Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1540 Gepost op: 13 november 2011, 23:33:55 »
Vanochtend ontbeten met twee afbakbroodjes en een toast met gepocheerd ei en een scheutje tabasco. 's Middags bij de schoonouders een groentesoep (gekookte soepgroenten - prei, wortel, knolselderij, peterselie - en aardappel, grof gepureerd), het aanbod om het aan te vullen met groenteburgers of rösti hebben we vriendelijk afgeslagen (de rest van de familie had er ook nog een schn1tz3l bij). 's Avonds had ik toch nog trek, dus een kleine portie risotto met ui, tomaat en savooiekool, karwijzaad en geroosterde zonnebloempitten. K. was tevreden met een bakje Erdnusslocken ('chipito's').
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1541 Gepost op: 14 november 2011, 07:48:11 »
Pompoensoep die, in het kader van recycling, gebonden was met een restje boerenkoolstamppot van gisteren.
Dat restje soep ga ik denk ik morgen in een saus voor een aubergine-ovenschotel verwerken. En ik baal er nu al van dat ik daarna een paar dagen niet eet, dus dat mijn eetestafette dan alweer ophoudt.
Maak je een solera-systeem van je eten?  :-X
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1542 Gepost op: 14 november 2011, 12:18:20 »
Ik heb me afgevraagd waarom bubbeltjeswijn in vele landen iets feestelijks heeft. Omdat het op champagne lijkt en dus een sjiek gevoel geeft van de welgestelde? Of omdat het doet denken aan de kindertijd toen priklimonade (oude Nederlandse naam gazeuse, in een kogelflesje) iets feestelijks was? Of zijn bubbeltjes gewoon zinnenprikkelend via het mondslijmvlies, net als een bubbelbad via de opperhuid? Heer Karl weet het wellicht.
Dit gezegd hebbend, meld ik dat het eten gisteren erg lekker was en dat we er een cava aan vooraf lieten gaan.
Vandaag: aardappelen met pompoenpitolie, een zelfgemaakte hamburger van iets, bloemkool met kaassaus, soep van eikenboleet uit de nabijheid (wat een dorp). Misschien bak ik er nog wat verse vijg met knoflook en ui bij en laat ik de hamburger weg.

Mevrouw Temari: muziek!
« Laatst bewerkt op: 14 november 2011, 17:12:40 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline karl

• 6.377
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1543 Gepost op: 14 november 2011, 17:40:17 »
Ik heb me afgevraagd waarom bubbeltjeswijn in vele landen iets feestelijks heeft. Omdat het op champagne lijkt en dus een sjiek gevoel geeft van de welgestelde?  Heer Karl weet het wellicht.

Ik kan slechts vermoedens uiten, maar ongetwijfeld zal schuimwijn omdat hij op champagne lijkt ook daardoor iets feestelijker krijgen.
Omdat champagne altijd duur geweest is, was het onmiddellijk een drank voor de rijken of voor de minder rijken die soms iets uniek te vieren hadden.
Heel het ritueel is ook wel zeer feestelijk en omslachtig genoeg (het genot even uitstellen) om iets bijzonder te hebben. Het omzichtig verwijderen van het ijzerwerk, het ontkurken door de fles te draaien, hierbij een harde plop of wegschieten van de kurk vermijdend (slechts een bescheiden licht sissende "bruit sympathique"), de prachtige glazen inschenken zonder te morsen en zonder dat ze overlopen, de lawine aan brekende belletjes in de schuimkraag, het opstijgende aroma:
je drinkt het niet doordeweeks bij boerekool.
Cava is ook in ons land geweldig in verkoop gestegen, hij is ook wel een derde of vierde van de prijs van champagne en soms zeer lekker (ook hier, zoals bij champagne, grote verschillen, mag niet te zoet zijn.) Wie door het massale aanbod, zelfs in de gewone cafés, cava wat ordinair begint te vinden en de prijs en soms ermee gepaard gane kapsones van champagne wil vermijden, kan een prosecco drinken. Ik denk dat deze, in het zog van cava, langzaam gaat oprukken.

Offline bambi

• 5.560
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1544 Gepost op: 14 november 2011, 19:09:57 »
Hmmm, bubbels :)
Wij aten pasta met spinazie en bie, met een krachtige witte wijn erbij.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1545 Gepost op: 14 november 2011, 21:13:10 »
Wie door het massale aanbod, zelfs in de gewone cafés, cava wat ordinair begint te vinden en de prijs en soms ermee gepaard gane kapsones van champagne wil vermijden, kan een prosecco drinken.

Grappig dat is in NL precies andersom!
,,,,فلافل

Offline Dot

• 2.630
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1546 Gepost op: 14 november 2011, 21:30:44 »
Gisteren at ik van een bijzonder slecht buffet bij sauna De Zwaluwhoeve.

Vanavond een restje van de pompoen-, kikkererwten- en courgetteschotel. Ook voor morgen is er nog genoeg.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1547 Gepost op: 15 november 2011, 00:49:11 »
Een onwijs lekkere pasta van volkorenpenne met fijngesneden savooiekool in een champignon-bechamelsaus, vermengd met een klein handjevol geroosterde zonnebloempitten. Een pasta met een 'bite'.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Temari

• 1.336
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1548 Gepost op: 15 november 2011, 01:29:32 »
Ik heb me afgevraagd waarom bubbeltjeswijn in vele landen iets feestelijks heeft. Omdat het op champagne lijkt en dus een sjiek gevoel geeft van de welgestelde? Of omdat het doet denken aan de kindertijd toen priklimonade (oude Nederlandse naam gazeuse, in een kogelflesje) iets feestelijks was? Of zijn bubbeltjes gewoon zinnenprikkelend via het mondslijmvlies, net als een bubbelbad via de opperhuid? Heer Karl weet het wellicht.
Dit gezegd hebbend, meld ik dat het eten gisteren erg lekker was en dat we er een cava aan vooraf lieten gaan.
Vandaag: aardappelen met pompoenpitolie, een zelfgemaakte hamburger van iets, bloemkool met kaassaus, soep van eikenboleet uit de nabijheid (wat een dorp). Misschien bak ik er nog wat verse vijg met knoflook en ui bij en laat ik de hamburger weg.

Mevrouw Temari: muziek!

Ah, da's mijn teken! ;) Dan wilde ik maar in de wijnsfeer blijven die u daar met Karl gecreëerd hebt, met over rosé...

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1549 Gepost op: 15 november 2011, 17:16:37 »
Bubbels, ha, zo hoor je nog eens wat. hartelijk dank allen.

Wat eten we: tja, mijn vrouw heeft weinig trek omdat we laat lunchten. Ik denk gebakken rijst en, ach, ik weet het deze keer niet.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1550 Gepost op: 15 november 2011, 17:28:21 »
Rigatone met tomatensaus, wortels en doperwtjes en roerei. Een soort kindereten maar ik ben dan ook verkouden.
,,,,فلافل

Offline koekje

• 2.503
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1551 Gepost op: 15 november 2011, 18:00:42 »
Kindereten is lekker! Ik eet vanavond pasta (ik denk spaghetti) met tomatensaus uit eigen pot, waar ik mogelijk gewelde gedroogde paddenstoelen doorheen doe. Beetje komkommersalade erbij. Vanmiddag heb ik weer frieten gegeten met een natuurwinkelkroket, want daar had ik zin in.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline bambi

• 5.560
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1552 Gepost op: 15 november 2011, 19:00:25 »
Pasta, gebakken courgette en aubergine, portobello met geitenkaas en cranberry.

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1553 Gepost op: 15 november 2011, 19:09:34 »
Stamppot andijvie/ijsbergsla met gebakken champignons en vegaworstje.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Temari

• 1.336
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1554 Gepost op: 15 november 2011, 19:46:28 »

Wat eten we: tja, mijn vrouw heeft weinig trek omdat we laat lunchten. Ik denk gebakken rijst en, ach, ik weet het deze keer niet.

Rijst! Dat doet me hieraan denken, dus vooruit, voor de laatste keer nog een muzikaal uitstapje in deze draad. Klik op 'playlist' en dan op 'Jambalaya'. Past goed in het thema! De twee betere liedjes in deze lijst zijn de eerste en 'a lover's blues', maar je moet ervan houden. Tot zover deze eettafelconversatie! ;)

Ik at ook rijst! Met spitskool en paddenstoelen en paprika en koriander en chilipeper en sojabonen. Op smaak gemaakt met sojasaus en rijstazijn en volgens mij heb ik er ook nog knoflook ingedaan.
Waar hebt u het uiteindelijk mee gegeten?

Offline koekje

• 2.503
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1555 Gepost op: 15 november 2011, 20:00:44 »
Kindereten is lekker! Ik eet vanavond pasta (ik denk spaghetti) met tomatensaus uit eigen pot, waar ik mogelijk gewelde gedroogde paddenstoelen doorheen doe. Beetje komkommersalade erbij. Vanmiddag heb ik weer frieten gegeten met een natuurwinkelkroket, want daar had ik zin in.

Change of plans.
Het is geworden: restje gemengde schelpenpasta met saus van paar grote in boter gebakken champs in stukjes, blikje tomatenpuree (van de Aldi) met blikje water, 2 grote zongedroogde tomaten op olie in hele dunne reepjes, handje gehakte peterselie, snufje suiker en snuf zout en zwarte peper. Toen de saus bij de pasta en daarna deed ik er nog een volle theelepel mierikswortelpuree bij, wat eigenlijk niet had gehoeven.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1556 Gepost op: 16 november 2011, 11:25:05 »

Rijst! Dat doet me hieraan denken, dus vooruit, voor de laatste keer nog een muzikaal uitstapje in deze draad. Klik op 'playlist' en dan op 'Jambalaya'. Past goed in het thema! De twee betere liedjes in deze lijst zijn de eerste en 'a lover's blues', maar je moet ervan houden. Tot zover deze eettafelconversatie! ;)

Ik at ook rijst! Met spitskool en paddenstoelen en paprika en koriander en chilipeper en sojabonen. Op smaak gemaakt met sojasaus en rijstazijn en volgens mij heb ik er ook nog knoflook ingedaan.
Waar hebt u het uiteindelijk mee gegeten?

Ha muziek, geweldig hoor. Alleen ik ken dat jambalaya als volgt: jambalayon the cat is spying and video... sun of a gunwheel has big fun in the bayo, of zoiets.
Aten uiteindelijk gebakken aardappelen, gekookte wortel met rest vijg en paprika en een frittata (spel ik dat goed of moet er nog een t bij?) van parika, ui, knoflook, prei, ei en boekweitgrutten. Jawel. Mijn vrouw alleen aardappel en wortel. Nog steeds geen trek.

Heden dan maar nasi goreng en gebakken tahu met tomaat en gember en ui en eens kijken wat er zoal aan groenten is.
Tertia meldde net aubergine met miso: super Japans en erg lekker als je de goede miso hebt en de goede aubergine. Mij lukt het niet hem zo lekker te krijgen als in japan. Ook goed India's lukt me slecht.
Nee, het wordt de genoemde rijst en hardgekookt ei in kerry-kokossuas, spruiten en/of bloemkool

« Laatst bewerkt op: 16 november 2011, 17:16:03 door niewied »

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1557 Gepost op: 16 november 2011, 11:34:55 »
Pompoensoep die, in het kader van recycling, gebonden was met een restje boerenkoolstamppot van gisteren.
Dat restje soep ga ik denk ik morgen in een saus voor een aubergine-ovenschotel verwerken. En ik baal er nu al van dat ik daarna een paar dagen niet eet, dus dat mijn eetestafette dan alweer ophoudt.
Maak je een solera-systeem van je eten?  :-X
Uhm, ik heb niet de hele wikipedia-pagina gelezen, maar aan je smiley te zien niet. Ik hou wel van estafette-eten, omdat ik vaak te veel kook en het alternatief te veel eten is.

Gisteren at ik gedurende de middag (met enige uren ertussen) twee stukken taart, en vooral het stuk chocolade-rode-vruchten-roomtaart was vrij stevig. Dus toen we tegen negenen thuis kwamen aten we een klein beetje pasta, broccoli en vieze soep uit een zak.
This is between me and the vegetable!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1558 Gepost op: 16 november 2011, 13:10:22 »

Ha muziek, geweldig hoor. Alleen ik ken dat jambalaya als volgt: jambalayon the cat is spying and video... sun of a gunwheel has big fun in the bayo, of zoiets.

Deze dus: , dat zal de bekendste versie zijn.
Hank Williams schreef het:

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1559 Gepost op: 16 november 2011, 17:19:29 »

Deze dus: , dat zal de bekendste versie zijn.
Hank Williams schreef het:

Jambolaya Yes, mooi hoor.
BYe
NW