Vegatopia Forum

Adukibonen, mungbonen, kikkererwten, sojabonen enz. ...

marietje75

Adukibonen, mungbonen, kikkererwten, sojabonen enz. ...
« Gepost op: 03 maart 2013, 16:37:19 »
Hoi,
Ik eet ontzettend graag bonen en ik zou ze meer willen toepassen in mijn eetpatroon, maar .. soms weet ik helemaal niet hoe ik ze moet gebruiken. Zijn het nu vleesvervangers of aardappelvervangers want ze bezitten zowel veel koolhydraten en vezels alsook eiwitten.
Kan iemand mij wat op weg helpen?  ???

Offline Sam

• 7.191
Re:Adukibonen, mungbonen, kikkererwten, sojabonen enz. ...
« Reactie #1 Gepost op: 03 maart 2013, 20:03:59 »
Ik heb daar nooit zo over nagedacht eigenlijk... Soms eet ik bonen met aardappelen en vleesvervanger, soms bonen met aardappelen, soms bonen met alleen andere groente zonder aardappelen of vleesvervanger...Het lijkt me dat als je gewoon afwisselend eet, het allemaal niet zo nauw luistert.

Sorry, misschien niet zo'n behulpzame post  :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline @rno

• 2.330
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: 03 maart 2013, 20:37:42 »
Vlees hoeft niet vervangen te worden.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #3 Gepost op: 03 maart 2013, 21:34:20 »
Ik eet ze met name als eiwitcomponent.
Bv in chili (met tortilla's, wat zure room, salade en in de chili gaat ook nog veel paprika of wortel en ui), maar chili is ook lekker met bruin brood en groene sla of met bruine rijst.
Of bonen met shoarmakruiden in een pitabroodje, een beetje met dingen erbij die je ook met falafel eet.
Of je maakt er burgertjes van. Of soep. Of een Indiase curry, met groenten en rijst of naanbrood.
,,,,فلافل

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #4 Gepost op: 04 maart 2013, 00:23:52 »
Ik eet ze met name als eiwitcomponent.
Idem dito. Chili, stoofpotje, dahl, burgertje, lekker. Ik let er op dat ik regelmatig bonen (of ook noten) eet. Dan wel wat minder andere koolhydraten, maar dat alles zonder het idee dat ik aardappel of vlees vervang of zo.

Ik denk dat veel mensen hier op dezelfde manier denken als ze een maaltijd plannen (of in elkaar knutselen op een doordeweekse dag). Beginnende vegetariërs en flexitariërs nemen misschien als uitgangspunt 'rode kool, aardappelen en vlees, maar wat doe ik dan in plaats van het vlees' (en dat is precies de doelgroep waar de vleesvervangerindustrie geld mee verdient - niets mis met een vleesvervanger, hoor, ik vind het op zijn tijd ook wel lekker). Maar op den duur denk je eerder 'vanavond doe ik iets met rode kool, misschien eens Indiaas gekruid met rijst en linzen', of 'vanavond couscous met groente en kikkererwten'; je vervangt dus niet, maar maakt gewoon iets lekkers met (vegetarische) ingrediënten.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Miranda

• 3.376
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #5 Gepost op: 04 maart 2013, 09:00:59 »
Hier ook vooral als eiwit en als 'vullend' ingrediënt.
Ik ga meestal uit van de groente die ik wil eten, en dan verzin ik daar iets bij.
Daar komt dan vaak iets van koolhydraten bij (couscous, rijst, pasta enzovoort) en iets vullends, zoals dus bijvoorbeeld bonen, of kaas, ei, tofu, en soms een vleesvervanger.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #6 Gepost op: 04 maart 2013, 10:10:02 »
Ha, ja, ik vertrek ook bijna altijd van groenten en/of koolhydraten. Hangt er een beetje vanaf wat we nog in huis hebben, ook, als er iets op moet of heel lekker naar mij ligt te lachen in de groentenmand.
Ik eet eigenlijk niet zoveel bonen als ik zou willen, F. is er helemaal niet gek op.
We eten ze wel in de chili. En ik doe soms een klein ovenpannetje met gigantes en wat feta bij in de oven, voor mij alleen.
Linzen vind hij wel erg lekker, die gaan door de couscous met saus of door de in allerlei kruiden gekookte rijst. Of in een slaatje op zichzelf, ook dan gekookt met allerlei kruiden en dan met zo'n medium scherp groot pepertje, wat extra gember en een dot zure room eronder. Of in de dal met bloemkool en panch poron, die een aanrader is, eventueel met nog wat extra kokosroom.
Ik moet eerlijk zijn: ik ben ook grotere fan van linzen. Ook voor eens stuk omdat wij er in huis hebben die je niet moet weken, en ik vergeet altijd mijn bonen te weken, zodat ik met de variant uit blik werk, maar dat is toch echt niet zo lekker als verse.

« Reactie #7 Gepost op: 04 maart 2013, 15:24:21 »
Peulvruchten zijn inderdaad zowel een bron van eiwitten als koolhydraten. Omdat ze meer eiwit bevatten dan bijvoorbeeld granen en aardappels, en omdat ze ook relatief rijk zijn aan voedingsvezels en mineralen zoals ijzer en calcium, vormen ze een hele goede toevoeging aan (vegetarische) voeding.

Als je een evenwichtige avondmaaltijd wilt samenstellen heb je in principe genoeg aan groente en peulvruchten, met eventueel wat granen erbij. Peulvruchten en granen bevatten samen namelijk alle essentiele aminozuren (=eiwitbouwsteentjes) die je lichaam nodig heeft. De meeste mensen in Nederland eten overdag al veel granen als lunch, ontbijt en tussendoortjes, dus dan is graan bij de avondmaaltijd niet nodig, al is vaak wel lekker.

Ik eet zelf heel graag peulvruchten. Hier vind je mijn recepten: http://vegetus.nl/tag/peulvruchten/
Op deze blog staan er ook veel: http://blog.deplantaardigekeuken.nl/
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #8 Gepost op: 04 maart 2013, 19:47:28 »
Ehm, ik kien dat eigenlijk nooit zo uit hoor, het moet vooral lekker zijn. Soms zijn mijn peulvruchten 'de groentes' (met aardappel en een vegaworst oid) en soms 'een vleesvervanger' (zoals een bonenburger op een broodje met sla)
Want a sugarcube?

Offline greet

• 2.671
« Reactie #9 Gepost op: 04 maart 2013, 20:21:34 »
Ik snap het Chantal, dat is ook een beetje mijn manier van doen geweest. En voor jou kan dat allemaal in totaal wel uitkomen, maar als ik terug kijk op mezelf en mijn eetpatroon, dan zie ik dat ik de laatste jaren eigenlijk vooral een groenten-koolhydraten-kaasveggie geweest ben, zelfs met de gigantische hoeveelheden ei die ik bij momenten tijdens de lunch naar binnen werk (vooral als de papa zijn kippetjes weer eens een legspurt deden) kwam ik toch op erg weinig eiwitten uit. De laatste maanden probeer ik daar toch echt op te letten. Het is nodig, lekker is alleen niet meer genoeg voor mij, ik heb nu overgewicht, al een jaar ofzo, en daarvoor heb ik dat echt nooit gehad, en voel mezelf niet meer zo lekker in m'n vel.
Gelukkig houd ik van bonen en linzen, njam, het is geen opoffering ofzo, ik moet er gewoon aan denken om ze op het menu te zetten. Veel van mijn go-to eenvoudige maaltijden bevatten weinig eiwitten, zoals een simpele groentenpasta ofzo, zelfs mét kaas erbij.

Offline RvO

• 286
« Reactie #10 Gepost op: 04 maart 2013, 22:37:48 »
Mungboontjes kun je ook zelf als kiemgroente telen (=taugé). Zo eet je peulvruchten weer eens op een andere manier. Google maar even voor een handleiding.
Met soja, linzen en erwtjes schijnt dat ook te kunnen, maar daarmee heb ik zelf geen ervaring.

Offline Aphyna

• **
  • 73
« Reactie #11 Gepost op: 06 maart 2013, 21:16:04 »
Ik eet graag Mega Salades, en daar gaat vaak wel 1-2 handjes bonen/linzen/zoiets doorheen.

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #12 Gepost op: 07 maart 2013, 13:04:48 »
Ik snap jou ook Greet! Wanneer je je niet zo fit voelt als zou moeten, ga je er vast beter naar kijken. Al heb ik wel eens een online test gedaan en daar was alles op zich wel oké, geen idee hoe goed die testen zijn. En van overgewicht is er hier geen sprake (bij vleesetende manlief daarentegen wel :P )

Hoe vaak per week zet je je bonen dan op het menu?
Want a sugarcube?

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #13 Gepost op: 07 maart 2013, 15:53:50 »
Ik eet graag Mega Salades, en daar gaat vaak wel 1-2 handjes bonen/linzen/zoiets doorheen.

dat doe ik ook!

en ik eet nu geen kaas en zuivel meer dus eet ik wel 2 of 3 x in de week bonen..
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline greet

• 2.671
« Reactie #14 Gepost op: 07 maart 2013, 16:19:16 »
Ik snap jou ook Greet! Wanneer je je niet zo fit voelt als zou moeten, ga je er vast beter naar kijken. Al heb ik wel eens een online test gedaan en daar was alles op zich wel oké, geen idee hoe goed die testen zijn. En van overgewicht is er hier geen sprake (bij vleesetende manlief daarentegen wel :P )

Hoe vaak per week zet je je bonen dan op het menu?
Ja, super voor jou dat het wel werkt. Deed het voor mij vroeger ook, maar ja, je wordt wat ouder, hé. En dan doe je minder sport en ga je meer uit eten en het hele scenario dat nogal typisch is, maar waar ik mij aan laten vangen heb. Gelukkig is het nog niet zo ver dat het met wat extra sport en wat op m'n eten letten niet kan oplossen.
Maar goed, vroeger was het nog niet eens in de maand, nu probeer ik minstens 1/2 keer iets in de week met bonen of linzen te doen. En regelmatiger wat quorn of tofu, ben niet zo voor de vleesvervangers, maar af en toe op een broodje met gegrilde groenten zijn ze best heel lekker.

« Reactie #15 Gepost op: 09 maart 2013, 11:21:02 »
Hee, deze vraag had ik toevallig deze week ook. :)  En ik was op zoek naar wat meer afwisseling naast een chili of een bonenburger, wat ik meestal maak. Na even zoeken, lijken me dit wel leuke recepten om uit te proberen (met nog wat extra soorten bonen om toe te voegen):

http://www.devegetarier.nl/recepten/aan-tafel/milde-dahl-of-dal-met-bloemkool
http://www.devegetarier.nl/recepten/aan-tafel/jonge-kapucijners-met-verse-koriander

Een curry lijkt me ook wel lekker, alleen dan absoluut geen scherpe curry, want daar kan ik niet tegen, haha.

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #16 Gepost op: 11 maart 2013, 09:01:07 »
Ik verwerk bonen ook graag in salades. Met gegrilde groenten, en / of (geiten)kaas, lekkere pestovinaigrette erover....

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #17 Gepost op: 11 maart 2013, 09:35:39 »

Een curry lijkt me ook wel lekker, alleen dan absoluut geen scherpe curry, want daar kan ik niet tegen, haha.

Hiziki at laatst een rajmacurry en ik ben fan van dal makhni. Hoeft niet scherp te zijn. Of goegeri en dan vervang je de Surinaamse peper door een mildere variant of neem een habanero pepersaus (tabasco heeft er eentje die steeds makkelijker verkrijgbaar is) zodat je de hitte goed kan doseren.
Sin chile, no tiene chiste!

« Reactie #18 Gepost op: 25 maart 2013, 08:16:50 »
Goegerie moet je niet van ingeblikte kikkererwten maken, want dan heeft het geen bite.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #19 Gepost op: 25 maart 2013, 09:57:32 »
Niet zoals van gedroogde, maar je kan er zeker wel enige bite inbakken hoor.
Sin chile, no tiene chiste!