Ik dacht dat het alweer uit was. Voordat ik zwanger was kon ik zelfs zeezout-karamel nootjes kopen, sinds het kind eruit is, niet meer.
Ontopic: vandaag kerstmenu, hapjes waren spruitjessateh (huisgenoot vond de spruitjes lekker maar de satehsaus niet) en crostini met witte bonenpuree en gemarineerde pompoen (die pikte P van zowel haar oma als van mij). Voor hadden we de koolrabi en selleriesalade van Vegatopia (P schoof de selleriesalade met 2 handen naar binnen, de koolrabi had ze niet gekregen) en een cocktail met vega kipstuckjes, mango en kerriemayonaise. Daarna een simpele pastinaaksoep, met in margarine en peterselie gebakken brood (voor P gewoon brood en ze had er ook geen amandelen bij gekregen).
Het hoofdgerecht was vegan paté en croute, pommes duchesse, sugar snaps en bimi (dat heet tegenwoordig aspergebroccoli), salade met sla, sinaasappel, granaatappelpitjes en pistaches, en stoofperen (P kreeg een stoofpeer, sugar snaps, bimi en een pommes duchesse, ondertussen was ze moe, dus waren de bekende dingen het lekkerst, de sugar snaps en bimi dus - al houdt ze daar sowieso wel erg van).
Na had ik het allerhande ding gemaakt. Voor mij een meringue krans met Alpro slagroom met Alpro yoghurt en wat citroenrasp erdoor erover, daarboven op frambozen-kersencompote. De andere eters zijn niet zo allergisch, dus kregen echte meringue (wel kant en klaar, ik had immers de oven al in gebruik voor de vegan versie), en echte slagroom en yoghurt en lemon curd. P lepelde een bakje ijs leeg.
Voor toekomstige lezers: P is nu 11 maanden en 3 dagen. Het klopt dat er nog niet enorm veel eiwitten in haar eten zitten, de melk is nog haar voornaamste voeding. (Maar tot onze vreugde eet ze, in ieder geval 's avonds, lekker mee. Dus we hebben er vertrouwen in dat die eiwitten ook komen als ze wat ouder is.) P heeft altijd volgens rapley gegeten en eet sinds ze een maand of acht was gedeeltelijk tot grotendeels met ons mee. Zoals ik hier omschrijf is redelijk typisch voor hoe we het doen (al eten we normaalgesproken minder gangen en zeker geen toetjes.)