarte bonensaus. Erbij tofu in een caramellige marinade en witte rijst. Witlofsalade met gemberdressing.
,,,,فلافل

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1954 Gepost op: 05 januari 2012, 19:50:34 »
Rode kool met appeltjes, knoflook, anijs-, karwij- en komijnzaad, scheutje balsamico. Erbij gekookte aardappelen, begoten met een mosterdjusje.

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1955 Gepost op: 05 januari 2012, 21:41:49 »
Heden: polenta met kaas, gebakken witlof met peterseliewortel, een slaatje met prachtige Siciliaanse olijfolie die schoonzoon H kocht, veggie worstjes van AH en nog twee kleine tofuburgertjes die ik gister fabriceerde. Mijn vrow bereidde daar ik naar de tandarts moest. IJsje toe.

Dan nog dit: Er zijn drank- en drinkliederen te over van plompe halekidee zou je niet een borreltje lusten tot fraaie Scandinavische en de koffiecantate van Bach. Zijn er ook eetliederen? . Er zijn er talloze,  veel voor kinderen.  Offenbach maakte ook iets. Maar... Is er een beroemd eetlied zoals de koffiecantate? Heer Eelco weet het beslist.
Tja, zo kun je je van alles afvragen. Maar toch. Hoor het graag.

Offline Temari

• 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1956 Gepost op: 05 januari 2012, 22:53:50 »

Dan nog dit: Er zijn drank- en drinkliederen te over van plompe halekidee zou je niet een borreltje lusten tot fraaie Scandinavische en de koffiecantate van Bach. Zijn er ook eetliederen? . Er zijn er talloze,  veel voor kinderen.  Offenbach maakte ook iets. Maar... Is er een beroemd eetlied zoals de koffiecantate? Heer Eelco weet het beslist.
Tja, zo kun je je van alles afvragen. Maar toch. Hoor het graag.

Ik weet er ook twee, hoewel misschien niet beroemd. Bernstein had een lied , La bonne cuisine (four recipes), heet het. Maar officieel is het niet van hem, meen ik me te herinneren en er is ook nog 'beans and cornbread' van... *gaat googelen* ...van Louis Jordan.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1957 Gepost op: 06 januari 2012, 00:53:50 »
Is er een beroemd eetlied zoals de koffiecantate? Heer Eelco weet het beslist.
. Die Elenden sollen essen, daß sie satt werden.

En natuurlijk . En uit de Baker's Wife

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1958 Gepost op: 06 januari 2012, 16:44:16 »
Aardappels uit de oven, knolselderij/spitskoolsalade met groene peper, prei-omelet. Sinaasappel toe.
,,,,فلافل

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1959 Gepost op: 06 januari 2012, 20:05:35 »
Spaghetti bolognese. Erbij salade met citroendressing.