Vegatopia Forum

Slijmvorming in neus en keel door zuivel of soja producten?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Truus

Slijmvorming in neus en keel door zuivel of soja producten?
« Gepost op: 05 februari 2013, 19:06:12 »
hoi lezers,
weet niet precies hoe ik het moet omschrijven en weet ook niet zeker of dit topic hier thuis hoort :D
ik heb last van slijm in mijn neus en keel wat ik moeilijk weg krijg ondanks dat ik genoeg drink
nu heb ik het idee dat dat komt door zuivelproducten...
zal ik wel ergens gelezen hebben ooit, ik weet het niet
nu probeer ik dan zuivel door sojaproducten te vervangen maar heb het idee dat dat niet helpt
is er een voedingsdeskundige of expert op dit gebied die hier iets over kan zeggen, cq adviseren?
ik hoop dat de vraag een beetje duidelijk is ?
groet,
Truus

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.595
Re:Slijmvorming in neus en keel door zuivel of soja producten?
« Reactie #1 Gepost op: 06 februari 2013, 18:22:46 »
Ik ben geen voedingsdeskundige, helaas, maar ik heb zelf last van slijm in mijn keel door zuivelproducten, vooral melk en kaas. Er zijn wel meer mensen die dat hebben. Verwarmd in een gerecht valt het wel mee, maar dan valt het misschien ook minder op.

Vooral in de maanden dat ik last heb van mijn boompollenallergie is het erger, heb ik zo het idee. Gek genoeg heb ik er bij sojaproducten geen of in ieder geval veel minder last van.

Misschien moet je het eens uitproberen, of een weekje geen zuivel etc helpt, en zo ja, langzaamaan steeds weer iets proberen. Dan kan je beter zeggen waar je last van hebt. Er zijn trouwens ook melk-achtige producten zonder soja, zoals rijst- of havermelk.



Truus

Re:Slijmvorming in neus en keel door zuivel of soja producten?
« Reactie #2 Gepost op: 06 februari 2013, 18:27:09 »
Ik ben geen voedingsdeskundige, helaas, maar ik heb zelf last van slijm in mijn keel door zuivelproducten, vooral melk en kaas. Er zijn wel meer mensen die dat hebben. Verwarmd in een gerecht valt het wel mee, maar dan valt het misschien ook minder op.
Vooral in de maanden dat ik last heb van mijn boompollenallergie is het erger, heb ik zo het idee. Gek genoeg heb ik er bij sojaproducten geen of in ieder geval veel minder last van.
Misschien moet je het eens uitproberen, of een weekje geen zuivel etc helpt, en zo ja, langzaamaan steeds weer iets proberen. Dan kan je beter zeggen waar je last van hebt. Er zijn trouwens ook melk-achtige producten zonder soja, zoals rijst- of havermelk.

dank je voor je reactie, misschien is er nog iemand die dit leest die er dan méér van weet ;-). ik zou het jammer vinden om de soja vla te moeten laten staan, en de sojadrink waar ik een bananen smoothie mee maak. misschien even afw88 of er mensen zijn die weten of melk- en of soja producten hebben op het taaie slijm. ik denk dat ik het heb sinds ik begon met toetjes van danone, en daarna naar soja vla ben overgestapt. ik vervang de sojadrink maar even door appelsap. ik hoop op meer reacties :D

Re:Slijmvorming in neus en keel door zuivel of soja producten?
« Reactie #3 Gepost op: 06 februari 2013, 19:07:43 »
gewone melk staat er onbekend slijmvormend te zijn. op het moment dat je verkouden bent kan je dat dan ook beter laten staan.
Zure melkproducten gaan vaak wel.
Op mijn werk heb ik een hoop clienten die veel last hebben van benauwdheid en slijmvorming. Die krijgen vaak sojaproducten.
Nou heb ik me laten vertellen dat elke dag sojamelk/vla etc ook niet super gezond is

Offline Sam

  • ******
  • 7.151
Re:Slijmvorming in neus en keel door zuivel of soja producten?
« Reactie #4 Gepost op: 07 februari 2013, 10:26:46 »
Ik krijg ook meer slijmvorming van zuivel. Een nadeel van bijna geen zuivel meer drinken/eten: ik heb geen slijmvorming meer in keel en neus, maar er zit wel wat vocht, dat hoort zo. Ik heb voor mijn gevoel veel vaker dan vroeger een beetje nattige snuffelneus, als het neusslijm taaier is blijft het beter op zijn plek zitten ofzo? Ik merkte het verschil pas toen ik echt bijna helemaal gekapt ben met zuivel, zelfs kleine hoeveelheden houden het nog in stand. Ik merk het effect van kaas op slijmvorming niet, overigens.
Ik ben geen grootverbruiker van soja drank of toetjes, gebruik het met mate en merk geen effect op slijmvorming.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re:Slijmvorming in neus en keel door zuivel of soja producten?
« Reactie #5 Gepost op: 07 februari 2013, 19:12:59 »
vocht is nodig in je neus. Droog slijmvlies is niet de bedoeling. lucht wordt door het slijmvlies verwarmt bij in ademen.
wat ik al zei is het vaak minder bij de zure produkten

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Slijmvorming in neus en keel door zuivel of soja producten?
« Reactie #6 Gepost op: 08 februari 2013, 17:34:44 »
Hoe lang vervang je de melkproducten door de sojaproducten Truus? Heb je alle dingen die je eet gecontroleerd op melkbestanddelen?
Zo'n eliminatiedieet gaat uit meestal uit van minimaal 3 weken helemaal zonder.
Ik heb nog niet gehoord dat soja slijmvormend is, maar wie weet is er nog een andere oorzaak die het slijm veroorzaakt?
Brood wordt ook vaker genoemd in de geitenwollensokkensfeer. De broodverbeteraars zouden niet in bijvoorbeeld Alisonbrood moeten zitten, dat zou je ook nog kunnen proberen misschien.

Symptoombestrijding die bij mij goed werkt is een oud ayurvedisch trucje.

 
Sin chile, no tiene chiste!

Truus

Re:Slijmvorming in neus en keel door zuivel of soja producten?
« Reactie #7 Gepost op: 08 februari 2013, 18:49:04 »
Hoe lang vervang je de melkproducten door de sojaproducten Truus? Heb je alle dingen die je eet gecontroleerd op melkbestanddelen?Zo'n eliminatiedieet gaat uit meestal uit van minimaal 3 weken helemaal zonder.Ik heb nog niet gehoord dat soja slijmvormend is, maar wie weet is er nog een andere oorzaak die het slijm veroorzaakt? Brood wordt ook vaker genoemd in de geitenwollensokkensfeer. De broodverbeteraars zouden niet in bijvoorbeeld Alisonbrood moeten zitten, dat zou je ook nog kunnen proberen misschien. Symptoombestrijding die bij mij goed werkt is een oud ayurvedisch trucje.

ik doe vervangen nu een week of 3. toevallig eet ik alleen allinson :D. ik had een vezelyoghurt toetje vervangen door soja vla, en dan nog niet eens iedere dag. verder geen melkproducten, alleen (ook niet iedere dag) zoutarme kaas op brood. dank voor je reactie hoor. ik had een beetje gehoopt dat er een deskundige op de site zou wonen die info geeft waardoor ik het zeker zou kunnen weten ;-). en spoelen met olie, alleen bij de gedachte al word ik onwel. wil eerst graag nog even afwachten.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Slijmvorming in neus en keel door zuivel of soja producten?
« Reactie #8 Gepost op: 09 februari 2013, 14:27:34 »
Ik had een beetje gehoopt dat er een deskundige op de site zou wonen die info geeft waardoor ik het zeker zou kunnen weten ;-)

Ik weet niet precies naar wat voor zekerheid je zoekt?
Wil je zeker weten of melkproducten slijm veroorzaken of wil je zeker weten of melkproducten slijm bij jou veroorzaken? Of...?

Hiziki en Greet zijn hier wel de experts denk ik zo, die zou je een PB kunnen sturen. Maar zij zullen ook niet met zekerheid kunnen zeggen of het daadwerkelijk dat bij jou veroorzaakt denk ik. Er kunnen meer factoren mee spelen dan alleen eten en op basis van een forumpost kun je een indicatie krijgen, maar alsnog niet met zekerheid een oorzaak aanwijzen denk ik. Zeker ook in een snotterseizoen zoals nu.
Wat dat betreft is zo'n eliminatiedieet wel een goed idee, omdat je zelf kan ervaren wat bepaalde producten met je lijf doen. Als het na 3 weken sojaproducten niet minder is, dan zou je wat meisbaer zegt 3 weken rijst- en havermelkproducten kunnen proberen. Stap daarna eerst over op zure melkproducten en na 3 weken weer gewoon op melkproducten. Dan heb je een redelijk beeld van de effecten.

Verder kun je ook in je omgeving kijken. Woon of werk je in een stoffige omgeving? Deel je telefoons, toetsenborden, e.d.? Is de luchtvoorziening wel ok (stoffige filters e.d.)? 
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Slijmvorming in neus en keel door zuivel of soja producten?
« Reactie #9 Gepost op: 09 februari 2013, 15:34:00 »
Als jij denkt dat soja bij jou wel slijm veroorzaakt en je hebt er last van, moet je het niet gebruiken. Ieder mens is anders en je komt er met trial en error het beste achter wat op dat moment wel of niet goed voor je is.

Zelf krijg ik van melk geen slijmvorming, maar wel snotvorming. En niet zo'n beetje ook. Plus dat ik vooral 's nachts een kriebel in mijn keel krijg (vermoedelijk veroorzaakt door iets wat uit een holte naar beneden drupt...) waarvan ik bijna instant moet overgeven als ik niet meteen wat drink of eet. Dit heb ik al jaren. Jammer, want ik ben dol op een paar glazen warme melk voor het slapen gaan.

Een handdoek om mijn nek helpt behoorlijk, maar drink ik geen melk dan stopt die kriebel na een paar weken vanzelf weer. Drink ik weer een week elke dag melk, dan is de kriebel ook weer terug.



Ik weet niet waarom je zuivel en of sojaproducten wilt eten, maar als het je gaat om de proteïnen zijn rijst- en havermelk geen goede vervangers.
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2013, 15:36:23 door Hizikigrrrl »

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Slijmvorming in neus en keel door zuivel of soja producten?
« Reactie #10 Gepost op: 10 februari 2013, 13:45:20 »
Ik had ook wel last van slijmvorming in mijn keel na het drinken van melk. Vreemd genoeg merkte ik dat vooral als ik chocomelk dronk  ??? En ik drink eigenlijk bijna nooit zo sojamelk maar als ik het drink heb ik daarna ook wel last van slijm in mijn keel. Niet zo hinderlijk dat ik het niet meer ga drinken, maar soja kan dus wel degelijk slijmvormend werken.

@Bast: off-topic maar ik las laatst voor het eerst over dat oil pulling en ik was wel geinteresseerd. Doe je het ook echt 20 minuten? En wat voor olie gebruik jij?

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.595
Re:Slijmvorming in neus en keel door zuivel of soja producten?
« Reactie #11 Gepost op: 10 februari 2013, 14:36:04 »
Ook wat Bast zegt, het kan ook door een andere allergie worden veroorzaakt. Het is nu bijvoorbeeld het begin van het boompollenseizoen, dat later weer opgevolgd wordt door de grassen etc. In de winter kan je meer last hebben van stofmijtallergie, omdat je dan meer binnen zit met de verwarming aan. En zo zijn er nog veel meer allergiën. Heb je wel eens perioden van meer of mindere slijmvorming? Of is het echt alleen als je melk- en sojaproducten gebruikt hebt?

Het kan een hele puzzel zijn om zulke dingen uit te vogelen, maar het is wel fijn als je er rekening mee kan houden.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Slijmvorming in neus en keel door zuivel of soja producten?
« Reactie #12 Gepost op: 10 februari 2013, 14:49:43 »
Vruchtensap is trouwens ook een beruchte veroorzaker van slijm in de keel. Van melk heb ik op dat gebied geen last, van bv. sinaasappel- of ananassap wel.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.231
Re:Slijmvorming in neus en keel door zuivel of soja producten?
« Reactie #13 Gepost op: 02 mei 2014, 17:39:03 »
Vruchtensap is trouwens ook een beruchte veroorzaker van slijm in de keel. Van melk heb ik op dat gebied geen last, van bv. sinaasappel- of ananassap wel.

Ik krijg van het eten van een appel (vooral Granny Smith) soms precies zo'n ranzig slijmlaagje als wat het drinken van melk of chocomel ook kan veroorzaken.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Re:Slijmvorming in neus en keel door zuivel of soja producten?
« Reactie #14 Gepost op: 08 juni 2014, 17:18:31 »
Van zuivel en soya kreeg ik altijd een volle neus waar ik ook na de nacht nog last van had.
Sinds ik met beide stopte heb ik er nooit meer last van, ook trouwens niet meer van migraineaanvallen of rugklachten.