Vegatopia Forum

Veganistische kroketten?

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline JanK

  • *
  • 5
  • Geslacht: Man
Veganistische kroketten?
« Gepost op: 09 mei 2013, 18:05:15 »
Ik volg nu een cursus/opleiding die gegeven de aard van de opleiding een strikt veganistische lunch bevat. Tijdens die lunch worden veganistische kroketten geserveerd.
Die kroketten zijn werelds, daar niet van. Ik vroeg wat dit voor kroketten waren en ze zouden van het merk BD zijn, Bio-Dynamisch.

Ik geloof dat wel, de organisatie die de opleiding organiseert zit in de Tweede Kamer en is altijd zeer zorgvuldig in de locatie- en organisatiekeuze van derden. Toch ken ik BD niet. Iemand daar ooit van gehoord?

Groet,
Jan 

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Veganistische kroketten?
« Reactie #1 Gepost op: 09 mei 2013, 18:26:02 »
Misschien van deze club: http://www.bd-totaal.nl/bdtotaal/index.html
Ik dacht dat de Vetarakroket ook vegan was, maar ik zie hem bij Natudis opeens niet meer in het rijtje staan  ??? (maar goed, dat is sowieso een hele andere, maar voor het geval je op zoek was naar ook een andere vegan kroket).
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Veganistische kroketten?
« Reactie #2 Gepost op: 09 mei 2013, 19:23:11 »
BD is toch geen merk, maar een keurmerk? Biologisch én Steineriaans (dus met de juiste maanstans geoogst, onder het zingen van stichtelijke liederen en na een koeienhart begraven te hebbben)? Of haal ik dingen door elkaar?
This is between me and the vegetable!

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Veganistische kroketten?
« Reactie #3 Gepost op: 09 mei 2013, 20:11:00 »
Bij sommige natuurwinkels heb je wel zelf af te frituren vegan kroketten (Vetara), zag ik, een tijdje geleden. Ik vond kroketten al niet lekker toen ik nog vlees at, dus ik weet niet of die lekker zijn, maar ik heb wel blogs gelezen van mensen die er weg van zijn.

De Vegetarische Slager verkoopt ook kroketten.

Mocht je zelf creatief zijn, dan is hier een (vegetarisch, niet vegan) recept.
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2013, 20:14:54 door Antje »
Groetjes, Antje

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Veganistische kroketten?
« Reactie #4 Gepost op: 09 mei 2013, 20:27:26 »
BD is toch geen merk, maar een keurmerk? Biologisch én Steineriaans (dus met de juiste maanstans geoogst, onder het zingen van stichtelijke liederen en na een koeienhart begraven te hebbben)? Of haal ik dingen door elkaar?

Biologisch Dynamisch is een methode om planten te zaaien en oogsten, waarbij je bv de maanstand meeneemt, het is geen keurmerk, een keurmerk dat er bij hoort heet Demeter. Maar er blijkt dus ook een leverancier/groothandel te zijn aan de Horeca die BD heet en die onder andere vegetarische snacks levert, die zullen denk ik niet van het merk BD zijn maar ergens worden ingekocht.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Veganistische kroketten?
« Reactie #5 Gepost op: 09 mei 2013, 20:28:34 »
De Vegetarische Slager verkoopt ook kroketten.

Maar die is niet vegan. Ik dacht dat ´de slagerskroket´ van hem wel vegan was, maar die zie ik niet meer in het aanbod.
,,,,فلافل

Offline JanK

  • *
  • 5
  • Geslacht: Man
Re:Veganistische kroketten?
« Reactie #6 Gepost op: 09 mei 2013, 21:36:44 »
Dank allen,

ik ging er al van uit dat het koosjer was, en volgens Selly is er een groothandel BD die vegetarische snacks aan de horeca aanlevert. Dan ga ik daarvan uit. Ik ben nooit liefhebber van kroketten geweest, maar deze vind ik wel lekker.

Offline Jessje

  • **
  • 22
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische kroketten?
« Reactie #7 Gepost op: 09 mei 2013, 22:31:05 »
Geen antwoord op je vraag, maar ik had een aantal maanden terug groentekroketten bij de Jumbo (bij de vleesvervangers) gehaald die dacht ik ook veganistisch waren. Ze waren in elk geval errug lekker, maar dat vegan zou ik even checken nog. Wellicht een tip.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische kroketten?
« Reactie #8 Gepost op: 09 mei 2013, 23:35:45 »
Healthy planet heeft vegan kroketten en zij verkopen ook aan horeca.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Veganistische kroketten?
« Reactie #9 Gepost op: 10 mei 2013, 09:31:04 »
Healthy planet heeft vegan kroketten en zij verkopen ook aan horeca.

Weet jij iets of die van Vetara niet meer bestaan? Ze staan niet meer op het overzicht van Vetara.
Zou wel jammer zijn, is jeugdsentiment  ;)
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Veganistische kroketten?
« Reactie #10 Gepost op: 10 mei 2013, 11:01:44 »
Ik heb ze al een tijd niet meer gezien, de Vetara kroketten. Erg jammer, want ik vond ze echt vreselijk lekker. De bitterballen waren zo mogelijk nog lekkerder. Zucht.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische kroketten?
« Reactie #11 Gepost op: 10 mei 2013, 11:37:01 »
Nee ik heb ze ook al tijden niet gezien dus ik vrees het ergste. Maar ik vind die van Healthy planet ook wel erg lekker.

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re:Veganistische kroketten?
« Reactie #12 Gepost op: 10 mei 2013, 16:38:39 »
Healthy planet heeft vegan kroketten en zij verkopen ook aan horeca.

Ik denk haast dat het deze zijn, en ze zijn inderdaad super lekker. Ze hebben ook bitterballen en nasi- of bamischijven.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.592
Re:Veganistische kroketten?
« Reactie #13 Gepost op: 12 mei 2013, 01:01:32 »
Ik weet het eigenlijk ook niet precies, behalve dat het kan zijn dat ze uit het assortiment zijn gegaan omdat ze volgens mij niet biologisch zijn. Ik kan me herinneren dat de vegetarische paté van vetara daarom lang gelegen bij ons vervangen waren door iets anders. Healty planet is geloof ik van Ekoplaza/Udea of is in ieder geval een merk wat ze sterk promoten. En het is wel biologisch. BD als merk heb ik in ieder geval nog nooit van gehoord, maar het kan zijn dat het onder een andere naam wordt aan consumente?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische kroketten?
« Reactie #14 Gepost op: 15 mei 2013, 08:43:59 »
Er is een probleem geweest met de labeling van de kroketten van Healthy Planet, waardoor er rundvleeskroketten gelabeled zijn als vegetarisch  >:(
Ik vind het een beetje vaag of het een eenmalige fout was of dat het in het verleden vaker is gebeurd, in ieder geval hebben ze nu alle vega-kroketten teruggehaald uit de winkels. Dus als je ze onlangs hebt gekocht is het misschien beter om ze niet te eten....