Ik heb me afgevraagd waarom bubbeltjeswijn in vele landen iets feestelijks heeft. Omdat het op champagne lijkt en dus een sjiek gevoel geeft van de welgestelde? Heer Karl weet het wellicht.
Ik kan slechts vermoedens uiten, maar ongetwijfeld zal schuimwijn omdat hij op champagne lijkt ook daardoor iets feestelijker krijgen.
Omdat champagne altijd duur geweest is, was het onmiddellijk een drank voor de rijken of voor de minder rijken die soms iets uniek te vieren hadden.
Heel het ritueel is ook wel zeer feestelijk en omslachtig genoeg (het genot even uitstellen) om iets bijzonder te hebben. Het omzichtig verwijderen van het ijzerwerk, het ontkurken door de fles te draaien, hierbij een harde plop of wegschieten van de kurk vermijdend (slechts een bescheiden licht sissende "bruit sympathique"), de prachtige glazen inschenken zonder te morsen en zonder dat ze overlopen, de lawine aan brekende belletjes in de schuimkraag, het opstijgende aroma:
je drinkt het niet doordeweeks bij boerekool.
Cava is ook in ons land geweldig in verkoop gestegen, hij is ook wel een derde of vierde van de prijs van champagne en soms zeer lekker (ook hier, zoals bij champagne, grote verschillen, mag niet te zoet zijn.) Wie door het massale aanbod, zelfs in de gewone cafés, cava wat ordinair begint te vinden en de prijs en soms ermee gepaard gane kapsones van champagne wil vermijden, kan een prosecco drinken. Ik denk dat deze, in het zog van cava, langzaam gaat oprukken.