Vegatopia Forum

Knop vinden en omzetten

Offline Ed Raket

• **
  • 48
  • Geslacht: Man
    • Hondenschool Doggz
Knop vinden en omzetten
« Gepost op: 15 december 2012, 00:42:33 »
Hallo Mensen,

Ik ben in het verleden een periode(tje) vega geweest, en ik voel me rot dat ik weer vlees ben gaan eten. Ik wil graag vega zijn, en ik denk dat de sleutel tot succes tussen de oren zit. Net zo als ik 5 jaar geleden ben gestopt met roken en ook echt(!) totaal geen behoefte meer heb aan dit vergif.
Kortom, wat waren jullie motivaties (tussen de oren) om te stoppen met vlees eten?

Groet,
Ed

Als varkens gestapeld moesten worden, waren ze wel vierkant...

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Knop vinden en omzetten
« Reactie #1 Gepost op: 15 december 2012, 01:07:06 »
Ed, misschien heb je wat aan de antwoorden in dit topic: http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,18703.0.html ?

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #2 Gepost op: 15 december 2012, 11:17:24 »

Kortom, wat waren jullie motivaties (tussen de oren) om te stoppen met vlees eten?

Ik ben nooit begonnen met vlees eten.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #3 Gepost op: 15 december 2012, 18:56:03 »
Bij mij ging de knop definitief om toen ik besefte dat ik een lijk at en ik ineens die gedachte niet meer uit mijn hoofd kon zetten als ik vlees bereidde. Toen heb ik ineens mijn kipfilet voor die dag weggegooid en ben veg geworden.
Groetjes, Antje

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2012, 22:06:00 »
Voor mij persoonlijk was dierenwelzijn en gezondheid mijn grootste motivatie :)
Want a sugarcube?

« Reactie #5 Gepost op: 17 december 2012, 16:38:25 »
mijn liefde voor de dieren en die wilde ik niet meer op mijn bord.
Ben dat gaan afbouwen(omdat mijn ouders het maar niks vonden) en toen ze merkten dat ik het echt meende at ik geen vlees en vis meer

Offline Ed Raket

• **
  • 48
    • Hondenschool Doggz
« Reactie #6 Gepost op: 17 december 2012, 17:59:53 »
Fijn om jullie motivaties te lezen ;)

p.s.
erg mooie fotos Sabine!

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #7 Gepost op: 17 december 2012, 18:40:30 »
Fijn om jullie motivaties te lezen ;)

p.s.
erg mooie fotos Sabine!

Welke foto's?

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #8 Gepost op: 17 december 2012, 18:48:46 »
De link in haar signature.

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #9 Gepost op: 17 december 2012, 19:06:15 »
De link in haar signature.

Weer wat geleerd vandaag.

« Reactie #10 Gepost op: 17 december 2012, 21:41:22 »
dank je wel :)

Offline Aphyna

• **
  • 73
« Reactie #11 Gepost op: 17 december 2012, 21:43:54 »
Voor mij werkt het zo, dat ik mezelf dit soort dingen niet kan en wil 'opleggen'. Ik ben langzamerhand vegetarisch gaan eten omdat het goed voelt, maar zo heeeeeeeel af en toe eet ik wel iets met vlees. Randomly, gewoon omdat ik op dat moment in iets bepaalds vreselijk veel zin heb. En dat is ok. Gebeurt hooguit een paar keer per jaar.

Waarom eet je weer vlees? Smaak, gemak, iets anders? Heb je lekker leren koken zonder vlees?

Eet je vaak vlees? Eet je ook vlees, dat je eigenlijk niet persé heel erg lekker vindt ofzo, maar dat je eet uit gewoonte? Kijk, je kan natuurlijk ook een tijdje alleen dat vlees eten, dat je écht heel graag eet. Als jij nou intens gelukkig wordt van eens in de maand lamsrack, nou prima toch? Maak daar dan bewust een speciale gelegenheid van, sta het jezelf gewoon toe zonder wroeging en geniet ervan. Maar wees kritisch over gerechten waar je net zo goed geen vlees in kan doen. Die obligate blokjes kipfilet of korrels gehakt, vind je die nu echt heel lekker, of eet je ze omdat ze er nou eenmaal in 'horen'?

Ik denk dat veel mensen een beetje stranden in het zwartwitdenken. Óf je houdt je aan 'de regels', óf het is nu toch al verpest. Een beetje zoals bij dieten: nu heb ik 8 koekjes op, dus kan ik net zo goed verder eten want het is toch al slecht, en morgen doe ik alles goed. Zo werkt dat natuurlijk niet, elke hap is een hap.

Offline zrtx

• **
  • 26
« Reactie #12 Gepost op: 18 december 2012, 09:06:30 »
Ik vind vlees niet lekker en voel me beter sinds ik het niet meer eet. Heb de afgelopen 20 jaar dan ook nooit de behoefte gehad om het weer te gaan eten. Succes ermee!

Offline Ed Raket

• **
  • 48
    • Hondenschool Doggz
« Reactie #13 Gepost op: 18 december 2012, 10:24:43 »

Waarom eet je weer vlees? Smaak, gemak, iets anders? Heb je lekker leren koken zonder vlees?

Nou... ik denk inderdaad een beetje een combi van die dingen, ten eerste heb ik niet "lekker" leren koken zonder vlees. hierdoor blijf je traditioneel aardappelen/groente/... denken, en ga je je best doen om het vlees iedere keer te vervangen... fout! Ook gemak speelt een rol want als je niet weet hoe het koken anders kan, dan val je uit gemak terug in oude patronen. Ook ben ik het helemaal met je eens over het obligate gehakt/kipfilet in de gerechten, zonder dat het perse iets toevoegt qua smaak. Ik begrijp dat je al goed bezig bent als je heel af en toe vlees eet wat je heel lekker vindt, al denk ik dat dat voor mijzelf geen goede "mindset" is om mee te beginnen...

Offline Aphyna

• **
  • 73
« Reactie #14 Gepost op: 18 december 2012, 11:08:39 »
Maaarrr wat je nu doet is blijkbaar ook geen goede mindset om te beginnen ;) Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is, dat als je jezelf gewoon toestaat af en toe iets te eten dat je erg lekker vindt, de kans veel groter is dat je dat uiteindelijk helemaal niet doet. En dat ineens na een jaar blijkt dat je dat jaar maar één keer vlees hebt gegeten. Terwijl je gewoon mocht van jezelf. Je bent gewoon een volwassen volwaardig mens, regels zijn maar regels, wie ze ook heeft bedacht. Jij maakt keuzes.

Maar weinig mensen houden zo'n grote verandering vol als ze er van de ene op de andere dag radicaal aan beginnen en heel streng zijn voor zichzelf. Onthou dat er niet zoiets als een vega-politie ;)

« Reactie #15 Gepost op: 18 december 2012, 11:27:15 »
Onthou dat er niet zoiets als een vega-politie ;)

Pas maar op! Er zitten soms van die mensen hier op het forum....
Die houden zich de laatste tijd opmerkelijk rustig moet ik zeggen. Misschien dat er toch ergens een kwartje is gaan rollen, al heb ik het idee dat dat ijdele hoop is.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Ed Raket

• **
  • 48
    • Hondenschool Doggz
« Reactie #16 Gepost op: 18 december 2012, 16:52:28 »
Het idee van keuze hebben (soort van) kan inderdaad wel helpen... interessant ;) Straks macaroni maken en mijn vriendin wilde er toch graag gehakt in hebben, dus ik geef mijzelf de keuze... ;) en sta ik in een apart pannetje voor haar gehakt te rullen wat ik dan later over haar bord heen mik.

Hatseflats  ;D

« Reactie #17 Gepost op: 18 december 2012, 17:16:52 »
ik ben zelf nooit een echte vleeseter geweest, dan is laten staan makkelijker.
Ik was altijd wel gek op gebakken vis en kippenpootjes. Zo 1x per jaar laat ik me er een keer toe verleiden. Maar dan ben ik er ook gelijk weer klaar mee.
Pasta, stampotten etc maak ik veggie en doe er dan apart wat bij voor mijn vriend en soms ook niet

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #18 Gepost op: 18 december 2012, 21:10:25 »
Onthou dat er niet zoiets als een vega-politie ;)

Pas maar op! Er zitten soms van die mensen hier op het forum....
Die houden zich de laatste tijd opmerkelijk rustig moet ik zeggen. Misschien dat er toch ergens een kwartje is gaan rollen, al heb ik het idee dat dat ijdele hoop is.

:cop:

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #19 Gepost op: 18 december 2012, 22:41:02 »
Want a sugarcube?