Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline greet

• 2.671
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1060 Gepost op: 05 oktober 2011, 18:18:00 »
Spaghettie met groentensaus en kaas van de papa. Nam.

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1061 Gepost op: 05 oktober 2011, 19:21:50 »
@ heer Christiaan: die krokante korst lijkt me niet onwaarschijnlijk. Maar het reactiemechhanisme is beslist gecompliceerd. Een soort maillardreactie plus? iK vind croquant overigens een elegante schrijfwijze.
Geen idee wat er daar gebeurt en of dat uberhaupt chemisch is onderzocht. De maillard-reactie is toch de reactie die zorgt voor bruining? Lijkt me iets heel anders. En vast erg simpel vergeleken met wat er bij falafel met bicarbonaat plaatsvindt.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1062 Gepost op: 05 oktober 2011, 19:22:59 »
stamppot.
Maar daar zitten aardappelen in :o

Hier een snelle nasi. Niet om het recept vragen, want niet authentiek, voor zover dat met nasi nog het geval kan zijn.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1063 Gepost op: 05 oktober 2011, 19:23:42 »
kaas van de papa.
Ik neem aan dat het niet van mensenmelk is?

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1064 Gepost op: 05 oktober 2011, 19:37:57 »
@ Selly: ken je een Maozmens? Verbaasde me dat je wist dat die lui bakpoeder in hun falafeldeeg doen.

Het Parool plaatste het recept ooit hier staat het.

Wij aten aardappelblokjes uit de oven, gebakken courgette met dille en pul biber, Goodbite chiliburger en kropsla met olijven en wortel. Dadelijk nog mango.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1065 Gepost op: 05 oktober 2011, 19:56:28 »
@ Selly: ken je een Maozmens? Verbaasde me dat je wist dat die lui bakpoeder in hun falafeldeeg doen.

Het Parool
:heehee:

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1066 Gepost op: 05 oktober 2011, 21:07:17 »
Stamppot andijvie met vegaworst en een dubbele kledder mosterd.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1067 Gepost op: 05 oktober 2011, 21:27:18 »
K. had spontaan iemand te eten uitgenodigd. Het werd: lekker gekruide spruitjesstamppot met een tomatensausje. Erbij in limoensap en honing gestoofde worteltjes met peterselie, en kaasburgertjes (met venkel- en karwijzaad).
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1068 Gepost op: 06 oktober 2011, 00:57:21 »
Broodje kaas en broodje vegaslagergehaktbal.

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1069 Gepost op: 06 oktober 2011, 10:28:19 »
@ heer Christiaan: ja,
Maillard, niet enzymatische bruinkleuring: aminozuren en suikers reageren.

Bijvoorbeeld bruinkleuring broodkorst, geroosterd brood: allemaal Maillard. Ik denk dus dat de frituurbruinkleuring zeker deels een Maillardreactie is, doch wellicht, zoals u (intuïtief, proefondervindelijk?) suggereert geholpen door basische stof bicarbonaat (bakpoeder voor de niet-chemici). Mogelijkheid: bij verhoogde pH ietwat hydrolyse van eiwit dat zeker in de erwtenbrij zit, zodat aminozuren vrijkomen.
Nee, is zeker niet onderzocht, maar hebt u het experimenteel vastgesteld: deel mèt en deel zonder bakppoeder frituren? Hoewel, jeweet maar nooit. Ik heb zelfs de chemische samenstelling van duriansmaak gevonden! Zeer complex mengsel en het aardige is dat ik de esters proefdeen mijn vrouw de aminozuren.

Vandaag eten we gefrituurde rode aardappel, gebakken,gemarineerde tempe, bloemkool gestoofd met prei en knoflook en wellicht nog een soep: eens zien wat mijn vrouw meebrengt van de AH. In elk geval 12 flessen Tapie, rode, Franse wijn in de aanbieding die goedsmaakt bij een simpele maaltijd.
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2011, 10:31:14 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline koekje

• 2.503
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1070 Gepost op: 06 oktober 2011, 10:53:54 »
gefrituurde rode aardappel

Roseval-frieten?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1071 Gepost op: 06 oktober 2011, 12:40:20 »
Ik had spontaan de kapster en 2 vriendinnen uitgenodigd, dus mijn vriend maakte gegrilde groeten, met lekker aardappelchips en andere groente, gebakkenaardappels en nog wat brood. Er werd goed gegeten!

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1072 Gepost op: 06 oktober 2011, 19:11:08 »
Was je vriend nou vegan?

Ik at groentesoep met afbakbrood, en toe stoofpeertjes.

Offline karl

• 6.377
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1073 Gepost op: 06 oktober 2011, 19:20:03 »
Mijn vrouw maakte perfecte pasta al dente met rucola en pecorino bij Toscaanse sticks van Soto.

Offline Selly

• 30.783
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1074 Gepost op: 06 oktober 2011, 20:02:04 »
Mijn vrouw maakte perfecte pasta al dente met rucola en pecorino bij Toscaanse sticks van Soto.

Lekker! Hoe smaken die Soto sticks? Ik had een keer de rollini dacht ik (wel van Soto maar geen stick), en die werden niet echt knapperig.
,,,,فلافل

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1075 Gepost op: 06 oktober 2011, 22:42:10 »
Verder had ik nog een massa voor pompoen-aardappel-gnocchi gemaakt (gebaseerd op een recept van chefkoch.de), die in de koelkast (in een afgesloten box) alweer wat kleveriger werd. Meel toegevoegd, opnieuw gekneed, balletjes gevormd (en gevloekt omdat de massa maar niet mee wilde werken) en de gnocchi (nou ja, vormloze hoopjes deeg) gekookt tot ze boven kwamen drijven. Een balletje geproefd - goedgekeurd.
En gebraden smaken ze nog lekkerder. Gnocchi dus, met gestoomde bloemkool en een kaassausje.
En vanavond weer ivm restjes opmaken. Geen straf.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1076 Gepost op: 06 oktober 2011, 22:46:26 »
Verse pasta met heerlijke, zelfgemaakte pesto.

Offline Temari

• 1.336
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1077 Gepost op: 06 oktober 2011, 23:32:54 »
Groentesoep met een Aziatisch tintje

Aiko

Wat eten we vandaag?
« Reactie #1078 Gepost op: 07 oktober 2011, 01:06:00 »
Zelfgeraapte zelfgemaakte kastanjebrood.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1079 Gepost op: 07 oktober 2011, 08:27:36 »
nog steeds 3 keer per dag 2 sojatoetjes. Ik lijk Eno2 wel, behalve dan dat ik het niet lekker vind.
Supercalifragilisticexpialidocious!