Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Online Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18160 Gepost op: 28 december 2019, 22:11:35 »
Maaltijdsoep met vegan maultaschen (Rewe), veel groente (prei, wortel, champignons) en wat room.
Zijn die van de versafdeling of houdbaar? Wat voor vulling? Wij zijn maandag en dinsdag bij de schoonfamilie in Hannover met een Rewe om de hoek.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Sven

• 3.926
« Reactie #18161 Gepost op: 28 december 2019, 22:42:51 »
Uit het koelvak. Settele Vegane Maultaschen. Schmeckt wie das Original! Gevuld met groente waarvan vooral spinazie.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #18162 Gepost op: 28 december 2019, 22:50:17 »
Rösti, vegaslager hamburger, vanille appeltjes gestoofd in witte wijn, grote salade van little gem, witlof, wortel, snel ingemaakte spitskool, dille, bieslook, kappertjes met blauwekaasdressing. Toe een stukje Tony mint-kerstchocola.
,,,,فلافل

Online Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #18163 Gepost op: 29 december 2019, 21:57:11 »
Kristof en mijn vader hadden zin in 'gewoon een bord pasta, geen moeilijk gedoe'. En dat hebben ze gekregen: schelpjes met broccoli, courgette, paprika en wortel in tomatensaus. Op tafel kaas, rasp, zwarte peper en chilipepertjes voor de liefhebber.
Dit bord pasta ging vanavond op herhaling, dit keer gewoon thuis.

Offline jol

• 2.653
« Reactie #18164 Gepost op: 30 december 2019, 10:15:44 »
Gisteren een maaltijdsalade met 3 kazen, wat friet erbij en koffie met gebak toe.
Vandaag bouillon met groene asperges, een broccoli-omelet met tomatensalade en yoghurt toe.

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #18165 Gepost op: 30 december 2019, 11:38:59 »
gasten vandaag;
•   Oudjaar-croustillon champignon met zure-room-&kruidensaus
•   a. Georgische pkhali van sperzieboon/boekweitgrutten/ granaatappel/ geroosterde walnoot
b. bolletje granny smith/ wortelselderie/ doperwt
c. bolletje biet/ pistachenoot/ wortel
•   winterrollade gevuld met belugalinzen / bruine linzen/ groenten;  sugarsnaps, asperge
•   compote en meer

Vrijvertaald oliebol met champignons, wortel, venkel en ui; die pikhal aten we net in Den Haag, met Tertria: gebalncheertde sperziebonen, peterselie, dille, geroosterde walnoot, wellicht venkel (ik weet niet precies wat mijn vrouw gebruikte) en dat alles gemalen na op smaak te zijn gebracht met wat specerijen en zout; en dan komen er nog twee saladesoorten (geserveerd als een bolletje) bij nl een met appel en dopwerwt en een met biet, pistachenoot etc. Dan is er een groot vel bladerdeeg van de AH, te koop in een rol, en die vullen we met het genoemde mengsel, vel bestrijken met ei (wij nemen het hele ei) en dan 45 minuten de oven in op 190 graden ongeveer. Daarbij gewokte sugarsnaps en groene asperge. Tot slot een compote van, ik meen, dadel, kweepeer, appel en abrikoos met ijs en wat grand marnier.

Mijn vrouw is altijd bang dat er te weiniog is. Dat heeft ze van haar meoder. Die serveerde altijd vijf soorten pudding als nagerecht. Had ik nog nooit gezien.

Voor iedereen goed 2020.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Sven

• 3.926
« Reactie #18166 Gepost op: 30 december 2019, 22:51:52 »
Aardpeer (gekookt en opgebakken in boter), gestoomde broccoli, rode bonen met ui en mosterdvinaigrette, basmatirijst met kruiden.

Offline Hedwig

• 793
« Reactie #18167 Gepost op: 30 december 2019, 23:45:30 »
Hier zijn we al een tijdje aan het kerstrestjes opmaken. Lekker hoor !! Eergisteren een ovenschotel van Een laag overgebleven spruitjes, stoofperen, sausje daarvan hierover met daarop een laag overgebleven knolselderijpuree met paneermeel, geraspte kaas en boter. Gister rest zoete aardappelsoep met dik boerenbrood met roomkaas en bieslook als lunch.
Vandaag stamppot met rucola wat was overgebleven en andere sla. Hierbij gebakken haloumi.
Morgen snert en appelbeignets maken, en nieuwjaarsslaatje met linzen, crostini met burrata erop geroosterde tomaatjes met rozemarijn en tijm, toast met kaasjes, mini-bakjes met paddestoelenragout en gevulde kastanjechampignons met kruidenkaas geroosterde pijnboompitjes en rucola en parmezaan. En s’nachts van oud op nieuw filodeegsigaren van feta met spinazie, zoet en gerookt paprikapoeder met za’atar, erbij een glas champagne. We krijgen oud-jaarvierders en de jeugd komt nieuwjaarsdag. Wat niet opgaat is weer te verwerken in gerechten voor volgende week
« Laatst bewerkt op: 31 december 2019, 05:21:45 door Hedwig »

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #18168 Gepost op: 31 december 2019, 12:30:16 »
Klinkt allemaal weer superlekker, Hedwig!

We hebben met de kerst en afgelopen weekend veel afgetreind naar familie, dus even lekker rustig met z'n tweeën thuis. Gisteren bukgur met o.a. pastinaak, prei en sojagehakt. De bulgur is al drie jaar over datum, maar saamkte nog prima. Binnenkort de rest opmaken (#voorraadkastopruimen). Vandaag kaasfondue met allerlei groentes en afbakbroodjes. Vanavond als snack minifrikandellen met dips.

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #18169 Gepost op: 31 december 2019, 13:22:18 »
Heb net oliebollen gebakken met appel, abrikoos, rozijn en gembervulling. Ik roer maar wat uit de losse hand. Alleen de verhouding meel-vocht moet ongeveer kloppen: 500 g meel  (ik heb nu gebuild tarwemeel en tarwebloem gebruikt) en 500 g vocht (melk, wijn of wat je ook wilt) voor ongeveer 40 middelmaat oliebollen, zeg met een omtrek van gesloten duim-middelvinger van een mens van rond 1,73 m.  Voor Russische touch kan er ook wat yoghurt of zure room erbij. Ik gebruik graag overmaat gist, dus een heel blokje natte gist op de hier aangegeven hoeveelheidj. En drie of vier eetlepels suiker. Mijn vrouw maakt vanavond rösti en ik denk groene asperges erbij en wellicht een omelet. Kan ook een ander eiwithoudend baksel zijn.

Nogmaals goed 2020.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Hedwig

• 793
« Reactie #18170 Gepost op: 31 december 2019, 13:38:52 »
Klinkt allemaal weer superlekker, Hedwig!

We hebben met de kerst en afgelopen weekend veel afgetreind naar familie, dus even lekker rustig met z'n tweeën thuis. Gisteren bukgur met o.a. pastinaak, prei en sojagehakt. De bulgur is al drie jaar over datum, maar saamkte nog prima. Binnenkort de rest opmaken (#voorraadkastopruimen). Vandaag kaasfondue met allerlei groentes en afbakbroodjes. Vanavond als snack minifrikandellen met dips.

Ook lekker Meta, ik heb ricotta die vanaf 23 december over datum is, maar smaakt nog prima, donderdag maak ik er drie kazen-lasagne met vergeten groenten van
« Laatst bewerkt op: 31 december 2019, 19:18:05 door Hedwig »

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #18171 Gepost op: 31 december 2019, 15:12:34 »
Zelfgemaakte oliebollen en appelflappen! Vanavond vrienden over de vloer om te helpen opeten  ;D Verder ook zelfgemaakte snacks: kaasplankje met cranberry compote en pickles, hummus met koriander met pita broodjes, eiersalade met stokbrood, spiesjes met mozzarella, guacamole met tortillachips, tomaat en pesto, tapenade, chips. Ik denk niet dat we honger gaan krijgen... morgen en overmorgen eet ik hopelijk restjes.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Online Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #18172 Gepost op: 01 januari 2020, 02:10:10 »
Tegen een uurtje of negen begonnen met pannenkoekgourmet, met alles er op en er aan.

Offline Sven

• 3.926
« Reactie #18173 Gepost op: 01 januari 2020, 19:36:11 »
Oudjaar bij vrienden:

Camembert uit de oven met knoflookbroodjes
Witlofroomsoep
Huisgemaakte kroketten, veldslasalade, zalm tofu uit de oven
Chocoladetaart

Vandaag ouders bij mij thuis:

Toastjes met Belgische kazen
Witlofroomsoep (grote portie gemaakt)
Spruitenstamppot, notengebraad en tomatensaus
Kerststronk met mokka boterroom, voor de gelegenheid met "Bonne année" erop

Offline Hedwig

• 793
« Reactie #18174 Gepost op: 01 januari 2020, 19:45:48 »
Oudjaar bij vrienden:

Camembert uit de oven met knoflookbroodjes
Witlofroomsoep
Huisgemaakte kroketten, veldslasalade, zalm tofu uit de oven
Chocoladetaart

Vandaag ouders bij mij thuis:

Toastjes met Belgische kazen
Witlofroomsoep (grote portie gemaakt)
Spruitenstamppot, notengebraad en tomatensaus
Kerststronk met mokka boterroom, voor de gelegenheid met "Bonne année" erop

Wat klinkt dat allemaal heerlijk Sven !!

Aiko

« Reactie #18175 Gepost op: 01 januari 2020, 20:03:49 »
Interessant voor als je nog met oliebollen bent blijven zitten: https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2433972/Wat-doe-je-met-je-overgebleven-oliebollen

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #18176 Gepost op: 01 januari 2020, 21:21:14 »
Restjesdag: appelflappen, eiersalade en tapenade met stokbrood, foccaccia. En anti-kater cola  ;D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Online Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #18177 Gepost op: 02 januari 2020, 00:27:40 »
Om de word cloud van volgend jaar te voeden: spaghetti aglio, olio e peperoncino. Erbij een salade van ijsbergsla, venkel, koolrabi, paprika, radijs en kidneybonen met een yoghurt-citroen-mosterddressing.

Verder heb ik vanavond een lading kidneybonen en kikkererwten, na een dag weken, gekookt en in bakjes geschept. Voor de komende weken hebben we weer genoeg voorraad. Eén portie kikkererwten is al tot hummus verwerkt, lekker fris met citroenrasp.

Aiko

« Reactie #18178 Gepost op: 02 januari 2020, 00:45:19 »
Hoe werkt het eigenlijk met dat woordenplaatje?

Als ik nu een keer of honderd iets als tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes tomatensoepballetjes schrijf, zie je dat ook terug, of werkt het pas goed als het in meerdere berichten terugkomt?

Online Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #18179 Gepost op: 02 januari 2020, 01:28:26 »
Hoe werkt het eigenlijk met dat woordenplaatje?

Als ik nu een keer of honderd iets als tomatensoepballetjes [...] schrijf, zie je dat ook terug, of werkt het pas goed als het in meerdere berichten terugkomt?
In principe neem ik de volledige teksten van alle posts in deze draad als uitgangspunt. Als daar toevallig 100x tomatenballetjes in één post voorkomt, kan dat een word-cloud-bomb zijn. Als ik dat toevallig merk (en ik lees deze draad vrij opmerkzaam) kan het gebeuren dat ik tijdens het preprocessen dat woord verwijder (net als woorden als 'thuis', 'weer', 'lekker'). Nogal low-tech dus, al ben ik niet te beroerd om in geval van nood een pythonscriptje in elkaar te bonjouren.