Vegatopia Forum

Versuikering vegetarische producten

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Duncan

  • **
  • 34
Versuikering vegetarische producten
« Gepost op: 08 januari 2014, 16:19:36 »
Uit principiële redenen eet ik geen suiker of eraan gelieerde stoffen als ze in producten voorkomen die geen snoep of gebak zijn.

Het viel me op dat vorig jaar nagenoeg in alle producten in supermarkten suiker of eraan gelieerde stoffen zijn toegevoegd.
Augurken in pot, chips en dergelijke, brood, groente in pot/blik bevatten nu suiker of eraan gelieerde stoffen. Van gebak of snoep verwacht je dat, maar in blik-/potgroente of augurken in pot?

Ik dacht dan ontwijk ik die producten, er zijn enige alternatieven voor. Maar nu blijken producenten van vegetarische producten ook mee te doen in deze verwildering van de schappen. Ene na andere vegetarische burger en dergelijke is volgegooid met suiker of eraan gelieerde stoffen.

Dit had ik niet verwacht met producenten die dergelijke producten maken.

Kleine greep:
*Albert Heijn:
- Gegrilde stukjes: maltodextrine (voorloper glucosestroop)
- Vegetarische fijngehakt: maltodextrine

*Vivera:
- Burger: invertsuikerstroop, maltodextrine
- Zigeunerschnitzel:  gedroogd glucosestroop, dextrose, maltodextrine

*Valess:
- Valess Schnitzel: dextrose
- Valess champignon: suiker, maltodextrine

Mijn keuze is nu gigantische beperkt door deze handelswijze van de fabrikanten.

Zware teleurstelling.

(Voor mensen met suikerziektes is dit ook een teleurstelling denk ik) 



Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #1 Gepost op: 08 januari 2014, 17:15:19 »
Ik heb om gezondheidsredenen ook een paar maanden suikervrij moeten eten. Het viel mij toen inderdaad ook op dat echt vrijwel overal suiker in wordt gestopt. Zelf maken blijft de beste optie, anders is het echt lastig.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #2 Gepost op: 09 januari 2014, 01:42:34 »
Bij groenten in pot is het al heel lang standaard dat daar suiker bij wordt gedaan. Lijkt me puur een smaakkwestie, veel mensen houden van zoet. Ook als het doperwten betreft blijkbaar, die al zoet van zichzelf zijn. Maar bij zoetzure augurken is het toch niet vreemd?! De potten groente in de biowinkel bevatten (meestal?) geen suiker. Vijftien jaar geleden tenminste, toen heb ik ook een poos suikervrij gegeten, dus misschien is dat inmiddels ook veranderd.

Mensen met diabetes mogen wel suiker, ze moeten alleen oppassen met de hoeveelheden. De beetjes in eiwitrijke vegaburgers lijken me weinig invloed op hen te hebben, maar pin me daar niet op vast.


Persoonlijk maak ik me er niet druk om. Het betreft allemaal zwaar bewerkte producten. Leuk voor af en toe, maar niet voor dagelijks.


Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #3 Gepost op: 09 januari 2014, 08:00:35 »
Potten groente koop ik bijna nooit, en zoetzure augurken vind ik inderdaad ook logisch. Maar suiker zit ook echt in heel veel dingen waar ik het niet verwachtte. Probeer maar eens mayonaise zonder suiker te vinden, om maar een voorbeeld te noemen.

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #4 Gepost op: 09 januari 2014, 09:15:53 »
Wat bedoel je met "suiker of eraan gelieerde stoffen"?
Zo.

Offline Sam

  • ******
  • 7.095
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #5 Gepost op: 09 januari 2014, 14:11:47 »
Ik denk dat daarmee glucosestroop en andere suikervarianten bedoeld worden, zoals in de voorbeelden van de ingredienten van de vegetarische producten?

Ik maak me niet zo druk om suiker in bewerkte producten, maar dat is omdat ik die sowieso als ongezond beschouw en ze dus op mijn "met mate" lijstje staan. Vleesvervangers vallen daar voor mij onder. Suiker wordt hierin waarschijnlijk (net als in kattenvoer) niet alleen voor de smaak maar ook voor de bruine kleur gebruikt.

Ik vind het wel kwalijk dat er aan blik- en potgroenten waarvan je denkt dat ze "puur" zijn, suiker toegevoegd wordt. Van rode kool met appeltjes of van witte bonen in tomatensaus vind ik het logisch dat er suiker in zit (bewerkt product), van een simpel blik doperwtjes of bruine bonen verwacht ik het niet.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Duncan

  • **
  • 34
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #6 Gepost op: 09 januari 2014, 15:24:38 »
Vaak letten mensen met vegetarische levenswijze ook op rest van hun voedsel. Zoals geraffineerde producten
(zoals suiker) vermijden of minimaal gebruiken. Dat vegetarische producten ook versuikerd worden botst met die filosofie. Waarschijnlijk letten fabrikanten er niet op, voor hun telt geld.


Met eraan gelieerde stoffen bedoel ik maltodextrine, glucosestroop, dextrose, enz.

Als nagenoeg overal suiker in wordt gedaan, dan krijg je door al die combinaties teveel binnen. Op termijn zal dit slecht uitpakken voor de volksgezondheid.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #7 Gepost op: 09 januari 2014, 15:42:24 »
Vaak letten mensen met vegetarische levenswijze ook op rest van hun voedsel. Zoals geraffineerde producten
(zoals suiker) vermijden of minimaal gebruiken. Dat vegetarische producten ook versuikerd worden botst met die filosofie. Waarschijnlijk letten fabrikanten er niet op, voor hun telt geld.

Het is heel waarschijnlijk dat fabrikanten een analyse van hun beoogde doelgroep doen en die valt denk ik breder dan vegetariers alleen of consumenten die suikers e.d. mijden. Om nog maar niet te spreken over wat men al dan niet als gezond beschouwt, waar een beetje suiker ook best onder zou kunnen vallen. En niet iedereen heeft het gezondsheidsaspect even hoog staan.
Natuurlijk willen de fabrikanten zo goedkoop mogelijk produceren, maar de consument wil ook niet teveel betalen en stelt ook bepaalde verwachtingen aan producten. Een daarvan is een lekkere smaak en dan is zoet toch wel populair. En wat Sam zegt, het geeft ook kenmerken mee zoals een bruine kleur, naast een breder smaakje dan alleen zoet.

Citaat
Als nagenoeg overal suiker in wordt gedaan, dan krijg je door al die combinaties teveel binnen. Op termijn zal dit slecht uitpakken voor de volksgezondheid.

De zoete trend is allang te ver doorgeschoten en dat zien we toch al in diverse gezondsheidsproblemen terug, dus ik begrijp eerlijk gezegd dit topic ook niet zo goed.
Sin chile, no tiene chiste!

Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #8 Gepost op: 09 januari 2014, 21:13:51 »
ben ook al een tijdje suikerbewust bezig en idd wordt je steeds meer beperkt en moet je zeer kritisch de ingrediëntenlijst bekijken van alle verpakkingen. Zelfs in potjes groente zit suiker, zelfs een geschilde appel is een suikerbom( ongeschild) weer niet

Offline Sam

  • ******
  • 7.095
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2014, 09:34:53 »
Een geschilde of ongeschilde appel bevat natuurlijk evenveel suiker. Bij een ongeschilde appel krijg je er een hap nuttige vezels extra bij, maar je krijgt echt niet minder suiker binnen.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2014, 11:15:31 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2014, 09:38:05 »
Misschien kan je overal appelschillen doorheenroeren ter compensatie?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

  • ******
  • 7.095
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2014, 11:15:14 »
Daar zeg je zo wat  ;D Ik hou van mijn sap-pers best wat vezels over. Daar schijn je muffins van te kunnen bakken. Als dat nu appelschillen-vezels zijn, kan ik vast de suiker wel achterwege laten. Ik zeg: win-win.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.556
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #12 Gepost op: 10 januari 2014, 18:39:28 »
Ik spoel altijd mijn bonen etc uit blik even af, zodat het ergste zout en suiker er dan af is. Of spoel je dan ook de voedingsstoffen af? Ik dacht uit mijn hoofd dat De Rit en Ekoplaza demeter potjes zonder suiker waren.

Als je op de ingrediënten gaat letten, kom je er inderdaad achter dat er veel rare dingen in ons eten zitten. Je kan meer bio gaan eten, al komt het daar ook wel voor. Wel in mindere mate. Verder veel zelf maken, zeker dingen als sausjes.

Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #13 Gepost op: 10 januari 2014, 18:41:22 »
Het stomme van bio-spul is dat er vaak juist nuttige toevoegingen als calcium en B12 achterwege worden gelaten.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.556
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #14 Gepost op: 10 januari 2014, 18:50:30 »
Als je het als vleesvervanger wil aanprijzen, dan moet het er juist wel in geloof ik.
Maar als je zo tegen toevoegingen bent, dan is het misschien juist fijn als het er niet in zit? Dan kan je zelf nog kiezen hoe je het eventueel wil aanvullen.

Offline Duncan

  • **
  • 34
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #15 Gepost op: 11 januari 2014, 15:08:57 »
Een geschilde of ongeschilde appel bevat natuurlijk evenveel suiker. Bij een ongeschilde appel krijg je er een hap nuttige vezels extra bij, maar je krijgt echt niet minder suiker binnen.
Ik denk dat er nu een misverstand is ontstaan.
De suikers die ik bedoel zijn gefabriceerde zoals witte suiker, dextrose en dergelijke.
In fruit zitten natuurlijke suikers, die kan geen kwaad volgens mij. Die hebben een andere impact op het lichaam dan gefabriceerde.

Offline Duncan

  • **
  • 34
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #16 Gepost op: 11 januari 2014, 15:18:52 »
...
De zoete trend is allang te ver doorgeschoten en dat zien we toch al in diverse gezondsheidsproblemen terug, dus ik begrijp eerlijk gezegd dit topic ook niet zo goed.

De massale versuikering is iets recentst. Het moet ergens begin 2013 begonnen zijn. Mogelijk is er een of andere wet aangenomen die producenten hierin meer armruimte gaf.

In ieder geval zal deze massale versuikering van voedingsmiddelen zich dubbel en dik uit laten betalen in de kosten van gezondheidszorg. Overgewicht zal nog sneller toenemen, met alle medische kosten die ermee gemoeid zijn (meer diabetes, meer kanker, enz.). Ook komen er meer mensen met diabetes bij omdat het lichaam ontregeld wordt met afhandelen van die suikers.

In Engeland hebben ze dit door en zijn ze begonnen met acties ertegen (Action on Sugar).
Een artikel erover:
http://www.joop.nl/leven/detail/artikel/24872_suiker_het_nieuwe_roken/





Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #17 Gepost op: 12 januari 2014, 20:22:49 »
De massale versuikering is iets recentst. Het moet ergens begin 2013 begonnen zijn. Mogelijk is er een of andere wet aangenomen die producenten hierin meer armruimte gaf.

In ieder geval zal deze massale versuikering van voedingsmiddelen zich dubbel en dik uit laten betalen in de kosten van gezondheidszorg. Overgewicht zal nog sneller toenemen, met alle medische kosten die ermee gemoeid zijn (meer diabetes, meer kanker, enz.). Ook komen er meer mensen met diabetes bij omdat het lichaam ontregeld wordt met afhandelen van die suikers.

In Engeland hebben ze dit door en zijn ze begonnen met acties ertegen (Action on Sugar).
Een artikel erover:
http://www.joop.nl/leven/detail/artikel/24872_suiker_het_nieuwe_roken/

Dat is niet echt een onderbouwing, maar misschien wil je gewoon alleen even je nieuwe kennis delen ter waarschuwing. In dat geval dank je wel  :thumbsup:
Sin chile, no tiene chiste!

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #18 Gepost op: 12 januari 2014, 22:03:15 »

In fruit zitten natuurlijke suikers, die kan geen kwaad volgens mij. Die hebben een andere impact op het lichaam dan gefabriceerde.

Suikers zijn suikers, en hebben dezelfde inpact op je lichaam...

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Versuikering vegetarische producten
« Reactie #19 Gepost op: 14 januari 2014, 22:08:38 »
Ik ging er eerlijk gezegd van uit dat mensen die op dingen letten zoals toegevoegde suiker, dextrose, maltose, etc over het algemeen ook geen dingen zoals groente uit potjes aten. Of zit er in ingeblikte/potjes groente nog net zo veel vitamines en mineralen als in bijvoorbeeld diepvries groente?