Vegatopia Forum

Mens en dier, en onze vreemde relatie

Offline chantalv80

• 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mens en dier, en onze vreemde relatie
« Reactie #40 Gepost op: 03 april 2013, 12:13:30 »
Wat zou een dier dan tot een huisdier maken?

Da's inderdaad een goeie....

Een hond heeft wel een baas nodig...een kat kan prima zonder je (al zouden we dat graag anders willen)
Want a sugarcube?

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #41 Gepost op: 03 april 2013, 13:04:23 »
Nou onze Lewis kan niet zonder baas hoor hahaha, watje eerste klas..die had t in t wild niet lang volgehouden!

Maar idd ik vind t lastig, al onze huisdieren die we houden kunnen in principe zonder ons. Muizen, hamsters vogels etc. kunnen prima leven als wij ze niet in hokjes stoppen.
« Laatst bewerkt op: 03 april 2013, 13:14:04 door lieve lijn »
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #42 Gepost op: 03 april 2013, 15:03:03 »
Mijn Kai kan ook niet zonder mens om te aanbidden, en Plien kan alleen slapen als ze op mijn buik ligt (of dat zegt ze iig).

Maar fretten kunnen echt niet in het wild overleven, ze kunnen niet tegen kou, niet tegen warmte, en ze zien geen enkel gevaar.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #43 Gepost op: 03 april 2013, 15:29:02 »
ja fretten zijn idd een uitzondering.. maar die hebben mensen toch ook "gecreerd" zeg maar?
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #44 Gepost op: 03 april 2013, 18:56:19 »
Is niet duidelijk, het zou ook net als bij katten kunnen gaan om een soort (of soorten) die ooit vrijwillig dicht bij mensen zijn gaan wonen, en uiteindelijk iets zijn geworden wat niet ergens anders kan wonen.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #45 Gepost op: 03 april 2013, 23:00:29 »
Maar volgens deze "conclusie" zijn katten, honden en fretten dus echte huisdieren. Maar muizen en ratten wonen ook graag bij ons en duiven ook  :P maar dat zijn ook geen huisdieren toch??

Je begrijpt wel dat ik nu advocaat van de duivel speel hè? :angel:

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #46 Gepost op: 03 april 2013, 23:08:11 »
Ik weet niet of muizen, ratten en duiven geen huisdieren zijn. Ik vind ze niet leuk, maar dat is vast het criterium niet.

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #47 Gepost op: 04 april 2013, 12:04:07 »
Tja...en het varken dan?
Want a sugarcube?

Offline jol

• 2.653
« Reactie #48 Gepost op: 04 april 2013, 12:26:54 »
Maar volgens deze "conclusie" zijn katten, honden en fretten dus echte huisdieren. Maar muizen en ratten wonen ook graag bij ons en duiven ook  :P maar dat zijn ook geen huisdieren toch??

Je begrijpt wel dat ik nu advocaat van de duivel speel hè? :angel:
Ik weet niet of muizen, ratten en duiven geen huisdieren zijn. Ik vind ze niet leuk, maar dat is vast het criterium niet.
Tja...en het varken dan?

de definitie van Wikipedia komt overeen met wat ik ooit leerde. Frappant is daarin dat niet het dier (vrijwillig bij de mens wonen, niet zonder mensen kunnen overleven) maar het profijt dat mensen van de dieren kunnen hebben bepalend is voor de huisdierenstatus van een soort. Er was natuurlijk ook een tijd dat ook vee in veel gevallen in hetzelfde huis woonde als de boer(in), soms zelfs in dezelfde kamer.