Vegatopia Forum

Plantaardig alternatief voor ricotta?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Myka

  • **
  • 36
  • Geslacht: Vrouw
Plantaardig alternatief voor ricotta?
« Gepost op: 20 mei 2013, 14:11:16 »
Nu ik mijn boodschappenlijstje aan het maken ben valt het me op dat ik alweer best veel kaas erop heb staan.

Ik zou bijvoorbeeld mijn pasta kunnen vullen met een plantaardig iets ipv ricotta. Iemand ideetjes? Ik heb geen tijd om naar de natuurwinkel te fietsen morgen, dus het moet bij de AH zijn.

Andere soorten plantaardige vulling ideetjes mag ook :)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Plantaardig alternatief voor ricotta?
« Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2013, 14:12:35 »
Gewoon groente, vegagehakt, nootjes, tomaten-linzensaus?

Re:Plantaardig alternatief voor ricotta?
« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2013, 15:20:11 »
Je zou tofu-ricotta kunnen maken, maar dan moet je niet verwachten dat het net als gewone ricotta smaakt: http://www.choosingraw.com/my-recipe-for-tofu-ricotta-and-a-strawberry-basil-salad-with-tofu-ricotta-and-balsamic-dressing/ In dit recept gaan gistvlokken, maar die kun je eventueel ook weglaten als je dat niet in huis hebt.

Tofu ricotta wordt aanzienlijk lekkerder als je er wat fijngemalen blanke noten in verwerkt, bijvoorbeeld pijnboompitjes of ongeroosterde cashewnoten. Nog lekkerder is een ricotta die helemaal van noten is gemaakt, maar dat is wat prijziger en ligt ook erg zwaar op de maag. Fijngemalen noten met Mild&Creamy sojayoghurt is ook heel lekker en wat minder zwaar/calorierijk. Let op dat je hiervoor geen gezoete sojayoghurt gebruikt.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Myka

  • **
  • 36
  • Geslacht: Vrouw
Re:Plantaardig alternatief voor ricotta?
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2013, 15:33:05 »
Ohh tofu, ik heb wel eens een dip gemaakt van tofu en cashewnoten, die was erg lekker en volgens mij gaat dat (ongekruid dan) prima door een pastavulling!

Ik dacht ook nog aan canelli bonen en knoflook voor het zoutige smaakje... (maakt het wel smeuig, smaakt anders, maar vind ik wel erg lekker)

Ik ben van plan het te mixen met rucola, walnoten en pijnboompitjes

Echt zo stom, heb allerlei recepten van pastavulling gevonden en overal zit kaas in. Ik probeer juist plantaardige alternatieven te vinden, al zal ik nooit kaasvrij worden denk ik.

Zo kan ik in elk geval 2 van de 4 kaassoorten van mijn lijstje strepen, nog goedkoper ook!

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Plantaardig alternatief voor ricotta?
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2013, 15:36:21 »
Champignons in kleine stukjes met knoflook is ook lekker.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Plantaardig alternatief voor ricotta?
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2013, 18:00:26 »
Aardappelmunt-ravioli is ook erg lekker (wat olijfolie bij serveren erover).
Van walnoten kun je idd ook een lekkere vulling maken.
,,,,فلافل

Offline Myka

  • **
  • 36
  • Geslacht: Vrouw
Re:Plantaardig alternatief voor ricotta?
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2013, 19:53:44 »
Lekkere ideeën, thanks!
Ik ga eerst eens de bonenvulling gebruiken met rucola walnoten en pijnboompitjes.

Offline Myka

  • **
  • 36
  • Geslacht: Vrouw
Re:Plantaardig alternatief voor ricotta?
« Reactie #7 Gepost op: 24 mei 2013, 14:34:28 »
Nou gister geprobeerd een pastavulling te maken van: canellibonen, rucola, basilicum, pijnboompitjes, walnoten, knoflook, olijfolie, peper en zout. Was een lekker mengseltje. Maar niet voor ravioli. Zou het volgende keer eerder op brood doen of in bladerdeeghapjes.

Ik miste het romige kazige in de ravioli. Ik ga het nog een keer proberen over een tijdje met tofu/cashew ipv ricotta.