Vegatopia Forum

Russische 'vintage salade'

Offline Aphyna

• **
  • 73
Russische 'vintage salade'
« Gepost op: 24 mei 2013, 11:13:50 »
Jongens, sorry, ik kan het niet laten... Het gaat over het recept voor 'Salat Olivier' op de voorpagina. Als je 'm maakt, gooi er dan alsjeblieft nog een handvol dille, een ei, wat ui en wat (liefst zoute, niet zoetzure) augurk bij. Anders smaakt het naar gekookte wortel met aardappel, haha... babyvoeding dus.

Nee maar, zonder dollen. Normaal zit er natuurlijk nog worst of gekookt vlees in deze salade, plus bovengenoemde ingredienten. Dat zijn de smaakmakers voor de basis van gekookte wortel, aardappel en erwt. Alles bij elkaar heb je dan voldoende smaakjes en structuur om het lekker te laten smaken, anders is het zachte bende met mayo... Zeker als je het vlees weglaat, kan je niet óók nog ui en augurk weglaten! Zonder ei kan nog wel. Het is typisch een recept dat ieder op z'n eigen manier maakt, maar alleen de basis en de rest weglaten - dat doet eigenlijk niemand ;)

Bron: 25 jaar lang russische etentjes met familie

Offline jol

• 2.653
Re:Russische 'vintage salade'
« Reactie #1 Gepost op: 24 mei 2013, 17:44:31 »
Ha, door dit recept en wat gegoogle naar 'Salade Olivier' ben ik er nu achter dat de Costa Ricaanse 'Ensalade Russe' dus 'Russian Vinegret' is. Ik ben in meer landen een "Russische" salade met biet tegengekomen en vroeg me wel eens af hoe het zat:
Huzarensalade (huzaren waren geen russen) lijkt op Russisch ei en in veel landen wordt een dergelijk mengsel Russische salade genoemd maar in een paar landen hebben ze Russische salade met biet. Ik dacht eigenlijk dat de toevoeging 'russisch' te pas en te onpas werd gebruikt. (vooral wanneer er bieten aan te pas komen  ;) )

Nu weet ik dat het twee duidelijk verschillende salades zijn, dat Huzarensalade bijna hetzelfde is als Salade Olivier die ook Russische salade wordt genoemd (maar Huzaren blijven Hongaren) en dat Vinegret geacht wordt van Duitse of Scandinavische oorsprong te zijn maar dat is niet zeker, het kan het net zo goed van Nederlandse oorsprong zijn.

Ik krijg honger, ik ga eten  ;D

Offline Aphyna

• **
  • 73
« Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2013, 19:13:12 »
Beide salades zijn net zo russisch als dat kaas op brood nederlands is haha - geen patent op het concept, maar niet weg te denken uit de keuken en traditie  ;) iedere rus aan wie je het zou vragen, is ermee opgegroeid.

Ze smaken totaal verschillend. 'russisch ei' is overigens een puur Nederlandse benaming, zegt een rus niets. Ik denk dat je wel een beetje een punt hebt wat betreft de willekeurige benaming 'russisch' haha :)
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2013, 19:38:34 door Aphyna »

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #3 Gepost op: 25 mei 2013, 00:24:46 »
Dank voor de aanvulling, Aphyna. Ik heb je commentaar verwerkt in een naschrift in het artikel.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength