Vegatopia Forum

Veganistisch alternatief voor creme fraiche

Enree

Veganistisch alternatief voor creme fraiche
« Gepost op: 01 februari 2013, 08:54:51 »
Hallo allemaal,

Ik wil graag wat fris bij een linzenschotel, en ik denk dat een klodder sojayoghurt een beetje dun is om erop te doen.
Ik zoek een beetje de substantie van griekse yoghurt of creme fraiche. Maar dan dus veganistisch...

Heeft iemand tips?

Ik heb wel eens gehoord dat je van cashewnoten creme fraiche kan maken?
Of anders iets met sojaroom/yoghurt, hoe maak je het dikker?

Offline Marthe

• 274
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistisch alternatief voor creme fraiche
« Reactie #1 Gepost op: 01 februari 2013, 09:15:44 »
Ik heb het zelf nooit gebruikt, maar ik zag laatst een recept voor soep waar room door heen moest. Om het vegan te maken, kon je kokoscreme/cream gebruiken.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #2 Gepost op: 01 februari 2013, 10:46:13 »
Ik heb wel recepten voor zure room alleen ben ik nu niet thuis dus kan ik ze ook niet opzoeken. Volgens mij wordt het vaak gemaakt van silken tofu, en dan iets van citroensap erbij.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #3 Gepost op: 01 februari 2013, 10:49:41 »
Ik zou ook gewoon de soyayoghurt proberen, op curries enzo doe ik ook vaak genoeg gewone yoghurt, en dat is echt niet te dun.
,,,,فلافل

Offline Gabs

• 796
« Reactie #4 Gepost op: 01 februari 2013, 12:16:34 »
Kun je sojayoghurt indikken zoals 'gewone' yoghurt; dus door het in een (thee)doek op te hangen en zo het vocht eruit te laten druppelen?

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #5 Gepost op: 01 februari 2013, 13:18:54 »
Oh ja, dat kan natuurlijk ook nog, in een kaasdoek of theedoek! Ik vind zelf alleen sojayoghurt vaak een beetje te zoet voor dat soort dingen, maar dat kan met een drupje citroensap natuurlijk wel verholpen worden.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #6 Gepost op: 01 februari 2013, 13:43:02 »
Oh ja, dat kan natuurlijk ook nog, in een kaasdoek of theedoek! Ik vind zelf alleen sojayoghurt vaak een beetje te zoet voor dat soort dingen, maar dat kan met een drupje citroensap natuurlijk wel verholpen worden.

Ja of wat zout en wat bieslook.
Of nigella.
,,,,فلافل

Offline myrsky

• 137
  • Geslacht: Man
« Reactie #7 Gepost op: 01 februari 2013, 13:50:31 »
Ja, de Alpro is goed om in te dikken, ik gebruik 2 papieren koffiefilters, gooi de joghurt in en laat het dan 4h - 2d staan, afhankelijk van wat ik er van plan ben met te doen. Na 2d heb je bijna kwark. voor sour cream minder tijd nodig, maar wel n beetje - of veel - citroensap, dan kom je in de buurt van creme fraiche/sour cream, vind ik.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #8 Gepost op: 01 februari 2013, 16:27:19 »
Goede tip Mrsky, ga ik ook eens proberen, ik vind het nu inderdaad vaak net te dun. Is een uur of 4 voldoende voor  iets sour-creamerigs? Voeg je het citroensap aan het begin toe, of na het indikken?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Enree

« Reactie #9 Gepost op: 01 februari 2013, 19:10:41 »
Oh hangop, daar heb ik nog niet aan gedacht! Bedankt voor de tip gabs!
En de koffiefilters vind ik daarbij ook een goede.

Ik had inmiddels ergens op dit forum in een oud bericht ook nog gevonden dat je sojaroom en zonnebloemolie met een beetje citroensap kunt mixen tot het de juiste substantie heeft, en dat dat erg lekker smaakt. Ik heb er een hard hoofd in dat dat dikker wordt, omdat op het pakje kookroom staat dat het niet voor opkloppen is, maar het is een poging waard toch..

En deze heb ik ook nog gevonden: http://veganepicurean.blogspot.nl/2010/07/cashew-creme-fraiche.html
Met cashewnoten dus, die vind ik bijzonder genoeg om ook even te proberen en die wilde ik even delen.

« Reactie #10 Gepost op: 01 februari 2013, 19:34:00 »
Ik denk dat je sojaroom en olie inderdaad kunt mixen tot een dikke massa, want met sojamelk en olie kan dat ook. Dan krijg je een soort mayonaise.

Ik maak vaak zure room van voorgeweekte ongeroosterde noten bijvoorbeeld cashews of blanke amandelen. Als die pureert met een beetje witte wijnazijn of citroensap en wat zout krijg je een lekker romige saus. Je kunt er ook wat gistvlokken door doen voor een hartige smaak.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline myrsky

• 137
  • Geslacht: Man
« Reactie #11 Gepost op: 02 februari 2013, 12:32:36 »
Als je de Citroensap in het begin toevoegt dann 'werkt' de zuur ook nog een beetje en het gaat (nog) dikker worden. Na en uur of 4 heb ja al'n beetje wat vocht buiten, maar op het dan nu creamefraiche/sourcream achtig is, dat weet ik nu niet meer uit het hoofd. gewoon proberen! een an het eind nog een keer met citroensap op smaak brengen.

(Majonaise heb ik pas gisteren voor het eerst probeert zelf te maken, ging ZO makkelijk - maar de Sojamelk die ik genomen heb (Alpro light) is blijkbaar nog te zoet, dat smaak je in de majo een beetje terug. Maar ik heb ze dan op een burger gegooit, dan was het niet meer zo erg.)

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #12 Gepost op: 02 februari 2013, 18:50:00 »
Ik heb laatst komkommerraïta gemaakt van die Yofy mild en creamy (in zo'n pak) en dat ging goed :)