Eerlijk gezegd kom je niet erg aardig over. Er is een barbecue, er is eten voor je gehaald en jij meldt dat de eetlust je verging 'omdat je burger in de biefstuksappen lag'. (Wat nog best lastig is, want een barbecue heeft meestal een rooster, en sappen hebben in de regel moeite met op rooster liggen.)
En op een borrel wordt er wederom aan je gedacht, maar nee, een collega kwam met iets 'aanzetten'.
Blijkbaar moeten je collega's het nu beter weten dan je het zelf een jaar geleden wist.
Ik zou je dus inderdaad een ontzettende zeikerd vinden (en een heel slechte reclame voor vegetariërs). Daarmee bedoel ik niet dat je dingen moet eten die je niet wil eten, maar wel dat je je toon en je houding zou kunnen veranderen. Als iemand speciaal voor jou iets gekocht had kun je ook zeggen 'wat ontzettend aardig dat je aan me gedacht heb, maar ik eet tegenwoordig ook al geen kaas meer. Maar wat onzettend aardig!'
Dat je tegenwoordig vegetariër bent geeft je niet het recht je ineens als een hork te gedragen.
Barbecues is makkelijk: zorg dat je mee-organiseert. Dat is, naast aardig blijven, denk ik zowiezo de clou; initiatief tonen. Je kunt niet verwachten dat je collega's alle ins en outs kennen, dus zorg ervoor dat je bij de inkopen betrokken bent. En dan bij voorkeur niet allleen voor je eigenste eentje, maar voor iedereen. Want heel weinig mensen hebben iets tegen een goede salade of een leuk groentehapje bij de barbecue, als het maar wel écht lekker is.