Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Selly

• 30.783
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #19240 Gepost op: 16 augustus 2020, 20:05:50 »
Ottolenghi's geblakerde tomaatjes met yoghurt (https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2017/sep/23/tomato-recipes-salad-red-onion-chickpea-chinese-ginger-yoghurt-yotam-ottolenghi) aanrader. Erbij (gekochte) spinazie/ricotta ravioli met (zelfgemaakte) pesto. Perzik en pruim toe.
,,,,فلافل

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #19241 Gepost op: 16 augustus 2020, 21:21:31 »
Tagliatelle in salieboter. Erbij een lekkere salade van bloemkool, venkel, bospeen, komkommer en ijsbergsla in een yoghurt-mosterddressing, bestrooid met geroosterde zonnebloempitten en geroosterd sesamzaad.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #19242 Gepost op: 17 augustus 2020, 10:54:03 »
Het woord pasta betekent nu veelal iets anders voordat pasta de algemene betekenis van noedel- en noedelachtige kreeg. Een pasta was een smeuïge substantie, een vochtige, smeuïge verwrijving. Voorbeeld: tandpasta, chocopasta maar ook een groente- of kruidenpasta/pesto/mole/pkhali. De mole (Zuid-Amerikaans) kennen we hier van de guacemole, de avocadopasta/-verwrijving en de pkhali is de Georgische variant met groente en vaak ook walnoot, pijnboompit en ook granaatappelpit.
Mijn vrouw maakte gisteren een pkhali van even gekookte sperziebonen/prei/wortel/venkel/boekweitgrutten, deze massa in een mixer verpastaat/vermoled/verpkalid en daarna er nog even geroosterde en fijngehakte walnoot en pecannoot erdoor geroerd. Op smaak gebracht met wat miso, tamari en een aantal specerijen waaronder korianderzaad en asafoetida.  Georgiërs zouden het prima hebben gevonden, een gewenste innovatie. Ik vind het een smakelijke bereiding van sperziebonen,
We aten er Pellkartofel(n) bij, gebakken witlof, gecrispte palmkool en buffelmozza.

Ik kreeg de opmerking van een dorpsgenote dat die pkhali leuk maar ingewikkeld was.
Mijn antwoord:
Kijk door de woordenbrij heen.
Het is gewoon simpel: kook groenten bijtgaar, voeg specerijen en kruiden toe naar wens en smaak, pureer in mixer en roer er licht geroosterde, gehakte noten aan toe. Klaar. Mijn vrouw deed er ook nog gebakken shitake bij, je kunt zelf van alles verzinnen.
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2020, 11:13:51 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #19243 Gepost op: 17 augustus 2020, 11:12:10 »
Koude soep van kokosmelk, selderieknol, venkel, prei, daun jeruk purut  (alles gekookt en dan jerukblaadjes eruit en vervolgens alles gemalen en in ijskast) en dan doperwtjes uit diepvries, ontdooid, erbij.
Basmatirijst, gebakken tofu en een tomaten-pindakaas-kruidenpastasaus (mijn vrouw mixt altijd van alles), gebakken banaan en gebakken groenlof.

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #19244 Gepost op: 17 augustus 2020, 19:35:58 »
Mini-paksoi, mie en tempeh.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #19245 Gepost op: 17 augustus 2020, 19:57:12 »
Sperziebonen met tomatensaus uit Ottolenghi's Simpel, rijst en gebakken tofu.
Blauwe bessen en pruimen toe.
,,,,فلافل

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #19246 Gepost op: 17 augustus 2020, 20:19:48 »
Flinterdunne volkorenpannenkoekjes aan tafel gevuld met, naar wens, peterselieyoghurt, killersambal, chili-olie, spitskool, bospeen, koolrabi, paprika, komkommer, kerstomaat en rucola.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #19247 Gepost op: 17 augustus 2020, 20:51:39 »
Bloemkool, krieltjes uit de wok en ei voor de dreumes, bewerkte vleesvervanger voor ons. Gister pastasalade met o.a. courgette, paprika, doperwt, kerstomaat, beetje bleekselderij, cannelonibonen en wat huttenkäse.

Offline Sven

• 3.927
« Reactie #19248 Gepost op: 18 augustus 2020, 11:43:16 »
Gestoofde prei met champignons en wortel. Daarbij rijst en ... mosterd.

Nu ik thuis werk (nog steeds, sinds half maart) maak ik 's middags altijd een flinke salade. Vrij typisch is een halve komkommer, 2 tomaten, een half blik kikkererwten en wat auberginekaviaar uit een potje. Ik hoop toch dat ik in september toch weer deels naar kantoor kan.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #19249 Gepost op: 18 augustus 2020, 14:33:19 »
Ottolenghi's geblakerde tomaatjes met yoghurt (https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2017/sep/23/tomato-recipes-salad-red-onion-chickpea-chinese-ginger-yoghurt-yotam-ottolenghi) aanrader. Erbij (gekochte) spinazie/ricotta ravioli met (zelfgemaakte) pesto. Perzik en pruim toe.

Zo, dat ziet er lekker uit! Dank voor de link   :)

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #19250 Gepost op: 18 augustus 2020, 17:57:29 »
Feta, pasta, courgette, aubergine, tomaatjes en veel knoflook.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #19251 Gepost op: 18 augustus 2020, 20:07:57 »
Schelpjespasta met limabonen, broccoli, bospeen en bloemkool in een citroenige tomatensaus met rozemarijn.
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2020, 01:12:45 door Eelco »

Online meisbaer

• 5.623
« Reactie #19252 Gepost op: 18 augustus 2020, 21:05:20 »
Pasta met o.a. bloemkool, blik tonaten en comté

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #19253 Gepost op: 19 augustus 2020, 00:20:07 »
Gisteren pasta ovenschotel met tomaten-paprikasaus, in het midden een laagje mozzarella. Vanavond een makkelijke wrap met Karma Shoarma, cherrytomaatjes en gegrillde paprika. Geen knoflooksaus maar een yoghurt-mayo-tabasco sausje, ivm de tandarts morgen  ;D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #19254 Gepost op: 19 augustus 2020, 08:10:07 »
Kool met cashewnoten, kerriesaus en cassavekroepoek. Gebakken ei en rijst erbij.

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #19255 Gepost op: 19 augustus 2020, 08:42:04 »
Gisteren restje riijst met miso en vijgenchutney, burgers van tofu/bulgur/pindakaas/ei, gebakken bloemkoolschijven en gecrispte boerenkool.

Online meisbaer

• 5.623
« Reactie #19256 Gepost op: 19 augustus 2020, 20:50:00 »
Gele rijst met o.a. mais en ananas, met worstjes van Upside (op basis van seitan, bio en er gaat 10 % naar "Wildernis").

Morgen volkoren wraps met kerrie aadappels, sperziebonen, paprika, hardgekookt ei.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #19257 Gepost op: 19 augustus 2020, 21:29:36 »
Gegrilde groente (waaronder sla!), Toast met Burrata, pizza, pruimentaart en div wijn; in Dordrecht bij villa augustus.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #19258 Gepost op: 19 augustus 2020, 21:39:38 »
Pellkartoffeln. Erbij een bijzonder lekkere salade van ijsbergsla, bloemkool en koolrabi met nectarine-citroen-mosterddressing, bestrooid met zonnebloempitten en sesamzaad, met wat blokjes saladekaas.

Offline Sven

• 3.927
« Reactie #19259 Gepost op: 20 augustus 2020, 01:16:04 »
Weense aardappelsalade, broccoli, vegaburger
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.