Vegatopia Forum

Keukengeheimpjes en andere tips en tricks

Offline Selly

• 30.783
Re:Keukengeheimpjes en andere tips en tricks
« Reactie #20 Gepost op: 09 januari 2013, 13:09:18 »
Klinkt heerlijk, spijtig dat het geen paprika seizoen is...

Spaanse paprika's hebben in januari gewoon het A-mileucertificaat.
,,,,فلافل

Offline jol

• 2.653
« Reactie #21 Gepost op: 14 maart 2013, 11:27:04 »
Voor honing/mosterddressing maak ik honing vloeibaar in de magnetron, werk er vervolgens een gelijk deel goed pittige mosterd doorheen en verder helemaal niets. als je het door de sla mengt koelt het af en wordt weer taai, het hecht dan heel goed aan de groenten. vulling als nootjes of kaas voeg ik daarna pas toe. De smaken van honing en mosterd komen beter tot hun recht dan wanneer er olie doorheen zit en je hebt dus minder van alles nodig.
Is erg lekker in sla met blauwschimmel/walnoten of met geitenkaas en appel maar doet het wat mij betreft ook goed met allerlei andere combinaties.

Offline Miranda

• 3.376
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #22 Gepost op: 14 maart 2013, 16:38:01 »
Ik snijd champignons vaak met een eiersnijder. Instant plakjes!

Offline jol

• 2.653
« Reactie #23 Gepost op: 25 maart 2013, 15:34:34 »
Ik snijd champignons vaak met een eiersnijder. Instant plakjes!

Ha, doe ik ook  :D heerlijk efficiënt. En als je de champignon een kwart slag draait en dan nog een keer doordrukt heb je mooie kleine kleine stukjes om een omelet, soepje of ragout mee te vullen.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #24 Gepost op: 25 maart 2013, 15:43:04 »
Mijn vinding van de eeuw: je kunt wel kekke etiketjes gebruiken op je potjes zelfgemaakte jam, lemon curd, adzjika en ketchup, maar die lijm krijg je er nooit meer af. Afplakband is echter gemaakt om weer los te laten, en je kunt er op schrijven. Veel handiger dus.
This is between me and the vegetable!

« Reactie #25 Gepost op: 25 maart 2013, 16:54:45 »
O ja, van het weekend uitgevonden:
Ik neem graag van die kleine broodjes met krokante korst mee. Maar als je ze de volgende dag op wil eten zijn ze alles behalve krokant en dus niet half zo lekker meer. Remedie: Voor gebruik gewoon in tweeën snijden, en op de korst-zijden op het broodrooster leggen. Broodrooster aanzetten. NB: dit proces is aanbrandgevoelig op de plaatsen waar de korst het metaal van het broodrooster raakt. Roostertijd is korter dan normaal een boterham roosteren, maar dat kan per broodrooster verschillen. Hoe dan ook: Korst is weer lekker krokant, en binnenkant blijft zacht.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #26 Gepost op: 25 maart 2013, 16:58:23 »
Oude broodjes maak ik een beetje nat en doe ik dan iets van 6 à 7 minuten in een oven van 180 graden.
Dan smaken ze weer prima!

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #27 Gepost op: 25 maart 2013, 17:26:02 »
Mijn vinding van de eeuw: je kunt wel kekke etiketjes gebruiken op je potjes zelfgemaakte jam, lemon curd, adzjika en ketchup, maar die lijm krijg je er nooit meer af. Afplakband is echter gemaakt om weer los te laten, en je kunt er op schrijven. Veel handiger dus.
Inderdaad! En het werkt ook op diepvriesbakjes en aluminium folie, dus ik gebruik het altijd op dingen die in de diepvries gaan.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #28 Gepost op: 25 maart 2013, 17:32:22 »
Ik ook!

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #29 Gepost op: 25 maart 2013, 18:23:02 »
Ik beschrijf alles met een whiteboard-stift, met een beetje spiritus veeg je het er weer af.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Online Eelco

• Admin
  • 20.667
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #30 Gepost op: 12 april 2013, 01:05:04 »
Een knol gember krijg ik nooit op voordat hij begint uit te drogen. Gember kun je echter prima invriezen. Na aankoop (toko) schil ik de gemberknol met een dunschiller en stop hem in de diepvries. Bijkomend voordeel: de ingevroren gember is veel makkelijker te raspen (met de kaasrasp  ::) ) dan een verse knol gember.

Béchamelsausjes (inclusief kaassaus, champignonsaus) winnen ontzettend aan smaak als je, zodra ze het kookpunt hebben bereikt, een scheutje witte balsamico toevoegt. Ook voor risotto gebruik ik liever een scheutje witte balsamico dan witte wijn.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #31 Gepost op: 12 april 2013, 08:30:02 »
Wat een geweldige tip van die gember!

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #32 Gepost op: 12 april 2013, 11:22:19 »
Inderdaad heel goede tip, ga ik ook doen, er gaat niets boven verse gember.
Eelco, snij jij de gember in portie-stukjes voor het invriezen, of als 1 groot stuk waar je steeds iets van af raspt? Indien dat laatste: ontdooit het restant dan niet snel in je handen tijdens het raspen?

« Reactie #33 Gepost op: 12 april 2013, 11:24:47 »
Zou je je daar druk om moeten maken dan?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Online Eelco

• Admin
  • 20.667
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #34 Gepost op: 12 april 2013, 11:35:30 »
Eelco, snij jij de gember in portie-stukjes voor het invriezen, of als 1 groot stuk waar je steeds iets van af raspt? Indien dat laatste: ontdooit het restant dan niet snel in je handen tijdens het raspen?
Gewoon één groot stuk. Ik haal de gember uit de vriezer op het moment dat ik hem wil raspen, en daarna gaat ie meteen weer terug. De gember heeft tot nog toe niet gezeurd, dus ik neem aan dat hij het wel ok vindt.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #35 Gepost op: 12 april 2013, 11:51:45 »
Je kunt het schillen ook achterwege laten. En raspen gaat (ook niet-ingevroren) echt geweldig goed met een microplane-rasp. En dat is überhaupt een geweldig ding dat op je verlanglijstje hoort als je het nog niet hebt.

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #36 Gepost op: 12 april 2013, 13:57:55 »
Ik rasp mijn gember altijd in zijn geheel op, en vul met de rasp en het sap ijsblokjesvormpjes, die dan in de vriezer gaan. Zo heb je altijd snel gember bij de hand, en een ijsblokje is meestal precies genoeg voor een curry.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #37 Gepost op: 12 april 2013, 14:26:02 »
Zou je je daar druk om moeten maken dan?
Mwah, opgevoed met het idee dat alles wat eenmaal een beetje ontdooid is NOOOOOIT meer terug mag in de diepvries, daar zal het aan liggen. Maar goed, volgens Eelco kan dat dus best. De tip van Meisbaer om al geraspt in te vriezen is ook een idee...

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #38 Gepost op: 12 april 2013, 14:54:32 »
Ik heb ook een hele gember in de vriezer liggen, maar ik gebruik meestal gember uit een potje.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline greet

• 2.671
« Reactie #39 Gepost op: 12 april 2013, 19:51:41 »
Bij ons in de GB kan je gember knollen los kopen, dus ik koop steeds een klein stukje, kost dan een paar cent en gaat weken mee in de ijskast... Beter dan bij de colruyt, waar ze in zo'n plastieken verpakking zitten en ik ook steeds teveel heb...
Maar diepvries is een leuk idee, (ik schil hem trouwens ook nooit, nog nooit iets van die schil gemerkt in m'n schotels) kan hij in het zakje met de verse pepertjes, die ook goed in te vriezen zijn. En die bevroren trouwens beter fijn te hakken zijn.