Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.557
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11860 Gepost op: 24 maart 2016, 22:35:37 »
Hartige taart met gebakken ui, aubergine, prei en courgette met kaas (comté en gewone)

Offline Sam

  • ******
  • 7.097
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11861 Gepost op: 25 maart 2016, 10:51:40 »
Pizza! Voor meerdere mensen dus ik kan lekker varieeren. Een margharita met een bloemkoolbodem, een witte pizza met creme fraiche, knoflook en verschillende kazen, verder standaard tomatensaus pizza's met toppings als gegrillde paprika, voorgebakken champignons, olijven, jalapenos, verse balsicum, tomaat (zonder velletje, en ook zonder pitjes en sap, die gaan in de verse tomatensaus), verschillende soorten kaas.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11862 Gepost op: 25 maart 2016, 19:54:19 »
Tagliatelle met daslook! Erbij een salade van rucola, koolrabi, radijs, puntpaprika en kidneybonen met een honing-mosterddressing. En, omdat de basilicumplant me zo toelachte, ook een paar kerstomaten met basilicum.


Geplukt of gekocht? Wij hebben het vorig jaar geplant, maar het komt nog niet op, hooguit een puntje?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11863 Gepost op: 25 maart 2016, 20:40:43 »
Mijn daslook is al heel eind. Ik had vorig jaar een plantje in een pot, maar dit jaar komt hij helemaal weer op. Ik heb extra bijgekocht, Intratuin heeft biologische daslookplantjes.

Ik at prei, bleekselderij en tomaat met misosaus. Erbij sushirijst, zijden tofu en ingemaakte gember.
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.433
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11864 Gepost op: 25 maart 2016, 21:01:08 »
Tagliatelle met daslook! Erbij een salade van rucola, koolrabi, radijs, puntpaprika en kidneybonen met een honing-mosterddressing. En, omdat de basilicumplant me zo toelachte, ook een paar kerstomaten met basilicum.
Geplukt of gekocht? Wij hebben het vorig jaar geplant, maar het komt nog niet op, hooguit een puntje?
Gisteren geplukt, vandaag gekocht. De daslook in de tuin bleek namelijk al een stuk verder te zijn dan ik had verwacht. Ik had de daslook spontaan gekocht, omdat het voor de eerste keer dit jaar in de supermarkt te krijgen was, waarop Kristof mij naar de daslook in de tuin heeft begeleid: 'pluk eerst die maar'. Nu hebben we dus ook daslook-kruidenboter en daslookpasta.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11865 Gepost op: 25 maart 2016, 21:12:10 »
Wow ligt dat bij jullie in de super?!
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.433
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11866 Gepost op: 25 maart 2016, 21:26:07 »
Wow ligt dat bij jullie in de super?!
Ja, maar alleen in het seizoen, en dan ook lang niet altijd. Juist daarom is het zo verleidelijk om de daslook dan ook meteen mee te nemen (100 gram voor 1,50 is volgens mij ook spotgoedkoop).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.433
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11867 Gepost op: 26 maart 2016, 21:38:31 »
Na joggen, douchen en een lange wandeling met de hond was het ineens al acht uur. Dus een ciabatta in de oven gedaan. Lekker met rucolapesto, hummus, daslook-kruidenboter en kerstomaat, radijs, puntpaprika en zuurkool. Ook nog een puntje Turks brood met rode ui, champignon en geitenkaas erbij.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11868 Gepost op: 26 maart 2016, 22:09:10 »
Pompie gevuld met spinazie, aardappel/koolrabigratin met bechamel op basis van amandelmelk en met Hollandse gruyère, raapstelensalade met kerstomaat
,,,,فلافل

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11869 Gepost op: 26 maart 2016, 22:30:14 »
Lasagna.

Offline karl

  • *****
  • 6.313
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11870 Gepost op: 27 maart 2016, 09:17:55 »
Gisteren witloof, selder en verschillende soorten champignons in een bouillon met sojaroom. Gekookte aardappelen erbij.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11871 Gepost op: 27 maart 2016, 21:55:50 »
Gister een caprese van kerstomaatjes, basilicum en buffelbocconcini. Pasta al forno van penne in tomaten-wortelsaus met restje basilicum, buffelmozzarella en parmezaan. Erbij een Grieks groenteschoteltje met o.a. wortel en courgette van een traiteur.
Vandaag salade met o.a. in bouillon gekookte krieltjes, Remekerkaas en mayodressing met allerlei groene kruiden.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.433
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11872 Gepost op: 28 maart 2016, 14:27:36 »
Gisteren bij de schoonfamilie in Hannover. Kristofs moeder had een bijzonder lekkere soep van zoete aardappel, wortel en gember gemaakt (ze wordt steeds beter met kruiden en specerijen), er was een soort 'lentif loaf', een frisse wortelsalade, een typisch Duitse pastasalade met currypoeder, mayonaise en doperwten, stokbrood, tsatsiki. 's Middags een tafel vol taart, gebak en een paasstol (heel Nederlands heb ik maar één stuk cheesecake genomen). En 's avonds wat resten van het middagbuffet voor wie nog trek had.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.097
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11873 Gepost op: 28 maart 2016, 19:13:34 »
Veel thee met paaseitjes de afgelopen dagen, ik had erg lekkere gekregen van vrienden die vrijdag kwamen eten.

Gisteren pasta met tomatensaus van verse tomaten en paprika, lang gesudderd met wat rode wijn, met lekker veel olijven. Vandaag een dagje hollandsch, met een ovenschotel met aardappel, bloemkool en (niet zo hollandsche) pittige gorgonzola.

Verder wat vooruit gekookt omdat de aardappelen gingen uitlopen: aardappelpuree gemaakt en ingevroren. Opmaken uit de diepvriezer: stoofpeertjes, waar ik met wat boter, bloem en suiker een simpele maar erg lekkere crumble van maak (1 deel basterdsuiker, 1 deel boter, 2 delen bloem).
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline jol

  • *****
  • 2.653
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11874 Gepost op: 29 maart 2016, 09:49:44 »
Zaterdag maakte ik melanzane alla parmigiana en omdat er veel aubergine in huis was ook bereidde ik ook alvast de pasta alla Norma van vandaag voor. Toe hadden we een paaskuikengebakje van de bakker op de hoek. Lekker met marsepein en advocaatmousse. Zondag aten we met het hele gezin (iedereen was er  :D) bij Athene's olijf in Delft en daar at ik alweer aubergine.
Gisteren aten we bij het invullen van de belasingaangifte paasbonbons en later maakte ik een bami met veel groenten, Vivera kipstukcjes en omelet. Vandaag dus die Norma, erbij een witlofsalade.

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11875 Gepost op: 29 maart 2016, 10:27:26 »
Gisteren de tartelettes van het kookboek (van hiziki)! Lekker!! We hadden er 2 pp, lekker decadent. Met een salade erbij en een heerlijk fris wit wijntje.

Vandaag chili sin carne, gisteren al gemaakt. Erbij een salade met avocado en wat tortillachips.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.557
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11876 Gepost op: 29 maart 2016, 12:11:25 »
Gisteren risotto met champies, prei, ui, courgette en doperwtjes. Met safraan en wijn, natuurlijk, en geraspte comté en pardano. Vandaag kookt mijn vriend, het zal wel iets van pasta met balletjes worden, gok ik.

Offline niewied

  • *****
  • 1.874
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11877 Gepost op: 29 maart 2016, 17:09:33 »
Pompie gevuld met spinazie, aardappel/koolrabigratin met bechamel op basis van amandelmelk en met Hollandse gruyère, raapstelensalade met kerstomaat

Wat is pompie? Pompoen? is dat dan niet jammer van de spinazie/

Hier soort ziekenhuis. Van eten koken komt niet al te veel, maar het begint weer.
Gisteren prima couscousflensjes gemaakt van rest couscous, kaasstukjes, wat dille en een ei. Daarbij bietensalade en sperzieboontjes met Malisaus (tomatensaus met pindakaas, geleerd in mali daar stampt men pinda, kookt tomaten en roert die pinda's er door tot een dikke saus; op smaak met zout, denk ook wat kruiden. Wij eten graag Malisaus. Voorts nog een soep van wat broodkorst en groentenresten, gemalen en gezeefd.
Vandaag: boekweit met Malisaus, kaasschnitzel, sperzieboontjes, bietensalade. Ja, lijkt op gisteren, maar de resten moeten op.

Tot slot: Collega-chemicus Katan zocht prima zout uit met veel KCl ipv NaCl, plus wat KI. Het is Lozout, verkrijgbaar bij AH. Past bij die anticampagne tegen zout, i.e. NaCl. Voortaan nemen we alleen nog dat zout.

NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Sam

  • ******
  • 7.097
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11878 Gepost op: 29 maart 2016, 20:04:14 »
Asperges!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11879 Gepost op: 29 maart 2016, 20:14:57 »
Pompie gevuld met spinazie, aardappel/koolrabigratin met bechamel op basis van amandelmelk en met Hollandse gruyère, raapstelensalade met kerstomaat

Wat is pompie?

Een Engelse pie. Erg lekker! Het zijn hartige, gevulde taartjes. Er zijn meerdere aanbieders (Pompie, Pieman, zelf maken kan natuurlijk ook). Soms vind je ze op boerenmarkten en ook bij Marqt, een keten die alleen nog in de Randstad zit.

Op 1e paasdag at ik kaasfondue (van gruyere en appenzeller) met gebroeders Niemeijerbrood en veel groente (roodlof, champignons, koolrabi, kerstomaat en peer) om te dippen.
Op 2e paasdag at ik aardperen met mosterd, Vegaslager MC2-burger en een salade van postelein, raapstelen, olijven, tomaat en spelt.
Vanmiddag een grote salade en vanavond onderweg een frietje met mayonaise en nu nog een bakje doperwten.



 
,,,,فلافل