Vegatopia Forum

Stoppen met vis eten

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stoppen met vis eten
« Gepost op: 24 oktober 2012, 14:06:46 »
Hallo iedereen,

Ongeveer twee maand geleden ben ik (eindelijk) gestopt met het eten van vlees. ;D  Nu wil ik ook graag stoppen met het eten van vis, alleen ik weet niet of ik dan wel genoeg essentiële vetzuren binnen krijg. Op dit moment moet ik thuis 1x vette vis per week eten en slik ik elke dag 1 visoliecapsule. Op internet heb ik al veel gezocht, maar het is me niet echt heel duidelijk geworden of je nou wel of niet iets extra's moet slikken (heb ik overigens geen problemen mee, maar het moet wel betaalbaar blijven). Ik houd trouwens niet van noten (en kaas), dus via die weg kan ik het niet binnen krijgen. Wel eet ik eieren, bonen, paddenstoelen, tofu en veel kant-en-klare vleesvervangers.

Hopelijk wil iemand mijn vraag beantwoorden. :)

Tim

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Stoppen met vis eten
« Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2012, 14:59:31 »
Je moet niets natuurlijk ;)

Maar dat van de visolie... dat is naast dat het een hype is en de gezondheidsclaims vaak overdreven worden (producten hebben al een hoop claims moeten intrekken) niet nodig. Er zijn daarnaast ook capsules van algen waar je wat zekerder bent dat het schoner is en niet allerlei zware metalen in zitten zoals bij vis(olie).

Als je gewoon genoeg en gevarieerd (vlees/visloos) eet dan krijg je genoeg binnen. Mocht je je zorgen maken kan je altijd nog die algencapsules nemen maar denk vooral onnodig.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Stoppen met vis eten
« Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2012, 19:27:55 »
Tja... ik slik het niet in ieder geval. Ik ben/was als echte Zeeuwse wel gewend aan flink wat vis elke week maar ik merk niet aan mijn lijf dat ik nu voedingsstoffen mis. Als jij je er persoonlijk goed bij voelt om er een pilletje bij te slikken, moet je dat doen. Bij twijfel is er natuurlijk ook nog een huisarts waarmee je kan overleggen :)
Want a sugarcube?

Re:Stoppen met vis eten
« Reactie #3 Gepost op: 24 oktober 2012, 20:47:47 »
een natuurarts adviseerde mij om wel wat als vervanging te gebruiken en dat kan je vinden in bijv lijnzaad(olie) als je geen vis eet.
Zo zit lijnzaad bomvol omega-3 vetzuren, die gezond zijn voor uw lichaam. Zo helpen deze omega-3 vetzuren de kans op hart- en vaatziekten verkleinen

Vissen kunnen EPA en DHA niet zelf maken, maar halen die weer uit algen. Tegenwoordig worden deze langeketenvetzuren ook geïsoleerd uit (gekweekte) algen en toegepast in supplementen, medicinale preparaten en voor toevoeging aan voedingsmiddelen. In vlees en eieren kunnen ook kleine hoeveelheden EPA en DHA voorkomen. De gehaltes kunnen sterk variëren en zijn afhankelijk van het gebruikte voer.

Het lichaam maakt ook zelf EPA en DHA aan uit ALA. Wie veel ALA-rijke oliën of producten eet, zoals producten waarin raapzaad (canola) of lijnzaadolie is verwerkt, zal meer DHA en EPA maken. Het is echter nog onduidelijk hoeveel ALA in het lichaam wordt omgezet in EPA en DHA, en of dit voldoende is.

Er zijn sterke aanwijzingen dat de inneming van voorgevormd EPA/DHA via de voeding, zoals aanwezig in (vette) vis, belangrijk is voor een goede voorziening, en extra bescherming geeft tegen hart- en vaatziekten. De Gezondheidsraad adviseert daarom 2 keer per week vis te eten, waarvan ten minste 1 keer vette vis. Dit levert de geadviseerde hoeveelheid visvetzuren van 450 mg/dag.


Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Stoppen met vis eten
« Reactie #4 Gepost op: 24 oktober 2012, 22:49:54 »
Toen mijn ouders vegetariër werden, bestonden omega en visolie nog niet. Visolie is weer zo'n afvalproduct dat men kwijt wil.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Re:Stoppen met vis eten
« Reactie #5 Gepost op: 24 oktober 2012, 23:59:27 »
Toen mijn ouders vegetariër werden, bestonden omega en visolie nog niet.

Jawel, maar toen heette dat levertraan. Oude wijn, nieuwe kruiken. Met een wetenschappelijk sausje opgediend.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Stoppen met vis eten
« Reactie #6 Gepost op: 25 oktober 2012, 17:14:04 »
Toen mijn ouders vegetariër werden, bestonden omega en visolie nog niet.

Jawel, maar toen heette dat levertraan. Oude wijn, nieuwe kruiken. Met een wetenschappelijk sausje opgediend.

Blegh.... dat spul waar overgrootmoeder ooit over sprak wat 'oh zo gezond' was maar waarbij je je neus moest dichtknijpen om het door te slikken :P
Want a sugarcube?

Re:Stoppen met vis eten
« Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2012, 09:34:26 »
Bedankt voor jullie reacties! Van m'n ouders moet ik eerst naar de diëtist, dus dat wacht ik dan even af. :)

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Stoppen met vis eten
« Reactie #8 Gepost op: 14 december 2012, 00:50:13 »
Hallo iedereen,

Ongeveer twee maand geleden ben ik (eindelijk) gestopt met het eten van vlees. ;D  Nu wil ik ook graag stoppen met het eten van vis, alleen ik weet niet of ik dan wel genoeg essentiële vetzuren binnen krijg. Op dit moment moet ik thuis 1x vette vis per week eten en slik ik elke dag 1 visoliecapsule. Op internet heb ik al veel gezocht, maar het is me niet echt heel duidelijk geworden of je nou wel of niet iets extra's moet slikken (heb ik overigens geen problemen mee, maar het moet wel betaalbaar blijven). Ik houd trouwens niet van noten (en kaas), dus via die weg kan ik het niet binnen krijgen. Wel eet ik eieren, bonen, paddenstoelen, tofu en veel kant-en-klare vleesvervangers.

Hopelijk wil iemand mijn vraag beantwoorden. :)

Tim
Zolang je maar niet veganistisch gaat , is het weglaten van vis geen enkel probleem.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline zrtx

  • **
  • 26
Re:Stoppen met vis eten
« Reactie #9 Gepost op: 18 december 2012, 08:56:56 »
Af en toe lijnzaadolie, avocado's en koudgeperste olijfolie consumeren lijkt me voldoende...

Re:Stoppen met vis eten
« Reactie #10 Gepost op: 25 december 2012, 23:09:16 »
Je kunt ook capsules kopen waar algen in zitten, zodat je op dezelfde manier als vissen toch de bovengenoemde stoffen binnen krijgt.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Stoppen met vis eten
« Reactie #11 Gepost op: 26 december 2012, 11:11:42 »
Je kunt ook eens bij Flinndal kijken.
,,,,فلافل

Antoinette

Re:Stoppen met vis eten
« Reactie #12 Gepost op: 26 december 2012, 11:33:03 »
ik begrijp dat jij, wortalia, nog jong bent.
ik denk dat je zonder probleem kunt stoppen met vis.
Je kunt bij action zéér voordelig voedingssupplementen kopen, of daar ook iets met algen of visolie bij is weet ik niet, maar je kunt ook kiezen voor de voordeligste elders (de tuinen heeft ook iedere maand aanbiedingen).
ik ben nu coldturkey (leuke he als je veggie bent :D) vegetarier sinds 8 maanden en voel me prima met alleen een multivitatminepilletje per dag..
« Laatst bewerkt op: 26 december 2012, 12:37:19 door Antoinette »

Re:Stoppen met vis eten
« Reactie #13 Gepost op: 26 december 2012, 11:34:30 »
Je kunt ook eens bij Flinndal kijken.

Maar da's gewoon visolie? ???
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Stoppen met vis eten
« Reactie #14 Gepost op: 26 december 2012, 11:40:57 »
Er staat wat meer naar beneden ook een plantaardige versie tussen...

Re:Stoppen met vis eten
« Reactie #15 Gepost op: 26 december 2012, 12:18:59 »
Er staat wat meer naar beneden ook een plantaardige versie tussen...


Ooow ja, nu zie ik het. Maar die staat ruim voorbij de glucosamine, dus ik dacht dat we de omega wel een keer voorbij waren, en zo ver keek ik dus niet. Maar goed, niet alle websites zitten even logisch en handig in elkaar dus.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Stoppen met vis eten
« Reactie #16 Gepost op: 26 december 2012, 15:06:49 »
Inderdaad, lijnzaad, dat kun je door van alles gooien. Heel praktisch.
Verder: is notenolie een optie voor het 'vervangen' van noten? :)
Groetjes, Antje