/quote]
Vraag: Heer Karl, waarom zijn Belgische restaurants toch vaak beter dan die in Nederland?
Opmerking: Zag dat een Vietnamees de beste frietbakker van een deel van Vlaanderen (of heel Vlaanderen) is geworden. Schitterend. Er is dus geen enkele reden dat de friet hier slechter zou moeten zijn dan in Vlaanderen.
Heer niewied, dat de Belgische restaurants beter zijn is iets dat vroeger zeker opging. Het heeft volgens mij te maken met de bourgondische eetcultuur die hier altijd geweest is, onder invloed van Frankrijk. Af en toe feestelijk uit eten gaan behoorde hier tot de levenstrant van de burgerij. Ik denk dat Nederland langer is blijven vastzitten in de calvinistische cultuur, waarin eten zich voeden is en waarin aardse geneugten gewantrouwd werden.
Ook in het zakenleven werden deals dikwijls gesloten tijdens een wijnovergoten lunch, iets wat in Nederland eerder als wat onwelvoeglijk en financieel onverantwoord werd beschouwd.
Ik stel vast dat hierin gedurende de laatste tien jaar een kentering in gekomen is. Uit eten gaan wordt nu ook in Nederland geregeld gedaan en het aanbod is daar, ook door de vele buitenlandse restaurants, groot geworden. In Nederland zijn er nu ook topzaken zoals Oud-Sluis en De Librije. Persoonlijk denk ik ook dat er in Nederland over het algemeen veel meer aandacht bestaat voor creatieve vegetarische gerechten, zowel in de bruine eetcafés als in de deftiger restaurants. (Topzaken in België zoals Hof van Cleve krijgen ook aandacht voor het vegetarische omdat het een trend wordt, maar zaken beneden die top - wat mij betreft dikwijls nog te voorspelbaar, te duur en te weinig avontuurlijk - hebben dat veel minder.)
Ik heb in Nederland al dikwijls zeer goed gegeten. Mogelijk spruit ons aanvoelen ook voort uit het vakantiegevoel dat men in het buitenland heeft, waardoor men bereid is alles een tikkeltje anders en beter te vinden dan in eigen land.
Wat in Nederland dan soms nog wat stoort is dat traditionele zaken in de middencategorie het graag "bourgondisch" maken door allerlei onsamenhangende bijgerechten te serveren, zoals gebakken aardappeltjes, wortelen en erwten, een slaatje enz., zonder dat het gerecht één geheel vormt, maar wel lekker véél is.
Bij frituristen is hier een grote aangroei van Chinezen. In die middens wordt blijkbaar rondverteld dat het goed verdienen is tijdens regelmatige uren. Zo ging een sympathieke Chinese ober weg bij een wokrestaurant waar we dikwijls komen om in Antwerpen een frituur te beginnen. Er bestaat al een Facebookgroep tegen Chinezen die in Vlaanderen een frituur uitbaten, maar ik neem graag aan dat zij even lekker kunnen bakken als een autochtoon.