Tja, wat eten we vandaag. Eens mijn vrouw vragen wat ze wil. Weer rijst (want die is nog over omdat ik vaak teveel kook omdat mijn vrouw denkt dat er anders te weinig is), of een gratin, een pannekoek, een nor-maaltijdsoep (nor=niet, denk aan nor-adrenaline, die heeft een H-atoom niet, dit bedoeld voor heer Christiaan), van kruiden en courgette, een boerenomelet (in India zag ik op een marktje: omlate) .. En, ja, waar komt die term omelet vandaan? Geen flauwe notie. Eens kijken. Ah! Welaan, hij is zo oud als Methusalem en past bij ons word lemmet: 1610s, from Fr. omelette (16c.), metathesis of alemette (14c.), from alemelle "blade of a knife or sword," probably a misdivision of la lemelle (mistaken as l'alemelle), from L. lamella "thin, small plate," dim. of lamina "plate, layer." The food so called from its flat shape. The proverb "you can't make an omelet without breaking eggs" (1859) translates Fr. On ne saurait faire une omelette sans casser des oeufs. M.E. had hanonei "fried onions mixed with scrambled eggs" (mid-15c.).
Nu weer een paar uur later: wortelsalade met cranberries, gekookte aardappelen met olijfolie van Meeuwig (spel ik dat goed?), gepaneerde, gebakken kaas en wellicht nog een warme groenten. Tja.
Zo zie je hoe de dingen veranderen in de tijd.