Viavia in León, Nicaragua is een absolute aanrader, hostel, eet-en reiscafé met enkele vegetarische opties op de kaart. De uitbaatster is een Vlaamstalige Belgische. Wij hadden een kamer met 2 kingsize bedden voor ons 3, voor 38$/nacht.
In de Lonely Planet zag de dochter een vegetarisch restaurant in León. Wij gingen dus op zoek en vonden een gezellige zaak, Cocinarte, met tot onze verbazing een muur vol litho's van Herman Brood. De uitbaatster bleek een Nederlandse dame te zijn. Ik at er iets Aziatisch, chop suey vegetariano denk ik, en de dochter at iets met een sissende grillpan vol met groentjes. Het was lekker en verzorgd en ruim voldoende, en de mevrouw was heel vriendelijk. Ik heb bij haar promotie gevoerd voor vegatopia want dat kende ze nog niet. Zalige wereldmuziek van Putumayo was een verademing na alle melige kerstliedjes à la White Christmas.
Vegetarisch eten is voor de rest vrij simpel en nogal eentonig. Gallo pinto (rijst met bonen, wat heel lekker is), tostones, tajades en maduro (allemaal varianten met (bak)bananen) en een slaatje waarvan een doorsnee toerist niet van durft te eten, wegens dreigende tourista.
Vandaar dat er regelmatig voor buitenlandse keuken werd gekozen, zoals een broodje met grillgroenten, geitenkaas en pesto in Granada, bij The Garden Café en ook nog ergens anders een veggie pizza, allemaal aangeraden door de Lonely Planet.