Vegatopia Forum

Welk van deze kruiden en specerijen zijn hittebestendig?

Ginger357

Welk van deze kruiden en specerijen zijn hittebestendig?
« Gepost op: 20 november 2013, 03:42:36 »
Binnenkort wil ik eens vegetarische kip blokjes wokken en zou er graag enkele kruiden erbij willen doen voor de smaak en gezondheid maar weet niet welk van de volgende kruiden zeer goed tegen hitte kunnen...

Ik heb namelijk een slechte ervaring van vroeger nog, toen gooide ik er allerlei kruiden erdoorheen maar na een tijdje tijdens het wokken werden deze kruiden gewoon pikzwart (ik weet dus niet welke kruiden nogal gevoelig zijn voor wokken) en dat wil ik dus niet opnieuw meemaken #-o

Ik heb de volgende kruiden en specerijen in huis:

- Knoflookpoeder
- Ui (ajuin) poeder
- Kurkuma (geerwortel)
- Hete chilipoeder
- Gedroogde peterselie
- Rozemarijn (gestript) 
- Marjolein (gestript)
- Gemberpoeder
- Koriander (gestript)
- Basilicum (gestript)
- Zwarte peperpoeder
- Gedroogde tijm
- Venkelpoeder

Kunnen jullie degene die sterk hittebestendig zijn voor in de wok even met vet aanduiden?

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes

Offline jol

• 2.653
Re:Welk van deze kruiden en specerijen zijn hittebestendig?
« Reactie #1 Gepost op: 20 november 2013, 12:27:03 »
Het ligt er nogal aan hoe lang je ze mee wokt. Ik rooster nog wel eens specerijen en weet uit ervaring dat het plotseling heel snel kan gaan en dat alles dan zwart en bitter is  :-X
Kurkuma, korianderpoeder en chilipoeder kunnen wel wat hebben maar de rest van wat je noemt zou ik pas op het laatst toevoegen.

Online Eelco

• Admin
  • 20.667
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #2 Gepost op: 20 november 2013, 16:09:30 »
Ik zou de specerijenpoeders zeker niet 'zo maar in de wok gooien'. Ik ben er vrij zeker van dat het poeder dat niet meteen aan de vegakip hecht, zal verbranden - of in ieder geval vieze klompen gaat vormen. Rozemarijn en marjolein is niet zo'n probleem, die kun je na het bakken eventueel van de vegakip schrapen (takjes verse kruiden zijn natuurlijk nog handiger en lekkerder).

Ik weet niet of jouw vegakip 'marineerbaar' is, maar ik vermoed van wel. Maak een marinade van (olijf-)olie en specerijen naar keus en leg de vegakip er in.

O enne, gemalen specerijen zou ik ook niet roosteren. Ik neem aan dat Jol doelde op ongemalen specerijen, die veel aromatischer worden als je ze even roostert voordat ze de vijzel in gaan.
« Laatst bewerkt op: 20 november 2013, 16:11:32 door Eelco »
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline MaartenP

• 191
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: 20 november 2013, 18:46:51 »
Gewoon marineren, en niet te lang wokken maar wel op een hoog vuur. Wok goed heet laten worden, voldoende olie erin en dan moet het wel goed komen denk ik.

Beter is op zich om een uitje, koflook en gember oid eerst een paar seconden te laten wokken, ki[stukjes en groenten erbij, wokken tot het gaar is enb dan pas extra kruiden en/of sojasaus erbij, maar niet alle vegadingen worden dan lekker genoeg.

Offline neleH

• 1.736
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: 21 november 2013, 10:42:20 »
Knoflook is gevoeliger voor aanbranden dan bijv ui. Dus eerst de ui en daarna de knoflook.

« Reactie #5 Gepost op: 22 november 2013, 08:28:19 »
Ik ben zelf meer van het kruiden toevoegen aan het eind dan van het marineren. Je kunt bijvoorbeel zelf een roerbaksaus maken van een beetje sojasaus, azijn, suiker en specerijen en die als je bijna klaar bent met roerbakken door je gerecht mengen. Als je er ook nog een klein kopje water gemengd met een theelepel maizena bij doet krijg je een mooie gebonden saus die zich aan je groente en 'vlees' hecht.
Kom eens kijken op Vegetus.nl