Vegatopia Forum

Hoe overtuigen?

Offline greet

• 2.671
Re:Hoe overtuigen?
« Reactie #40 Gepost op: 27 oktober 2012, 14:24:36 »
Kijk daar bewees je nou net m'n punt  :D  Jij zou je keuze niet aanpassen om je ouders te pleasen, en dat is je goed recht, maar voor sommige (nog heel jonge) mensen is het 'pleasen' wél belangrijker dan je eigen idee volgen. We zijn nu eenmaal allemaal anders, gelukkig maar...
Bovendien kennen wij de situatie niet om daar over te oordelen, maar als diegene die het compromis heeft gesloten blij is, dan ben ik persoonlijk ook blij.  :)

(oh ja, en het wilt natuurlijk niet zeggen dat als je veganisme/vegetarisme boven het 'pleasen' van je ouders zet in je lijstje van dingen die voor jou persoonlijk belangrijk zijn, dat je een goede relatie met je ouders niet belangrijk vind, dat wou ik niet zeggen, ik wou gewoon met een knipoog zeggen dat ik een vermoeden heb wat jou prioriteiten op dat vlak zijn...)

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #41 Gepost op: 27 oktober 2012, 16:46:06 »
Kijk daar bewees je nou net m'n punt  :D  Jij zou je keuze niet aanpassen om je ouders te pleasen, en dat is je goed recht, maar voor sommige (nog heel jonge) mensen is het 'pleasen' wél belangrijker dan je eigen idee volgen. We zijn nu eenmaal allemaal anders, gelukkig maar...

Ik vraag mij af waarom dit het een of het ander situatie zou moeten zijn. Je kan toch een prima relatie met je ouders hebben én andere keuzes maken waar je ouders niet blij mee zijn? Waarom dus denken dat je niet beiden zou kunnen?

Citaat
Bovendien kennen wij de situatie niet om daar over te oordelen, maar als diegene die het compromis heeft gesloten blij is, dan ben ik persoonlijk ook blij.  :)

True, dat weten we niet helemaal precies die situatie. Ik kan mij voorstellen dat als dit kind een eetstoornis heeft dat er dan een hele andere situatie is. Het kunnen ook hele dwingende ouders zijn en waar een hele nare sfeer hangt.

Citaat
(oh ja, en het wilt natuurlijk niet zeggen dat als je veganisme/vegetarisme boven het 'pleasen' van je ouders zet in je lijstje van dingen die voor jou persoonlijk belangrijk zijn, dat je een goede relatie met je ouders niet belangrijk vind, dat wou ik niet zeggen, ik wou gewoon met een knipoog zeggen dat ik een vermoeden heb wat jou prioriteiten op dat vlak zijn...)

Ik denk dat dit los staat van elkaar. Daarom vind ik het raar dat elke keer bij zulke gelijke vragen meteen vooral gezegd wordt dat een kind een compromis moet zoeken. M.i. is dat eenzelfde benadering zoals de ouders een beetje doen zonder in achtneming dat het gewoon prachtig is dat zo een kind op dergelijke leeftijd tot zo een keuze komt. Die keuze lijkt hier ook gewoon niet serieus genomen, terwijl je toch anders zou denken hier...

Als mijn ouders mij hadden gedwongen vlees te eten of dat er een compromis gemaakt zou zijn had dat voor mij enorm slecht gewerkt en ik denk niet dat ik het leven dan zou zien zitten. Ik ken wel anderen die hetzelfde hadden als dit kind en die hebben geleden eronder. Steun van de keuze is beter.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #42 Gepost op: 28 oktober 2012, 14:46:56 »
Beetje offtopic:

Het viel me overigens op dat je - bijvoorbeeld - niet de hamster of de rosse woelmuis (2 à 3 jaar) noemt in het lijstje met vegetariërs ;)

Hamsters zijn helemaal geen vegetariërs! Ze eten insecten en larven. Goed hamstervoer moet een bepaalde hoeveelheid eiwit hebben om ze gezond te houden, zeker bij dwergjes.
Ik had vroeger heel fijn dwerghamstervoer van de Witte Molen, daar zaten gedroogde stukjes sprinkhaan en meelwormen in. Toen ik dat niet meer kon vinden, had ik voer van Beaphor. Die hadden wel een rare tekst op hun zakken staan in de trant van "In het wild eten hamsters insecten, dus hebben wij kalkoen toegevoegd". Dat vond ik altijd zo raar, in mijn gedachten zag ik al zo'n grote kalkoen met zo'n minihamster die aan z'n poot aan het knabbelen was  ;)

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #43 Gepost op: 28 oktober 2012, 17:25:42 »
Muizen zijn volgens mij ook geen vegetariers, muizenfokkers voeren ze ook hondenbrokjes enzo. Maargoed, er zijn vast heel veel carni- en omnivoren die of heel jong of heel oud worden, net welke vergelijking je nodig hebt ;)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #44 Gepost op: 28 oktober 2012, 18:55:51 »
Hoe ouder de muis des te minder dierlijke ingrediënten hebben ze nodig, maar dierlijke ingrediënten horen inderdaad bij muizen hun voeding.
Dat getypt, ik denk dat je dieren niet met mensen kunt vergelijken qua voeding. Onder andere, omdat..
-Dieren eten wat ze in hun buurt hebben. Mensen doen dit ook, maar hun 'buurt' is veel groter. Zij kunnen keuzes maken wat ze wel/niet willen eten en een dier kan dat minder/niet.
-Mensen hebben de luxe om verder dan dieren te gaan met hun voedsel, voeding koken, bakken, combineren, aanpassen..
-Ik heb nog nooit een dier iets zien uitspugen omdat hij/zij het niet lekker vond, terwijl mensen beweren dat ze de gekste dingen niet/wel lusten. Dit fenomeen iets wel/niet lekker vinden vind ik heel interessant en ik vraag me af waarom smaken zo kunnen verschillen bij mensen en dit bij dieren zoveel minder lijkt te zijn.
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2012, 19:03:22 door Antje »
Groetjes, Antje

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #45 Gepost op: 28 oktober 2012, 19:30:08 »
Mijn katten hebben wel degelijk smaakvoorkeuren en dingen die ze niet lusten hoor. Maar ze spugen het niet, ze beginnen er gewoon niet aan.

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #46 Gepost op: 28 oktober 2012, 19:46:57 »
Hebben je katten verschillende smaakvoorkeuren?
En waarom dient een mens iets te proeven voordat hij/zij weet dat hij/zij het niet lekker vindt en doet een dier dat niet?
Groetjes, Antje

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #47 Gepost op: 28 oktober 2012, 19:54:00 »
Ja, ze hebben allemaal hun eigen lievelingseten, en ook allemaal andere dingen die ze niet lusten (en gek genoeg is het lievelingseten van Plien iets wat Kai en Jet niet lusten), al zijn er ook dingen die ze allemaal erg lekker vinden en dingen die ze allemaal vies vinden.

Katten hebben een veel betere neus dan mensen, en volgens mij veel minder smaakpapillen, dus eten ze als het ware met hun neus, dan hoef je niets uit te spugen.

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #48 Gepost op: 28 oktober 2012, 22:32:26 »
Ja, ze hebben allemaal hun eigen lievelingseten, en ook allemaal andere dingen die ze niet lusten (en gek genoeg is het lievelingseten van Plien iets wat Kai en Jet niet lusten), al zijn er ook dingen die ze allemaal erg lekker vinden en dingen die ze allemaal vies vinden.

Katten hebben een veel betere neus dan mensen, en volgens mij veel minder smaakpapillen, dus eten ze als het ware met hun neus, dan hoef je niets uit te spugen.

Honden hebben een nóg betere neus....maar die vreten weer alles. Die van mij althans :P
Want a sugarcube?

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #49 Gepost op: 28 oktober 2012, 22:54:40 »
De twee van mijn ouders ook, eentje wordt zelfs af en toe ziek van wat ze dan weer heeft gegeten.

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #50 Gepost op: 29 oktober 2012, 11:35:22 »
Lekker offtopic allemaal trouwens, hahaha  :P

Ik ben benieuwd hoe de week is verlopen voor vegameid. Hebben de ouders genoten van de vegetarische maaltijd?
Want a sugarcube?

Antoinette

« Reactie #51 Gepost op: 29 oktober 2012, 19:15:03 »
jammer van de vele off-topic reacties, ik hoop dat vegameid zich niet een hoedje schrikt.
mijn ervaring is dat als ouders je iets opdringen, het tegenovergesteld werkt.
als je bijvoorbeeld allergisch zou zijn voor vis, zou je het niet hoeven eten.
niemand zou daar moeilijk over doen.
ik hoop dat je hier met je ouders uit komt, zolang je nog thuis moet wonen.
probeer het eens om te draaien: 'wat als je ouders iets zouden moeten eten of drinken wat ze niet willen'
je ouders hoeven geen vegetarier te worden als zij dat niet willen, ze zouden het uit zichzelf moeten doen, en jou in je waarde moeten laten qua keuze
heel veel succes, je hebt al meer wijsheid dan je ouders, lijkt me.....
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2012, 19:17:08 door Antoinette »

Offline Veggimon

• **
  • 34
« Reactie #52 Gepost op: 27 november 2012, 19:49:54 »
Heeey, da's toevallig! Mijn broer, die elke dag vlees eet en ongeveer 20 kilo overgewicht heeft, zegt precies hetzelfde!!

Je hoeft je ouders niet van je gelijk te overtuigen, maar je dwingen tot het eten van vlees kunnen ze niet. Als ik jou was, zou ik m'n eigen avondeten klaarmaken. Ik doe het al vanaf m'n 15e, omdat m'n ouders nooit iets anders dan vlees eten.

Quam longe cras istud, ubi est? Aut unde petendum?