Vegatopia Forum

Veganistische kaas, waar haal je die?

Offline Veggimon

• **
  • 34
  • Geslacht: Vrouw
Veganistische kaas, waar haal je die?
« Gepost op: 03 december 2012, 16:47:41 »
Ik wil weer een pizza bakken, maar dit keer wil ik er wel weer kaas op, alleen ben ik veganist. Kun je ergens veganistische kaas kopen? En hoe smaakt die eventueel?
Quam longe cras istud, ubi est? Aut unde petendum?

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Veganistische kaas, waar haal je die?
« Reactie #1 Gepost op: 03 december 2012, 17:34:13 »

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #2 Gepost op: 03 december 2012, 17:57:19 »
De no-muh die het beste smaakt is ook het lastigst te krijgen. Die vierkantje plakjes die Ekoplaza verkoopt zijn echt niet te hachelen, zelfs niet als je een beetje ergens doorheen doet.

Ik eet dus altijd pizza zonder kaas.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #3 Gepost op: 03 december 2012, 20:16:36 »
Wij eten ook onze pizza zonder kaas (maar dat is meer omdat we warme kaas niet lekker vinden). Misschien zou je zoals wij de kaas kunnen 'vervangen' door geroosterde pijnboompitjes. Of misschien een cashewcrème? Of misschien kun je edelgistvlokken hiervoor gebruiken? Die laatste optie hebben wij als enige nog niet geprobeerd. De andere opties vinden wij thuis alvast best lekker! :D

Cashew 'kaas': http://vegweb.com/recipes/raw-cashew-cheeze
Edelgistvlokken kaassaus: http://vegweb.com/recipes/nutritional-yeast-cheese-dipsauce
en http://kblog.lunchboxbunch.com/2010/01/vegan-mac-n-cheese-two-dairy-free.html
« Laatst bewerkt op: 03 december 2012, 20:19:05 door Antje »
Groetjes, Antje

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #4 Gepost op: 04 december 2012, 09:19:37 »
Ik vind de cheezly kaas wel lekker op een pizza, smelt ook goed. Die kun je bij de meeste natuurvoedingswinkels wel kopen. Nog beter is  Wilmersburger pizzakaas, maar die kun je (zover ik weet) alleen bestellen, of in een winkel in Almere kopen.
http://vegetus.nl/pizza-wilmersburger/

Offline Aphyna

• **
  • 73
« Reactie #5 Gepost op: 04 december 2012, 10:16:49 »
Cheezly heb ik een keer geproefd, dat smelt en smaakt ook lekker hartig, verraste me wel. Ik eet kaas dus voor mij hoeft het niet, maar was benieuwd en vond het wel een leuk product. Edelgistvlokken vind ik wel lekker, beetje tussen kaas en nootjes in zit die smaak. Je kan het ook allebei doen, flink wat cheezly, pizza bakken, en dan nog een beetje edelgist er overheen :D dan is je pizza iig goed hartig en lekker vettig/verzadigend.

Offline Veggimon

• **
  • 34
« Reactie #6 Gepost op: 04 december 2012, 12:42:26 »
Cheezly heb ik een keer geproefd, dat smelt en smaakt ook lekker hartig, verraste me wel. Ik eet kaas dus voor mij hoeft het niet, maar was benieuwd en vond het wel een leuk product. Edelgistvlokken vind ik wel lekker, beetje tussen kaas en nootjes in zit die smaak. Je kan het ook allebei doen, flink wat cheezly, pizza bakken, en dan nog een beetje edelgist er overheen :D dan is je pizza iig goed hartig en lekker vettig/verzadigend.

Hmmm... Ik hou van je woordkeuze (''vettig''). Nice and greasy does it! :)

Iedereen bedankt. Ik probeer dat met die edelgistvlokken wel.
Quam longe cras istud, ubi est? Aut unde petendum?

« Reactie #7 Gepost op: 04 december 2012, 13:30:33 »
Wat ik zelf een goede tip vond voor vegan-kazen op de pizza, is dat je ze niet bovenop de vulling, maar direct op de tomatensaus, onder de groente moet aanbrengen. De meeste vegan-kazen drogen namelijk snel uit, en dan zijn ze minder lekker. Een andere optie is, om ze pas aan het einde van de baktijd van de pizza toe te voegen.

Ik maak zelf graag pizzakaas van gepureerde cashewnoten: 1/2 kop voorgeweekte rauwe cashewnoten, 1/3-1/2 kop water, 2 theelepels tapiocameel of maizena, 2 theelepels azijn, 1 eetlepel gistvlokken, 1 theelepel miso, 1/3 theelepel zout. Alles in de blender of foodprocessor pureren tot een dikke gladde saus, en dat in hoopjes op de pizza scheppen.

Tofu ricotta en pesto zijn ook heel lekker op pizza. Tofu ricotta is een mengel van verkruimelde tofu, gistvlokken, zout, olijfolie en eventueel knoflook en basilicum.

Cheezly kaas vind ik ook wel okay, maar zelfgemaakte kaas vind ik lekkerder en het is veel goedkoper
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Aphyna

• **
  • 73
« Reactie #8 Gepost op: 04 december 2012, 17:20:59 »

Hmmm... Ik hou van je woordkeuze (''vettig''). Nice and greasy does it! :)

Haha... ja toch! Als mijn keuze valt op pizza, is dat meestal niet omdat ik trek had in een verantwoorde gebalanceerde maaltijd met 250 gram groente  ::)

Offline myrsky

• 137
« Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2013, 19:24:46 »
Hefeschmelz (geen idee hoe dat best in het NL vertolkt is) vind ik bijna het best in plaats van kaas op Pizza. maar ik bestel ok vaak Wilmersburger uit Duitsland, of de Pizzaschmelz (geraspt - makkelijk voor op Pizza) of de gewoone Plakken - echt de beste vegane kaas die ik tot nu gegeten heb, in verschillende smaken (Wuerstchen - met rooksmaak!). Veel van de duitse online-vegashops verzenden ook naar NL, maar dat weten jullie al :)

Online Eelco

• Admin
  • 20.668
    • Mijn Homepage
« Reactie #10 Gepost op: 29 januari 2013, 19:30:00 »
Hefeschmelz (geen idee hoe dat best in het NL vertolkt is) vind ik bijna het best in plaats van kaas op Pizza.
Maar snel even gegoogled: http://de.wikipedia.org/wiki/Hefeschmelz

Vrij vertaald: Hefeschmelz (letterlijk: gesmolten gist) is een melkvrije kaasvervanger. Het is een ingedikte saus, gemaakt van gistvlokken, meel, margarine, water, mosterd en kruiden. De ingrediënten worden droog vermengd en dan in een pan met water gekookt. Hefeschmelz kun je op je brood smeren of op je pizza gooien.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline myrsky

• 137
« Reactie #11 Gepost op: 29 januari 2013, 19:37:21 »
Ja, dat is het. Daarmee heb ja natuurlijk nog geen 'korst' maar dat is een van de grotste problemen van bijna alle veganistische kazen, waarom dan niet direct voor iets zelfsgemaaktes gaan - door de gistvlokken heeft de smaak iets in de richting van parmezan of zo. Het blijft misschien moeilijk als je nog gisteren "echte" kaas gegeten hebt maar anders is het misschien een optie. Ik zelfs heb nu ook geen probleem meer met een pizza die helemaal geen kaas erop heeft - een jaar geleden nog volledig "undenkbar", dus het is gewoon wennen ... :)

Offline myrsky

• 137
« Reactie #12 Gepost op: 06 februari 2013, 21:29:41 »
De Wilmersburger nu ook bij de www.veggideli.nl verkrijgbaar, zie ik nu. Niet duurder dan in (D), veel variaties!

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #13 Gepost op: 16 mei 2013, 10:39:10 »
Zo, nog maar even een oud topicje opsnorren.
Ik was namelijk voor mijn veganchallenge ook op zoek naar edelgistvlokken.
Die heb ik bij Ekoplaza ook niet gevonden (in Leiden tenminste).

Wie weet waar ik die kan krijgen? En zijn ze wel lekker?

« Reactie #14 Gepost op: 16 mei 2013, 10:59:26 »
Weet je zeker dat ze ze niet hadden bij de EP in Leiden? Ik ben toen ik voor het eerst gistvlokken wilde kopen ook verschillende winkels langsgegaan waar ze het niet leken te hebben (zelfs het personeel zei van niet), maar waar het later toch gewoon verkrijgbaar bleek te zijn. De meeste Ekoplaza's verkopen het wel. Mijn schoonvader had het pas zelfs bij de DA drogist gevonden.

Gistvlokken staan vaak bij de voedingssupplementen. De meest voorkomende soort is de ronde bus van Natufood.

Ik vind gistvlokken erg lekker, vooral in sausjes etc. Sommige mensen strooien ze zo over het eten als een soort parmezaanse kaas, maar dat is wat mijn betreft wel erg hard core.

(hihi, dit is volgens mij al het derde vegan-topic waar ik een vraag van jou heb beantwoord ;D)
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #15 Gepost op: 16 mei 2013, 12:09:45 »
Ja heel fijn dat je al mijn vragen beantwoord  ;D

Ik heb de hele winkel uitgeplozen en het ook gevraagd, maar ze hadden het echt niet. Deze bus heb ik ook niet zien staan.
Las elders dat ze het bij reformwinkels ook vaak hebben, dus ik kan binnenkort even langs eentje rijden. En anders misschien de Natuurwinkel in Zoetermeer. De Ekoplaza in Leiden is niet zo'n geweldige vind ik, ze hebben heel vaak dingen die ik zoek niet.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #16 Gepost op: 16 mei 2013, 12:19:03 »
Het staat meestal op een vreemde plek, namelijk bij de drogisterij artikelen.

Offline Myka

• **
  • 36
« Reactie #17 Gepost op: 16 mei 2013, 12:38:57 »
Ik haalde het bij De Groene Winkel
En daar stond het inderdaad ook niet op een plek die ik verwacht had, zelfs met de verkoper was het even zoeken, helemaal onder aan een schap met reformartikelen en supplementen.

Ik vond het zelf niet zo bijzonder eerlijk gezegd, het heeft wel wat weg van een smaak die tussen patat en gebakken ei in zit. Het leek niet op parmezaanse kaas in elk geval! Ik heb de bus bijna vol weer weggegeven.

Wel heel grappig, ik kocht het ook vanwege de vegan challenge, in februari toen :)

Offline MaartenP

• 191
« Reactie #18 Gepost op: 16 mei 2013, 12:55:09 »
Bij de Ekoplaza in Den Haag hebben ze het in ieder geval. Maar hij is wel vaak uitverkocht...

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #19 Gepost op: 16 mei 2013, 15:22:25 »
Ik heb nog twee weken om het te vinden  ;)