Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Nevyn

• 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #16420 Gepost op: 22 oktober 2018, 20:42:53 »
Ik at vandaag bij de Johanna's Hof in Castricum, courgettekoekjes met feta en een spinaziesalade met feta en kikkererwten. Erg lekker.

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #16421 Gepost op: 22 oktober 2018, 23:56:53 »
Quinoa met misopastinaak, wat kastanjechampignons en bloemkool, met een omeletje. Gisteren risotto met doperwten, kastanjechampignons, lenteui en courgette. Met veel geaspte kaas.

Offline Sven

• 3.928
  • Geslacht: Man
« Reactie #16422 Gepost op: 23 oktober 2018, 11:16:02 »
Gisteren cheese massala dosa

Nu als lunch cheese coleslaw club sandwich net vers ananassap.

In Pune
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #16423 Gepost op: 23 oktober 2018, 12:28:23 »
Pompoensoep, met zelfgemaakte vegetarische worstenbroodjes.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #16424 Gepost op: 23 oktober 2018, 18:22:05 »
Een pannenkoek van kikkererwtenmeel, gevuld met tomaat, venkel, peterselie en kaas.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Gem

• 303
« Reactie #16425 Gepost op: 23 oktober 2018, 21:14:43 »
Falafel met spinaziesmaak van Jumbo, gekookte aardappelen met jus en gekookte bleekselderij

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #16426 Gepost op: 24 oktober 2018, 00:13:22 »
Een groot deel van mijn buitenlandse collega's zijn een weekje in Nederland, en ze hebben er twee cottages voor gehuurd. Een van mijn Nederlandse collega's vond mijn idee om voor ze te koken een leuk idee. Dus vandaag veel te veel eten gemaakt. We hadden allebei een keuken, ik heb vegetarisch Indonesisch gemaakt (zelf kuiden meegenomen), hij Hollandse pot. Collega's waren happy, pindasaus was een succes. Alleen ik kan echt geen rijst in een grote pan koken, doe het altijd in de magnetron  :)

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #16427 Gepost op: 24 oktober 2018, 00:41:33 »
Alleen ik kan echt geen rijst in een grote pan koken, doe het altijd in de magnetron  :)
Hoe doe je dat, rijst koken in de magnetron? Basmatirijst in grotere hoeveelheden lukt mij vrij goed, regelmatig voorzichtig roeren, laag vuur, en naast de initiële 1:1-verhouding rijst:water een waterkoker met kokend water paraat. Onlangs bij mijn vader snelkookrijst op dezelfde manier proberen te koken, maar dat werd een plakkerig gedoe (die moet je blijkbaar wel in ruim water koken).

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #16428 Gepost op: 24 oktober 2018, 08:21:00 »
Hoe ik het doe: 150 gram basmati rijst, 325 ml water in een glazen schaal met deksel. 10 minuten op vol vermogen, dan 10-15 minuten laten nagaren in de magnetron. Niet sneller, wel altijd perfecte rijst zonder omkijken, en geen vieze pan. Ik doe er, afhankelijk van het gerecht, ook wel eens saffraan, een kaneelstokje en kardamom bij.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #16429 Gepost op: 24 oktober 2018, 09:08:21 »
Gister verse pasta van AH, met saus, en roerbakgroenten. Lekker makkelijk na het sporten.
Vandaag denk ik 'iets' met de bak rijst die we nog overhadden van het menu laatst.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #16430 Gepost op: 24 oktober 2018, 10:21:07 »
Ik moet mijn best doen om vandaag niet de ontbijten met de vier vegetarische worstenbroodjes die over zijn van gisteren... dat is altijd erg lastig, ik vind ze zo lekker!

Vanavond champignonrisotto met daarbij een komkommer-wortel salade met een chilipepertje, limoensap en geraspte kokos, een lekker fris contrast.

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #16431 Gepost op: 24 oktober 2018, 11:15:42 »
Een salade van kropsla, tomaat, maïs, ei en komkommer met mosterd-dilledressing. Gebakken aardappeltjes uit de oven met rozemarijn en knoflook.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #16432 Gepost op: 24 oktober 2018, 20:54:58 »
Ovenschotel van bloemkool, venkel en bleekselderij met mosterdsaus en nigella.

Offline Gem

• 303
« Reactie #16433 Gepost op: 24 oktober 2018, 21:06:48 »
Macaroni met bleekselder, paprika, tomatensaus en camembert en een mandarijn

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #16434 Gepost op: 24 oktober 2018, 21:12:13 »
Hoe ik het doe: 150 gram basmati rijst, 325 ml water in een glazen schaal met deksel. 10 minuten op vol vermogen, dan 10-15 minuten laten nagaren in de magnetron. Niet sneller, wel altijd perfecte rijst zonder omkijken, en geen vieze pan. Ik doe er, afhankelijk van het gerecht, ook wel eens saffraan, een kaneelstokje en kardamom bij.

Ik doe het ietsjes anders:
200 gram rijst, 350 ml water. Schaal zonder deksel in de mangetron, 12 min 900 watt. Dan de deksel erop en ongeveer net zo lang laten nagaren. Is wel wat je officieel snelkookrijst zou noemen?

Voordelen voor mij zijn dat ik een pit minder in de gaten hoef te houden, en de tijd niet kan vergeten. Ook lekker met een blokje santen en een djoeroek poeroet blaadje erin. Safraan, kaneelstokje, kardemon, kruidnagels en een laurierblaadje is inderdaad ook erg lekker!

Mijn probleem was ook met de rijst in een pan dat ik ruzie had met de inductieplaat (kreeg pas later door hoe het werkte) en het dus eerst te zacht en toen te hard had aanstaan. En de tijd een beetje was vergeten. En je de water-rijstverhouding van het pak niet moet geloven  ::)

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
« Reactie #16435 Gepost op: 24 oktober 2018, 22:18:46 »
Ik kan pas rijst koken sinds ik een inductieplaat heb. Kan de temperatuur nu helemaal goed instellen en dan een timer aanzetten, fantastisch.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #16436 Gepost op: 24 oktober 2018, 22:53:00 »
Kijk dat klinkt ook goed, een plaat met een timer.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #16437 Gepost op: 25 oktober 2018, 06:56:46 »
Vandaag denk ik 'iets' met de bak rijst die we nog overhadden van het menu laatst.

Werd een lekkere linzencurry met allerlei groenten en yoghurt. Rijst opgewarmd in de koekenpan. Was nog voldoende voor 2 personen.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #16438 Gepost op: 25 oktober 2018, 17:21:58 »
Knapperig gebakken tahoe met de rest van de champignonrisotto, opgefrist met wat exotische specerijen.

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #16439 Gepost op: 25 oktober 2018, 19:27:13 »
Couscous met ajvar, in de oven geroosterde bloemkool en kikkererwten met baharat, yoghurtsausje met koriander en harissa, feta en granaatappelpitjes.