@ heer Christiaan: ja,
Maillard, niet enzymatische bruinkleuring: aminozuren en suikers reageren.
Bijvoorbeeld bruinkleuring broodkorst, geroosterd brood: allemaal Maillard. Ik denk dus dat de frituurbruinkleuring zeker deels een Maillardreactie is, doch wellicht, zoals u (intuïtief, proefondervindelijk?) suggereert geholpen door basische stof bicarbonaat (bakpoeder voor de niet-chemici). Mogelijkheid: bij verhoogde pH ietwat hydrolyse van eiwit dat zeker in de erwtenbrij zit, zodat aminozuren vrijkomen.
Nee, is zeker niet onderzocht, maar hebt u het experimenteel vastgesteld: deel mèt en deel zonder bakppoeder frituren? Hoewel, jeweet maar nooit. Ik heb zelfs de chemische samenstelling van duriansmaak gevonden! Zeer complex mengsel en het aardige is dat ik de esters proefdeen mijn vrouw de aminozuren.
Vandaag eten we gefrituurde rode aardappel, gebakken,gemarineerde tempe, bloemkool gestoofd met prei en knoflook en wellicht nog een soep: eens zien wat mijn vrouw meebrengt van de AH. In elk geval 12 flessen Tapie, rode, Franse wijn in de aanbieding die goedsmaakt bij een simpele maaltijd.