Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline niewied

• 1.930
  • Geslacht: Man
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1860 Gepost op: 20 december 2011, 08:19:52 »
19 december: in de NRC van vandaag schrijft Janneke Vreugdenhil, een van de kookdames, tot mijn verrassing: "Wie van plan is om helemaal...vega te gaan met de Kerst, moet..zeker eens kijken op vegatopia.com waar niet alleen een aantal waarlijk inspirerende kerstmenu's is te vinden, maar ook een pagina 'Eerste hulp bij vegetariërs'.Welaan, complimenten aan Vegatopia-managers!
Heer Niewied, ik had u al ingeschat als NRC-lezer. Dank voor de complimenten. Op de redactie hangen de vlaggen uit, want vandaag kregen we ook uitgebreid aandacht in de Volkskrant, de Telegraaf en het Eindhovens Dagblad.

Prachtig
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline karl

• 6.377
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1861 Gepost op: 20 december 2011, 08:49:01 »

Heer Karl: dank voor de explicatie. Ja, dat buitenlandgevoel, maar dan vergat ik nog uw mooie bieren daar. Hoewl, in Utrecht zijn twee kroegen die een geweldige reeks bieren op fust en fles hebben. Echt geweldig.

Maar in Nederland zijn er vele prettige bruine kroegen met dikwijls een groter assortiment speciaalbieren dan in het doorsnee Vlaamse café.
Wat de buitenlanders in hun schijnbaar vreemde restaurants betreft: dat is een algemeen verschijnsel aan het worden, denk ik, door de grote emigraties.
In Venetië aten we dit jaar pizza in een zaak die door Aziaten werd gerund. Mij best, als ze het maar goed geleerd hebben van een echte Italiaanse pizzabakker.
Nog een verdere explicatie bij wijzigende uit eten gaan-trends. Natuurlijk hebben de stijgende levensstandaard zowel in Vlaanderen als in Nederland bijgedragen tot de vermeerdering van het aantal eetzaken. Ik heb geweten (tegen de jaren zestig van vorige eeuw) dat je in Antwerpen eigenlijk maar enkele serieuze restaurants had: dat waren de boot La Pérouse aan het Steen, het betreurde want verdwenen La Rade in de prachtige vrijmetselaarswoning er schuin tegenover, Criterium op de de Keyserlei. Van buitenlandse restaurants waren er in hoofdzaak Chinese, de rest kwam pas later. Het culinaire landschap was toen veel kaler. Alles was ook rustiger en grijzer, je kon nog makkelijk parkeren gewoon aan het Steen, zonder parkeerticket.  (Moderator, mag verplaatst worden naar ouwe mannen en hun herinneringen-draad.)

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1862 Gepost op: 20 december 2011, 09:04:35 »
Gisteren ovenaardappeltjes met rodewijnchocoladesaus (en ook nog een quornfilet, wegens de laatste tijd weinig eiwitten gegeten.)
Nog veel raclettekaas over van de brunch van zondag, dus lasagna met een giga-kaaskorst.

Offline Pam1978

• **
  • 25
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1863 Gepost op: 20 december 2011, 11:54:03 »
Pastaschelpjes met broccoli, een sjalotje en ricotta. Erbij wat rucola met dressing.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1864 Gepost op: 20 december 2011, 13:55:40 »
rodewijnchocoladesaus (

Dat klinkt interessant! Receptje?

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1865 Gepost op: 20 december 2011, 18:12:11 »
rodewijnchocoladesaus (

Dat klinkt interessant! Receptje?
Rode ui, worteltjes, wat hele champions, en veel veel paprika bakken, daar een halve fles droge rode wijn en wat tomatenpuree bij, heel lang laten inkoken tot heel dik, op smaak met een dikke klodder marmite, wat mosterd, twee teentjes look, peper en muskaatnoot en andere 'vlezige' en meestal zoute kruiden die in je kast staan (klein scheutje sojasaus, gehaktkruiden, half bouiillonblokje,... van die dingen waar je zin in hebt) Dan nog goede pure chocolade, maar je zit snel aan teveel, dus met beetjes toevoegen. Lekker als je wat chocolade in plaats van kaas erover fijnraspt.

Was een probeersel, ik ga ze meenemen naar het familiale kerstfeest van 1 kant van de familie voor op het buffet (we zijn met 65, niet iedereen kon komen...)

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1866 Gepost op: 20 december 2011, 18:47:19 »
Pastinaak tarte tatin en pompoensoep.
,,,,فلافل

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1867 Gepost op: 20 december 2011, 18:56:38 »
En alweer stamppot veldsla met kerstomaat en vegakroket. De verpakking is nu leeg  :(
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1868 Gepost op: 21 december 2011, 00:23:48 »
Spaghetti aglio, olio e peperoncino, dit keer met een fatsoenlijke hoeveelheid knoflook. Erbij gestoofde worteltjes en stevig aangebraden paprikareepjes. Op tafel de pepermolen en Parmezaanse kaas.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1869 Gepost op: 21 december 2011, 15:04:31 »
Gebakken boerenkool met tahindressing, vega gehaktballen met chutney, pitabroodjes.
,,,,فلافل

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1870 Gepost op: 21 december 2011, 18:18:23 »
Bruine bonen met sojagehakt, groenteprut en mayonaise. Een flinke pan vol, genoeg voor morgen en overmorgen.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1871 Gepost op: 21 december 2011, 20:00:15 »
Lasagne: afwisselend een laagje lasagnebladeren en savooiekool, telkens met wat tomatensaus ertussen. Bestrooid met mozzarella.  :hungry:
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1872 Gepost op: 22 december 2011, 09:59:18 »
Dinsdag een puntzak friet met satesaus op station Utrecht. Echt heel erg lekker.

Gisteren gemarineerde seitan, rijst en een salade van veldsla.

Vandaag iets met witlof denk ik.

Offline Flapke

• 177
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1873 Gepost op: 22 december 2011, 16:45:07 »
Vanmiddag andijviestampot met vettige vegajus
Later op de middag: bak pastasalade
Vanavond: frietjes met snack van frietboer
Later op de avond: vast nog meer want constant trek in vanalles ivm 8 weken zwanger  ;D

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1874 Gepost op: 22 december 2011, 18:06:36 »
Lasagne: afwisselend een laagje lasagnebladeren en savooiekool, telkens met wat tomatensaus ertussen. Bestrooid met mozzarella.  :hungry:
Klinkt leuk met die kook tussen :D
Ik eet pitabroodjes met koude groenjes en vegaballetjes tussen.

Offline chinoiseries

• 247
    • Always cooking up something
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1875 Gepost op: 22 december 2011, 19:58:31 »
Basmati-rijst met een zoetzuur (zelf gemaakte saus van suiker, ketchup, sojasaus, rijstazijn en een maizenapapje) wokje: Chinese kool, tofublokjes, champignons, groene paprika en ananas.

Offline Sven

• 3.928
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1876 Gepost op: 22 december 2011, 21:19:05 »
Pastinaakpuree met verse kaas, quornworst, aardappels in de schil, rauw witlof
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Wombat

• 2.706
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1877 Gepost op: 23 december 2011, 07:46:56 »
Knolselderij-pestotaart en prei-geitenkaastaart en toe een stuk notencarameltaart  :taart-yum:, dit alles van De Bakkerswinkel.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1878 Gepost op: 23 december 2011, 17:56:55 »
Gisteren werd het witlofsalade met aardappeltjes en nep-shoarma en knoflooksaus.

Vandaag gado gado, oftewel: spruiten met pindasaus (  :P), tofu, ei en rijst.
« Laatst bewerkt op: 23 december 2011, 18:00:10 door LL de Ling »

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1879 Gepost op: 23 december 2011, 19:22:23 »
Boerenkoolstamppot met spruiten, uienjus, Tivall vegarookworst, Surinaamse piccalilly en Maartjes piccalilly  :yummie:
,,,,فلافل