Vegatopia Forum

Yoghurt bloemetjes

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Martina

  • **
  • 16
Yoghurt bloemetjes
« Gepost op: 06 december 2013, 08:44:12 »
Hoi hoi, mijn naam is Martina,
Ik ben Belgische, wonachtig in de Ardennen.
Ik heb me ingeschreven omdat ik op zoek ben naar yoghurtbloemetjes.. ik wil op een natuurlijke manier yoghurt te maken.
Ik heb wel een yoghurtmachine, maar ik heb de yoghurt verkregen door melk met  yoghurtbloemetjes te laten weken  ( ben even de echte naam kwijt..) altijd heel lekker gevonden. En het is voor m'n darmen ook vele beter..

wie heeft er, en kan mij deze opsturen? Of hoe spreken wij het of om het tot hier te laten komen? Ik weet dat het via internet te kopen is, maar ik vind het vele meer van deze tijd om eerst te kijken of iemand het heeft en er misschien een paar van kan missen. Ik weet dat het aangroeit..daarna kan ik het weer verder delen aan anderen hier. Mensen kennen het hier nietn zo..

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Yoghurt bloemetjes
« Reactie #1 Gepost op: 06 december 2013, 08:48:32 »
Je bedoelt kefir?

Ik heb momenteel niets op voorraad, maar als ik er weer mee begin dan koop ik het weer van mijn vaste adresje: http://melkkefir.nl/
Betrouwbare kwaliteit en als het toch niet levensvatbaar blijkt te zijn, sturen ze je een nieuwe portie op.



Offline Martina

  • **
  • 16
Re:Yoghurt bloemetjes
« Reactie #2 Gepost op: 06 december 2013, 08:51:11 »
Ja Kefir , dat is het.... :D

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Yoghurt bloemetjes
« Reactie #3 Gepost op: 06 december 2013, 10:13:50 »
Ik heb die site eens bekeken, maar de vraag rijst bij mij waarom je niet met metaal aan de kefir mag komen.
Je moet per se een kunststof zeef en kunststof of houten lepel gebruiken. Het wil er bij mij niet in dat RVS iets kwalijks zal doen, omdat het goeddeels inert is, zeker voor niet-agressieve dingen als zwakke zuren. Dat je er niet met roestend staal aan moet komen kan ik ergens nog begrijpen, of met vertind ijzer of aluminium, maar kan iemand me het zo uitleggen dat ik snap waarom RVS zo erg is?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Yoghurt bloemetjes
« Reactie #4 Gepost op: 06 december 2013, 14:08:54 »
Het is ook nonsens. Ik gebruik een gewone rvs-zeef ervoor en heb nooit problemen gehad. Het advies hierover verschilt van site tot site, maar dat je geen rvs zou mogen gebruiken wordt ook weer van site tot site overgenomen;).

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Yoghurt bloemetjes
« Reactie #5 Gepost op: 06 december 2013, 21:46:24 »
Dank voor je antwoord. Dit bevestigt gelukkig wat ik al beredeneerde.

Offline Martina

  • **
  • 16
Re:Yoghurt bloemetjes
« Reactie #6 Gepost op: 07 december 2013, 18:59:43 »
Ja, ik heb geen metalen zeef.. alleen in kunstof! En ik heb ook alleen maar houten lepels..  ::) :D
Dank je wel voor de site, ik zal eens wat gaan lezen!

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Yoghurt bloemetjes
« Reactie #7 Gepost op: 08 december 2013, 18:05:29 »
Sinds een tijdje maak ik melkkefir. Lekker, maar dunner dan yoghurt, meer tussen karnemelk en yoghurt in. (Gekocht bij http://melkkefir.nl/ .)
Zodra ik over heb wil ik wel wat opsturen.  Ik heb geen idee hoe lang dat gaat duren. Tegen de tijd dat het zover is stuur ik je wel een berichtje.

Offline Martina

  • **
  • 16
Re:Yoghurt bloemetjes
« Reactie #8 Gepost op: 11 december 2013, 18:14:27 »
Ja ok, das heel goed, t'is nu toch winter enzo.. hopelijk tegen de lente, dat zou knap zijn!! :)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Yoghurt bloemetjes
« Reactie #9 Gepost op: 12 december 2013, 17:00:41 »
Kefirkorrels groeien het hele jaar door. Als je ze echt lekker aan de gang hebt (na 1 of 2 weken), kun je iedere week wel een portie weggeven of weggooien. Zelf at ik ze gewoon op.

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Yoghurt bloemetjes
« Reactie #10 Gepost op: 12 december 2013, 22:14:51 »
.... Als je ze echt lekker aan de gang hebt (na 1 of 2 weken), kun je iedere week wel een portie weggeven of weggooien. ....
Nou zo snel gaat het hier (nog?) niet. Maar "voorjaar" lijkt me dan weer erg pessimistisch. We zullen zien.....

Offline Martina

  • **
  • 16
Re:Yoghurt bloemetjes
« Reactie #11 Gepost op: 21 december 2013, 11:49:56 »
Ik ben een heel optimistische hoor.  :D
Ik denk dat dit een eigen invulling is van jou dat het pessimistisch is.. ik gaf  gewoon de ruimte en de tijd om het te laten groeien en vond het van mezelf eerder een open houding om het niet al dadelijk te gaan claimen maar het tijd te geven!

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Yoghurt bloemetjes
« Reactie #12 Gepost op: 21 december 2013, 23:40:28 »
.... ik gaf  gewoon de ruimte en de tijd om het te laten groeien ....
Zo heb ik het ook geïnterpreteerd. Blijkbaar heb ik dat niet handig geformuleerd. Zullen we het hier maar bij laten.
Ondertussen koester ik de kefir en wanneer die groot genoeg is stuur ik je een deel.

Helaas ging dat begin deze week niet goed. De kefir rook naar slechte schimmelkaas en zo smaakte het ook. Gelukkig had ik nog een 'backup' in de vriezer liggen en die begint nu langzaam te groeien en die ruikt en smaakt wel naar kefir. We gaan zien hoe het verder gaat...

Af en toe krijg ik het gevoel dat kefir in het topic "huisdieren" thuis hoort ;), maar ja dat doe ik mezelf aan.
« Laatst bewerkt op: 21 december 2013, 23:43:27 door RvO »

Offline Martina

  • **
  • 16
Re:Yoghurt bloemetjes
« Reactie #13 Gepost op: 23 december 2013, 17:31:33 »
ah dank je wel, ben blij  :D
Hoezo dierenrubriek? vanwege het schimmelgeurtje?  :D

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Yoghurt bloemetjes
« Reactie #14 Gepost op: 24 december 2013, 17:57:25 »
... Hoezo dierenrubriek? vanwege het schimmelgeurtje?  :D ...
Nee vanwege de dagelijkse verzorging.   ;)

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Yoghurt bloemetjes
« Reactie #15 Gepost op: 10 januari 2014, 19:13:00 »
@Martina
Het is zover. Ik heb een portie voor je. Stuur me maar even een pb-tje met adres enzo. Graag ook even aangeven wanneer je thuis bent, dan probeer ik de bezorging zo te plannen dat "Tante Pos" de kefir bezorgt op een moment dat je thuis bent. Het lijkt me nl. niet zo goed als de kefir lang op jouw deurmat ligt.

@Iedereen
Als er nog iemand een portie wil dan kan dat. Ik stop er mee. Het is me iets teveel gedoe en planning. Stuur ook maar een pb. Wie het eerst komt ...
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2014, 19:15:58 door RvO »

Offline Martina

  • **
  • 16
Re:Yoghurt bloemetjes
« Reactie #16 Gepost op: 12 januari 2014, 12:12:50 »
Okido, ik hoop dat je het niet erg vind dat ik in Belgie woon?

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Yoghurt bloemetjes
« Reactie #17 Gepost op: 12 januari 2014, 23:32:30 »
Okido, ik hoop dat je het niet erg vind dat ik in Belgie woon?
Tsja.... ;)
Nee natuurlijk niet, al woonde je aan het einde van de aardbol, we zien wel wat de post doet.

Voor het tweede portie: als ik dinsdagmiddag nog geen reactie heb van iemand anders gaat ook dat deel naar België.
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2014, 23:36:19 door RvO »

Offline Martina

  • **
  • 16
Re:Yoghurt bloemetjes
« Reactie #18 Gepost op: 13 januari 2014, 09:13:46 »
Oh waw wat goed, ben echt blij.. daar zat ik nu al lang naar te zoeken, en ineens heb ik het! thanks , thanks , thanks!!  ;D