Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Temari

• 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1000 Gepost op: 30 september 2011, 22:02:39 »
polentafrietjes.
Hoe?

Met weinig moeite! ;D

Je maakt de polenta klaar met wat zout en verder zoals je dat altijd doet (of zoals er op 't pak staat). Daarna giet je dat op een bord/ in een ondiepe schaal, misschien 1,5 cm diep, want veel dikker wil je de frietjes niet. je wilt 't oppervlak wel eerst bekleden met bakpapier, tegen het plakken. Dan laat je de polenta afkoelen/ opstijven. Nu ga je er reepjes van snijden van ongeveer 1 cm. Deze frituur je met enkelen tegelijk (ik deed dat in een wok en in lijnzaadolie) totdat ze echt goed goudbruin zijn. zorg ervoor dat ze niet aan elkaar gaan plakken. Even op keukenpapier leggen en klaar!

Ze worden heel knapperig en blijven dat ook, en de binnenkant is dan nog zacht, een mooie combi! Ze koelen ook niet gauw af.

Ik had er nog 2 dipsausjes bij: mayonaise gemengd met gedroogde tomatenprut (dit gaat opvallend goed samen met de polenta) en een dip van avocado met limoensap en zout & peper, paste er ook goed bij.

Hé, heb jij ook Rose Elliot's superchique vegetarisch? Of heeft zij die recepten van jou gestolen?  ;)

Oh, wie weet! Ik heb 't van iemand anders die zei dit wel 's te maken en dat ik 't vast ook wat zou vinden.... Zal 's navragen hoe ze er aan komt... ;)
Ik heb het nu in totaal 3x gemaakt (verspreid over toch wel erg lange tijd), ik vraag me nu al 3 keer af hoe 't is als je kruiden door de polenta zou gooien... Dat wil ik een volgende keer proberen. Maar ik vergeet dat steeds omdat ik 't dus zelden maak en dan pak ik gewoon weer het vodje erbij waarop een oud-collega de instructies gekalkt heeft. En dan denk ik, o ja, dat kan ik gewoon uit m'n hoofd en dan gaat 't weer terug in 't mapje en dan vergeet ik de kruiden er weer bij ::) Ik vraag me dus af hoe dat zou worden. - niet dat dit overigens zou kwalificeren als een spin-off, tis gewoon iets wat ik me afvraag. Maar gewoon zoals 't is is het ook lekker. Ik weet alleen niet waar dit recept vandaan komt! Als dit hetzelfde is als wat jij in jouw kookboek hebt staan, dan zal dat het wel zijn, denk ik!
« Laatst bewerkt op: 30 september 2011, 22:23:18 door Temari »

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1001 Gepost op: 01 oktober 2011, 00:31:17 »
Tacoschelpen (gescoord bij de Lidl, tot dusver in Duitse supermarkten nog niet aangetroffen), gevuld met chili hawaii (jawel), het obligate blaadje sla en een scheutje tabasco. Naar aanleiding van deze maaltijd hebben wij een dringende vraag.

Ik at patat in het Heitelan.
Eh, sinds wanneer ben jij Fries?  8)
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2011, 00:34:54 door Eelco »
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1002 Gepost op: 01 oktober 2011, 08:27:33 »
Ik at patat in het Heitelan.
Eh, sinds wanneer ben jij Fries?  8)
:heehee: Christiaan, je hebt wel wat losgemaakt met je opmerking.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1003 Gepost op: 01 oktober 2011, 11:22:12 »
Heitelan is kennelijk (c) het Friese Volk.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1004 Gepost op: 01 oktober 2011, 17:05:48 »
Rode rijst gekookt en dan gestoofd met tomaat, ui, knoflook en een beetje suiker (zure tomaat) en bouillonpoeder. Gerspte kaas erover.
Bloemkool met melksaus (we hebben wat ondermelk over die op moet) en van die veggie worstjes van de AH.
Morgen: rijsttafel veggie bij Bali in Eindhoven met een der dochters en haar meneer.
Warm weer hier. De twee kikkers huppen nog rond (al twee jaar).
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1005 Gepost op: 01 oktober 2011, 18:24:12 »
Risotto uit de oven, met laagjes aardappel, tomaat en ui.

Verder staan hier nog wat peren te stoven met een flinke gloep port, maar dat wordt vast pas morgen geconsumeerd.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1006 Gepost op: 01 oktober 2011, 18:39:32 »
Käsespätzle. Erbij gestoofde worteltjes met peterselie.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Wombat

• 2.706
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1007 Gepost op: 01 oktober 2011, 19:19:45 »
Pasta met paprikasaus.

Offline haantje

• 5.068
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1008 Gepost op: 01 oktober 2011, 20:10:06 »
Groentecurry, basmati en tofu. Ik had de tofu nu niet van te voren ingevroren, ik denk dat het na invriezen toch wel iets beter bakt dan nu. Uiteindelijk lukte het wel, maar het bleef lang kledderig en ik hou niet van kledderige tofu.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1009 Gepost op: 01 oktober 2011, 20:19:33 »
Saladewraps met lekker veel boursin-yoghurt, tomaatjes, komkommer, avocado, wat quorn en pistachenootjes.

Offline koekje

• 2.503
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1010 Gepost op: 01 oktober 2011, 21:55:03 »
Zo eens balletjes draaien van mn bonenmengsel om er bonenfritters met jalapeño's van te frituren.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Uniflame

• 180
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1011 Gepost op: 01 oktober 2011, 22:20:18 »
Wraps met vega shoarma, paprika, champignons, boontjes, rode eikenblad sla (van eigen balkon) met wat creme fraiche.

Offline eno2

• 758
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1012 Gepost op: 01 oktober 2011, 22:43:18 »
soya yoghurt, verse vijgen, druiven, meergranenbroodjes met algenpasta, notenmix, olijven.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline koekje

• 2.503
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1013 Gepost op: 01 oktober 2011, 22:59:41 »
Zo eens balletjes draaien van mn bonenmengsel om er bonenfritters met jalapeño's van te frituren.

Ik heb er kroketvormen van gedraaid  :heart:
En ze zijn heel lekker!

Offline Bast

• 4.149
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1014 Gepost op: 02 oktober 2011, 08:50:32 »
En dan nodig je me niet eens even uit?! Je gaat wel het recept posten he? Had Genco ze weer?

Sin chile, no tiene chiste!

Offline koekje

• 2.503
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1015 Gepost op: 02 oktober 2011, 08:51:48 »
Er zijn er nog een paar. Ik had geen verse, maar uit pot.

Offline Bast

• 4.149
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1016 Gepost op: 02 oktober 2011, 09:12:06 »
Kom ze graag proeven, maar vandaag gaat niet lukken. is er nog een plekje vrij naast die aardappelkroket? Jeetje, ik ga zo schandalig ontbijten denk ik hehe.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline niewied

• 1.930
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1017 Gepost op: 02 oktober 2011, 10:09:40 »
Zondagnotitie
Rob Riphagen werkte bij Philips als adjunct directeur reclame. Op een lunch zei hij me dat je met de magnetron zo mooi saus kon maken. Voorbeeld: wat meel en melk in een glazen schaal aanroeren. In magnetron op 850 W en dan elke 6 seconden met garde roeren tot gaar. Binnen een minuut heb je je saus. Dat is dus de Rob Riphagen, ofwel R kwadraatsaus. Mevrouw Maartje: magnetron is toch wel fijn voor zo een snelle Rkwadraat. Dat was dus de melksaus van gister.

Van de rest tomatenrijst die resteert, maak ik wellicht tomatenrijstfritten (friet, of patat voor de Bovenmoerdijkers)
Tot slot Kookkeukenkolder voor de zondagochtend:
Bönzö is het koken zat/ hij heeft het vet verkloden/ zijn wijnen zijn het wachten zat/ ze zijn de vles ontfloden!
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2011, 10:11:48 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline koekje

• 2.503
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1018 Gepost op: 02 oktober 2011, 18:01:16 »
Kom ze graag proeven, maar vandaag gaat niet lukken. is er nog een plekje vrij naast die aardappelkroket? Jeetje, ik ga zo schandalig ontbijten denk ik hehe.

Ik heb ze al gefrituurd, dus ik weet niet of ik ze in de vriezer kan doen en hoe ze dan overleven met weer opwarmen in oven of magnetron. De doos van de aardappelkroketten is al vol, dus dan zal ik een ander vriezerbakje moeten vinden. Ik geef geen garanties dat ze er tegen die tijd nog zijn.
Het recept komt binnenkort wel online, kan je zelf aan de slag.

Offline Christiaan

• 10.293
Wat eten we vandaag?
« Reactie #1019 Gepost op: 02 oktober 2011, 18:03:16 »
Bietenrisotto met lange bietjes. Druiven toe.