Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #16000 Gepost op: 25 juli 2018, 22:32:18 »
Straks een barbecue bij mijn schoonouders (de eerste dit jaar!).

Die hadden vreselijk uitgepakt! Er waren spiesjes met groenteballen en tomaat, spiesjes met courgette en halloumi, verschillende salades, brood, fruit en ijs met warme kersen toe.

Vandaag aten we bloemkoolcurry met kikkererwten, rijst erbij. Morgen eten we restjes en als dat niet genoeg is, evt. een diepvriespizza.

Offline Gem

• 303
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #16001 Gepost op: 25 juli 2018, 23:19:04 »
Volkoren penne, met pesto en gebakken champignons en gele courgette met brie

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #16002 Gepost op: 26 juli 2018, 11:52:33 »

Ik vergat Doctor LL te groeten. Las dat ze wandelde en frietjes at. Mooi allemaal. Mooi ook dat ze frietje schrijft en niet patat.

Goed u weer terug te zien, heer Niewied!

Ik schrijf inderdaad meestal friet, maar soms als ik terug ga naar het oosten bestel ik toch maar 'patat' omdat ze anders niet weten wat ik bedoel. Zo opportuun ben ik dan ook wel weer.

Ik ben 15 jaar geleden verhuisd naar ietsje zuidelijker en ik merk dat ik van 'patat' ben overgeschakeld op 'friet'! OMG.

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #16003 Gepost op: 26 juli 2018, 11:54:21 »
Ik maak vanavond een curry (verspakket van AH) met veel koriander. Dit weekend is er een foodtruckfestival en aangezien ik iedere dag gekookt heb, gaan we zaterdag (en wie weet zondag) daar eten.

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #16004 Gepost op: 26 juli 2018, 21:34:19 »
Pastasalade met feta en kant-en-klare aardappelsalade.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #16005 Gepost op: 26 juli 2018, 23:41:11 »
Ik ben 15 jaar geleden verhuisd naar ietsje zuidelijker en ik merk dat ik van 'patat' ben overgeschakeld op 'friet'! OMG.

Jij Judas!  >:(

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #16006 Gepost op: 27 juli 2018, 00:25:24 »
Jij Judas!  >:(
Ik zit nu ook in de frietzone (via een omweg via Duitsland nu een stuk zuidelijker), maar ik blijf een patatmens.

Vanavond aten we spaghetti aglio, olio e peperoncino met erbij een uitgebreide salade.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #16007 Gepost op: 27 juli 2018, 08:32:30 »

Ik vergat Doctor LL te groeten. Las dat ze wandelde en frietjes at. Mooi allemaal. Mooi ook dat ze frietje schrijft en niet patat.

Goed u weer terug te zien, heer Niewied!

Ik schrijf inderdaad meestal friet, maar soms als ik terug ga naar het oosten bestel ik toch maar 'patat' omdat ze anders niet weten wat ik bedoel. Zo opportuun ben ik dan ook wel weer.

Tja, ik van patat naar friet en nu weer patat. Sterkt me vooral in de overtuiging dat je vooral flexibel moet zijn en dat  belangrijk is dat je je je talen spreekt. ;)

On topic: pasta vanavond denk ik.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2018, 10:48:07 door LL de Ling »

Offline Sven

• 3.928
« Reactie #16008 Gepost op: 27 juli 2018, 09:12:01 »
Gestoofde courgette met peultjes, een half blik kikkerertwen uit de koelkast, lente-ui, sambal, kruiden. Daarbij naan en zure room.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #16009 Gepost op: 27 juli 2018, 21:23:24 »
Alweer salade. Dit keer ijsbergsla, witlof, venkel, komkommer en kidneybonen met een zoet-zure honing-mosterd-wijnazijndressing, bestrooid met geroosterd sesamzaad. Erbij een bakje bulgur (lekker om door de salade te mengen) en halloumi. Ook op tafel: zelfgemaakte chili-olie.

Offline Hedwig

• 793
« Reactie #16010 Gepost op: 27 juli 2018, 21:54:38 »
Stamna zonder vlees maar met ui, rode paprika, wortel, courgette, aubergine en tomatensaus met veel gestoofde ui, en zoete wijn, bouqet garni van munt, rozemarijn, tijm en verse laurier. Hierop burrrata op grote penne.

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #16011 Gepost op: 27 juli 2018, 22:32:37 »
Carpaccio van biet met erop gehakte bloemkool en een saus van gemalen walnoten en mayonaise. Koude soep van paprika, wortel, ui, tomaat. Avocado gevuld met wortel en kappertjes, aardappel in olijfolie, saucijzenbroodje van de veggie slager en doperwtjes gewokt met stukjes courgette en knoflook. Appel-pruimenmoes met wat grand marnier plus vijgen uit de tuin. Echt bloedmaandiner. Maar niks nog te zien.
.

« Laatst bewerkt op: 28 juli 2018, 12:04:44 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #16012 Gepost op: 28 juli 2018, 11:07:20 »
Af en toe koopt mijn vrouw 400 ml bio magere melk voor de soep of voor een andere bereiding. Er is over, en  deze keer maakt ze pannenkoeken. Een deeg van volkorenmeel, stukjes paprika, wat ui, wat prei. En als vulling kaas. Zo maken we gebruik van enige melk. Erbij komkommersla, gewokte spinazie.
Toch is het wat: 400ml ml melk in plaats van 500, de flesjes bier 30 cl in plaats van 33, soms zelfs nog maar 25 cl. Flessentrekkerij.

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #16013 Gepost op: 28 juli 2018, 11:23:15 »

Ook is het Laugenbrot echt superlekker. Volgens mij wordt het deeg even in natronloog gedoopt, zoals bij bagels oom het geval is.
Ik heb nog een extra Bretzel meegenomen voor morgen.

Nee, geen natronloog! Gevaarlijk! Het gaat om bakpoeder of zuiveringszout/backing soda/natriumbicarbonaat. Lauge = loog, dat is een basische oplossing. Dat bicarbonaat geeft in oplossing een verhoogde pH dus een basische oplossing ofwel loogoplossing in de volksmond. Verdere details laat ik achterwege. In Schotland leerde ik sodabread maken, een fluitje van een cent met bakpoeder of zuivere bicarbonaat plus yoghurt of karnemelk.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #16014 Gepost op: 28 juli 2018, 11:54:41 »
Echte brezel maak je toch wel mat natronloog, niet met baksoda. Dit is in NL wel lastig om aan te komen, ik heb het maar een keer kunnen kopen. Hou me aanbevolen voor tips waar te krijgen!

Edit: dit bedoel ik dus, maar wordt niet naar NL verstuurd.

https://www.amazon.de/Brezellauge-Rezept-Laugenbrezeln-Wienerle-Brezelteig/dp/B01E3LZOFM/ref=mp_s_a_1_1/262-9644152-6416513?__mk_de_DE=%C3%85M%C3%85Z%C3%95%C3%91&qid=1532771991&sr=8-1&pi=AC_SX236_SY340_QL65&keywords=laugenperlen&dpPl=1&dpID=41ANKn6-eOL&ref=plSrch
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2018, 12:01:27 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #16015 Gepost op: 28 juli 2018, 12:17:17 »
Echte brezel maak je toch wel mat natronloog, niet met baksoda. Dit is in NL wel lastig om aan te komen, ik heb het maar een keer kunnen kopen. Hou me aanbevolen voor tips waar te krijgen!

Edit: dit bedoel ik dus, maar wordt niet naar NL verstuurd.

https://www.amazon.de/Brezellauge-Rezept-Laugenbrezeln-Wienerle-Brezelteig/dp/B01E3LZOFM/ref=mp_s_a_1_1/262-9644152-6416513?__mk_de_DE=%C3%85M%C3%85Z%C3%95%C3%91&qid=1532771991&sr=8-1&pi=AC_SX236_SY340_QL65&keywords=laugenperlen&dpPl=1&dpID=41ANKn6-eOL&ref=plSrch

goh ja: Om een zachte structuur te krijgen wordt de bretzel voor het afbakken korte tijd in een loogbad met natriumhydroxide gedoopt (gepocheerd). Een loogbad wordt door de amateurkok vervangen door bad met water en zuiveringszout (baking soda). In Nederland en Vlaanderen worden minipretzels of de rechte variant, de zoute stokjes, meestal bij de borrel als zoutjes gegeten of als partysnack (partysticks).

Ik zou het nooit doen, want een niet-chemicus en natronloog… Je hebt gelijk, en Meisbaer ook, maar ik denk dat nu veelal bicarbonaat wordt gebruikt. Dat zou ik ook aanraden.

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #16016 Gepost op: 28 juli 2018, 17:10:23 »
Ik gok dat bij een bakkerij/fabriek wel met natronloog wordt gewerkt (misschien wat meer verdund? Kan dat?), maar de huis-tuin-keukenbakker zal met baksoda werken.

Misschien dat je het daarom hier nauwelijks ziet bij bakkerijen? Mocht iemand nog een goed adres hebben, dan hoor ik het graag.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #16017 Gepost op: 28 juli 2018, 20:16:15 »
Ik gok dat bij een bakkerij/fabriek wel met natronloog wordt gewerkt (misschien wat meer verdund? Kan dat?), maar de huis-tuin-keukenbakker zal met baksoda werken.
Veel thuisbakkers zullen met natron (Kaiser natron) werken, maar er wordt zeker ook met natronloog gewerkt - die kun je bij de apotheek gewoon krijgen.

Wij aten vanavond nasi goreng, knapperige tempeh in kleverige saus, omeletje, atjar van komkommer.

Offline Hedwig

• 793
« Reactie #16018 Gepost op: 29 juli 2018, 21:00:04 »
Vegetarische stamna met pasta en burrata, superlekker !!
Recept binnenkort op vegatopia

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #16019 Gepost op: 29 juli 2018, 21:15:14 »
Vrijdag rijstsalade met hardgekookt ei en o.a. bietjes op het strand, door een vriendin gemaakt. Gisteren telefoonsnoertjespasta met tomatengroentensaus en speckjes. Vandaag hamburgerbroodjes met "kipschnitzel",  met allerlei rauwkost, augurkjes, remoulade saus en ketchup. Ook nog een broodje met gebakken aubergine en champignons met pittige saus. Morgen wraps met bonensaus, kwark en guacamole mee naar het werk.