Vegatopia Forum

Hoe overtuigen?

vegameid

Hoe overtuigen?
« Gepost op: 20 oktober 2012, 14:25:11 »
Hallo allemaal,

Ik zou graag vegetariër worden maar m'n ouders zijn het daar niet mee eens.
Mijn moeder denkt dat het een fase is van de puberteit, dat ik me laat beïnvloeden door allerlei dingen.
Ze zegt dat ze niet zal toelaten dat ik geen vlees meer eet, en als ik geen vlees meer wil eten dat ik ook speciale schoenen moet kopen enzo maar is dat niet voor veganisten?
Mijn vader wil wel 1 keer in de week vegetarisch eten.
Mijn broer zegt dat vegetariërs ongezond zijn en vroeger dood gaan, maar dat geloof ik al helemaal niet.
Hoe kan ik mijn ouders ervan overtuigen dat ik het echt meen?

Groetjes

Offline Temari

• 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe overtuigen?
« Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2012, 15:50:06 »
Hai! Natuurlijk laat je je beïnvloeden door allerlei andere invloeden dan alleen die van je ouders. Sommige van die andere invloeden hebben je aan het denken gezet over vegetarisme en je hebt op dit moment het idee dat dat past bij hoe je denkt, wat je verder allemaal vindt en bij hoe je je voelt, dus wil je ook weten of vegetarisch eten iets is wat voor jou werkt. Misschien voor een tijdje en misschien voor heel lang of zelfs altijd. Dat kun je nu natuurlijk nog helemaal niet weten. Je kunt ook alleen maar handelen naar wat je nu weet en denkt en vindt. We handelen dan ook altijd naar ons beste kunnen op dat moment, en dat geldt ook voor je ouders.
Hebben ze ook nog andere argumenten? En zouden ze soepeler zijn als ze zich in elk geval geen zorgen hoefden te maken over je gezondheid? Je zou bijvoorbeeld naar de huisarts kunnen gaan om een doorverwijzing naar een diëtist te halen. Een van je ouders zou ook meekunnen naar de gesprekken met de diëtist, zodat ze alle info goed opvangen.

Je vindt hier op het forum ook verschillen tussen vegetariërs: sommigen dragen leren schoenen, sommigen dragen leren tassen, sommigen eten 'gewone' kaas en roze koeken of zelfs vlees wanneer ze bij anderen thuis zijn (en natuurlijk zijn er meer verschillen). Je kiest ook daarin wat voor jou werkt (en ook dat hoeft niet voor altijd hetzelfde te blijven). En liever inconsequent goed dan consequent fout, of niet?

Offline @rno

• 2.330
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2012, 22:51:04 »
Tja, ik ben m'n hele leven al vegetariër en heb nimmer een dokter bezocht vanwege gezondheidsklachten die veroorzaakt zouden kunnen zijn door geen vlees of vis te eten.

Laat je broer eens nagaan hoe oud plantenetende zoogdieren (olifanten, nijlpaarden, neushoorns) kunnen worden en hoe oud vleesetende (leeuwen, hyena's) dieren worden. Mogelijk zal hij opmerkelijke verschillen ontdekken.

In India wonen miljoenen vegetariërs die gezond oud worden.

Mijn zoon en dochter zijn vegetarisch opgevoed en inmiddels volwassen.

Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Dennis23

• 228
« Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2012, 23:10:25 »
Mooi om te horen dat je  vegetariër wil worden. Schoenen die niet dierlijk zijn, hoeft niet alleen voor veganisten te zijn. Ik draag zelf ook schoenen die niet gemaakt zijn van dieren. Ik had ze gekocht bij www.vega-life.nl (in Amsterdam). Ik voel me zelf ook niet goed als ik bijvoorbeeld een kledingstuk of schoenen draag gemaakt van leer.

Vegetariërs eten is juist goed. Ik ben zelf een paar jaar (ongeveer 7 jaar) vegetariër, en ben compleet gezond. Bovendien is het mogelijk dat we in onze leven al gaan meemaken dat vlees verboden wordt of sterk wordt verminderd. Dit is vooral dankzij de schade die het nu en in de toekomst oplevert.

-Je kunt ze laten zien dat er veel variatie is kwa vega-producten (je kunt de forum doorzoeken naar merken of hier eventueel vragen)
-Er bestaat ook Vega-Kip/vega-vis voorbeeld (www.devegetarischeslager.nl)
-Uiteindelijk zullen ze jouw mening respecteren
-je kunt zelf een keer boodschappen doen (bij AH, C1000, Jumbo, Vomar etc) en een paar vegaproducten kopen die je lkkr vind
-je kan proberen open te zijn en gewoon zeggen dat je niet mee eet (de vlees), maar je eigen vega-producten eet.

Je famillie gaat vanzelf aan jouw nieuwe levenstijl gewend raken.

Vegetariërs leven juist gemiddeld langer. Uiteraard hangt dit ook af van voldoende beweging, niet roken etc.

Laatst was er in de nieuws over de zalmbacterie, deze kans blijft altijd bestaan bij vis/vlees.

Tips voor vega zijn
-Niet alle kazen zijn vegetarisch (alleen kazen met vegetarische stremsel is vega)
-Niet alle frisdranken zijn vega
-niet alle snoep/koek/gebak/taart zijn vega
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2012, 23:19:45 door Dennis23 »

Offline Dennis23

• 228
« Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2012, 23:25:57 »

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #5 Gepost op: 20 oktober 2012, 23:42:24 »
Vegetariërs eten is juist goed.
Hier ben ik het niet mee eens.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #6 Gepost op: 20 oktober 2012, 23:45:10 »
Hier ben ik het niet mee eens.

Je moet je inderdaad eerst even verdiepen in gezonde voeding. Bij een maaltijd van patat, appelmoes en een hamburger, de hamburger weglaten is niet bepaald gezond.

Destijds besloot mijn toekomstige levenspartner vegetariër te worden. Ze gaf dit aan in het gezin en haar moeder gaf aan dat ze niet van plan was om twee verschillende maaltijden te gaan koken. Dus ... Het hele gezin (vader, moeder, twee zoons en dochter) werd vegetariër.
Samen met haar moeder verdiepte ze zich in verschillende vegetarische voedingswijzen.
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2012, 23:50:19 door @rno »
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Aiko

« Reactie #7 Gepost op: 20 oktober 2012, 23:52:58 »
Laat je broer eens nagaan hoe oud plantenetende zoogdieren (olifanten, nijlpaarden, neushoorns) kunnen worden en hoe oud vleesetende (leeuwen, hyena's) dieren worden. Mogelijk zal hij opmerkelijke verschillen ontdekken.

Vergeet het verzoringstehuis voor vegetariers in Oosterbeek (geloof ik) niet.
Had opgevangen dat de gemiddelde leeftijd aldaar ook vrij hoog is. Maar goed, misschien is dat wel een vegetariërsmythe. En er kan natuurlijk weer makkelijk een was-Hitler-niet-ook-een-vegetariër? tegenover gezet worden...

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2012, 00:20:04 »
Misschien kan je eerst een voorstellen aan je moeder om samen boodschappen te doen voor een heerlijke vegetarische maaltijd en dat samen te koken. Samen koken schept een band. Ik vind het heerlijk om met mijn (ook puber)dochter in de keuken staan. Jij kan van haar leren en misschien kan zij ook iets van jou leren.  Je moet je dan natuurlijk wel verdiept hebben in een vega-leefstijl en daar wat over vertellen.

Succes!
Want a sugarcube?

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #9 Gepost op: 21 oktober 2012, 00:21:01 »

Ik lust geen vegetariërs... veel te taai  ;)
Want a sugarcube?

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #10 Gepost op: 21 oktober 2012, 00:36:07 »
Tijd voor een herpost:

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #11 Gepost op: 21 oktober 2012, 00:37:41 »
Hij blijf leuk, Poek!
Want a sugarcube?

« Reactie #12 Gepost op: 21 oktober 2012, 00:52:11 »

Je weet toch wat een vegetarische kannibaal eet he?

...

De groenteboer!
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline RvO

• 286
« Reactie #13 Gepost op: 21 oktober 2012, 00:54:13 »
Zomaar wat ideeën
  • Misschien werkt stapje voor stapje omschakelen voor jou / jouw ouders. Beginnen met 1 keer per week vegetarisch eten, later 2 keer etc.;
  • Helpen met koken maakt de overgang naar vegetarische maaltijden ook wel eens gemakkelijker;
  • Vegetarisch eten is niet perse gezond  of ongezond. Dat gaat natuurlijk net zo goed op voor niet-vegetarisch eten. Het gaat er om wat je precies eet en hoeveel. Sowieso is m.i. eten slechts één onderdeel van een (on)gezonde leefwijze, daar horen nog veel meer aspecten bij als roken, drinken, bewegen etc..  (Dat bierbuikje dat ik een tijdje had was niet van vegetarisch eten  :-[)
  • De opmerking over leren schoenen en handtasjes zul je heel vaak horen. Zelf eet ik niet strikt vegetarisch, dus ik krijg nog meer vergelijkbare opmerkingen. Maar ik heb voor mezelf duidelijk waarom ik wat doe, en heb ook een duidelijk uitleg klaar voor het geval iemand met een opmerking of vraag komt. Eén keer goed uitleggen is meestal genoeg.

@Aiko: www.felixoord.nl (inderdaad Oosterbeek)

Sterkte en geduld toegewenst, RvO
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2012, 00:58:45 door RvO »

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #14 Gepost op: 21 oktober 2012, 01:09:37 »
"Het is een fase" is ook een typische oudersreactie.

Zie b.v. http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,17313.0.html
http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,8623.msg496604.html#msg496604

Maar zelf al is het zo, dan is het nog geen reden om het te verbieden.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.664
    • Mijn Homepage
« Reactie #15 Gepost op: 21 oktober 2012, 01:20:14 »
Hoi Vegameid. Je bent niet de eerste 'thuiswonende' die heeft besloten vegetariër te willen worden. In onze Vraagbaak hebben we in een artikeltje het een en ander aan tips op een rijtje gezet: http://www.vegatopia.com/vega/vraagbaak/120-algemeen/10494-hoe-om-te-gaan-met-halsstarrige-ouders-en-andere-familieleden

De opmerking over leren schoenen e.d. hebben we ook vaker voorbij zien komen. In dit artikeltje vind je wat inspiratie voor weerwoorden: http://www.vegatopia.com/vega/vraagbaak/120-algemeen/10493-hoe-om-te-gaan-met-vervelende-collegas-en-andere-carnivoren

Bedenk wel dat als je minderjarig bent en nog bij je ouders woont, dat je ouders uiteindelijk het laatste woord hebben. Succes!
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline RvO

• 286
« Reactie #16 Gepost op: 21 oktober 2012, 01:23:06 »
...Laat je broer eens nagaan hoe oud plantenetende zoogdieren (olifanten, nijlpaarden, neushoorns) kunnen worden en hoe oud vleesetende (leeuwen, hyena's) dieren worden. Mogelijk zal hij opmerkelijke verschillen ontdekken. ...
@rno dit is m.i. geen correcte redenering.
Een leeuw en een nijlpaard - bijvoorbeeld - zitten heel anders in elkaar (morfologie, fysiologie, anatomie, habitat, gedrag, stress, etc.). Een leeuw krijgt niet al deze eigenschappen van een nijlpaard als 'ie vegetariër wordt. En een mens "wordt" ook geen nijlpaard als 'ie gras gaat eten en in het water gaat liggen. De gemiddelde leeftijd die een diersoort bereikt hangt van heel veel factoren af, het dieet is er maar eentje van, en een groot deel is erfelijk en dus niet te beïnvloeden door een individu.
Het viel me overigens op dat je - bijvoorbeeld - niet de hamster of de rosse woelmuis (2 à 3 jaar) noemt in het lijstje met vegetariërs ;)

Aiko

« Reactie #17 Gepost op: 21 oktober 2012, 01:24:59 »
Bedenk wel dat als je minderjarig bent en nog bij je ouders woont, dat je ouders uiteindelijk het laatste woord hebben.

Vind je dat echt, of moet je het gezegd hebben om advocaten van boze ouders die Vegatopia willen aanklagen maar mooi voor te zijn?

Aiko

« Reactie #18 Gepost op: 21 oktober 2012, 01:32:39 »
De gemiddelde leeftijd die een diersoort bereikt hangt van heel veel factoren af, het dieet is er maar eentje van

Maar heeft wel een aardige invloed op de levensverwachting. Jagende dieren moeten over het algemeen in blakende gezondheid zijn om prooi te kunnen achterhalen. Bij een slechte gezondheid (hetzij een gebroken poot of een virus) is minder kans op voedsel aannemelijk, en uiteindelijk komt er niet meer van kunnen eten terecht als er serieuze gezondheidsproblemen zijn, ook al zijn ze niet fataal. Prooidieren hoeven niet altijd in blakende gezondheid te zijn om jagende dieren te ontwijken. Daarbij zal hun plantaardig voedsel over het algemeen ook bij een slechte gezondheid bereikbaar blijven, en daardoor kans op herstel van de gezondheid en verlenging van hun leven.

Het viel me overigens op dat je - bijvoorbeeld - niet de hamster of de rosse woelmuis (2 à 3 jaar) noemt in het lijstje met vegetariërs ;)

Hoe groter de diersoort, hoe ouder een individu behorende bij de soort wordt*. Gouden regel. Muizen zijn klein, dus worden niet zo oud vergeleken met grotere dieren.

* Daarentegen hebben grote individuen binnen een soort volgens mij weer een lagere levensverwachting dan kleinere individuen binnen diezelfde soort.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.664
    • Mijn Homepage
« Reactie #19 Gepost op: 21 oktober 2012, 01:52:35 »
Bedenk wel dat als je minderjarig bent en nog bij je ouders woont, dat je ouders uiteindelijk het laatste woord hebben.
Vind je dat echt, of moet je het gezegd hebben om advocaten van boze ouders die Vegatopia willen aanklagen maar mooi voor te zijn?
Dat vind ik echt. Bij het volwassen worden hoort ook het recht om je eigen keuzes te maken, en als het goed is, begeleiden je ouders je bij die keuzes. Maar totdat je op je eigen benen staat (kunt staan), zijn het je ouders die uiteindelijk bepalen wat goed voor je is. Of je al dan niet vegetarisch mag eten, of je al dan niet mag drinken of roken, hoe laat je thuis moet zijn, en al dat soort dingen. Het is gelukkig vaak een wisselwerking: als je laat zien dat je de verantwoordelijkheid aan kan, krijg je ook de vrijheid om die verantwoordelijkheid te nemen.

En eh, ja, ik meen het ook gezegd te moeten hebben, omdat het grote boze Internet groter is dan ons erudiete, kindvriendelijke en wereldwijze forum  ;).
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2012, 01:56:35 door Eelco »
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength