Vegatopia Forum

Vega producten klaarmaken in de oven

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Vega producten klaarmaken in de oven
« Gepost op: 07 oktober 2012, 19:55:19 »
Ik vroeg me af, voor de mensen die ervaring hebben met het klaarmaken van vega vlees in de oven!
ik heb bij de AH meerdere soorten vega vlees gezien die je naast in de pan ook in de oven kan bereidn
onder andere de
burger royaal, falafel balletjes, vega hamburgers

nu vroeg ik me af.. als je het in de oven klaarmaakt hoe ''zie'' je dan dat het goed is?
ik heb zelf toevallig vanavond voor het eerst de burger royaal (die 4 ''kleine'' burgers van de AH/tivall) klaargemaakt in de oven maar op de verpakking stond 8 min op 180graden...
maar na 8 minuten zagen ze er nog alles behalfe gaar uit... ik heb ze uiteindelijk 20!! minuten op 200 graden in de oven gedaan voordat ik ze er ''gaar'' uit vond zien, en ja het smaakte zeker toen!! maar toch ''vaag'' dat de tijd zo afwijkt..
hebben meer mensen dit? hoe maken jullie het klaar in de oven?

(ik had de burgers in een ovenschaal gelegd)

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Vega producten klaarmaken in de oven
« Reactie #1 Gepost op: 07 oktober 2012, 20:31:22 »
Onze zelf gemaakte burgers doen we allemaal in de oven.
Over de kant-en-klare denk ik dat die al gaar zijn voordat je ze in de oven doet, maar dat ze alleen nog opgewarmd hoeven te worden. Desalniettemin doen wij de pittige falafelballetjes van AH thuismerk (Tivall) 8 minuten in de oven (op hete lucht stand 175 graden Celsius).
( Daarna zijn deze pittige falafelballetjes heerlijk tussen een pitabroodje die je besaust met half paprika/pepersaus en half knoflooksaus en daarna dus belegd met pittige falafelballtjes, pan-gebakken aubergine plakken, zwarte olijfschijfjes, zoetzure augurkschijfjes en koriander. ;-) )
Groetjes, Antje

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vega producten klaarmaken in de oven
« Reactie #2 Gepost op: 07 oktober 2012, 21:05:53 »
Doorgaans zijn het gemiddelde bereidingstijden. Daarnaast kan je oven in het algemeen of op bepaalde plekken in de oven zelf van temperatuur afwijken en is het ook belangrijk dat je oven goed voorverwarmd is.

Hier gebruikt iemand een klein oventje om sommige vleesvervangers in te bereiden, maar dat gaat dan met zowel onderwarmte als boven (dus feitelijk grill). Dat gaat prima, maar niet met kaasnuggets kwamen we laatst achter. Geen idee hoe hij checkt of het klaar is, maar volgens mij ligt het er onbedoeld langer in dan op de verpakking staat (die leest hij sowieso niet, erg handig).
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega producten klaarmaken in de oven
« Reactie #3 Gepost op: 07 oktober 2012, 22:42:28 »
Die vegadingen hoeven alleen maar warm te worden toch? Geen idee wat de verpakking zegt, maar na een kleine tien minuten op 190 of zo zijn ze bij mij meestal wel heet, ze zien er dan niet heel anders uit (soms wordt de buitenkant ook nog wel krokant als je ze de laatste paar minuten wat hoger doet), en ik vind ze dan ook wel lekker smaken.

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega producten klaarmaken in de oven
« Reactie #4 Gepost op: 07 oktober 2012, 22:57:13 »
Ik denk hetzelfde als op de barbecue; paar minuten laten doorwarmen. Anders krijg je van die droge bugt.
Want a sugarcube?

Re:Vega producten klaarmaken in de oven
« Reactie #5 Gepost op: 08 oktober 2012, 17:48:51 »
het gaat zeg maar om de tivall/ah producten
In de pan zijn ze inderaad na een minuutof 5 knapperig en lekker
maar ik merk dat de oven er langer over doet..

maar ze zijn dus al kant en klaar gaar begrijp ik al die ah/tivall procuten?

dus infeite zou het dan na gemiddeld 8min als de verpakking dat zegt klaar moeten zijn?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.579
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vega producten klaarmaken in de oven
« Reactie #6 Gepost op: 08 oktober 2012, 18:47:53 »
burger royaal, falafel balletjes, vega hamburgers
Die producten zijn normaal gesproken inderdaad al 'klaar'. Je hoeft ze dus alleen maar op te warmen. Maarreh, waarom in de oven? Omdat je dan geen olie hoeft te gebruiken - lekker gezond en zo? Lijkt me dat het een beetje een droge boel wordt. Ik zou ze gewoon in een pannetje klaarmaken, zodat ze een krokant korstje krijgen.
Gemüse ist mein Fleisch

Re:Vega producten klaarmaken in de oven
« Reactie #7 Gepost op: 08 oktober 2012, 20:10:28 »
omdat ik moet koken met 1 pit haha!

dus als ik dan groente wok is die pit bezet en dan kan ik makkelijk in een combi oven/magnetron wat vlees klaarmaken
Soms is het gewoon lekker om ineen stukie vega/vlees te snijden ipv een 1 pans gerecht of groente met blokjes vlees erdoorheen  ;)

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Vega producten klaarmaken in de oven
« Reactie #8 Gepost op: 08 oktober 2012, 20:16:58 »
Hm heb je wel een magnetron? Dan misschien groenten koken daarin zodat je wel een burger kunt bakken? Of een elektrische stoompan om groenten te stomen.
Ik geloof ook dat die producten wat droger in de oven worden. De falafel doet het wel oké in de oven.
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Vega producten klaarmaken in de oven
« Reactie #9 Gepost op: 08 oktober 2012, 20:47:22 »
Vond de Burger Royaal van Tivall laatst wel prima uit de oven. Zoals hierboven al was aangegeven heb ik het alleen maar warm gemaakt.

Offline Marthe

  • ***
  • 274
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega producten klaarmaken in de oven
« Reactie #10 Gepost op: 08 oktober 2012, 21:22:07 »
De Toscaanse rondo's van AH zijn prima te doen in de oven, gewoon de aanwijzingen op de verpakking volgen. Ik denk dat het met de spinazie-kaas schijven (of wat er ook precies in zit) ook wel goed kan. De hamburgers/groenteschijven lijken me inderdaad wat droog worden. Ik heb maar twee pitten, dus ik wijk ook geregeld uit naar de oven. :)  (Offtopic, maar een stoompan is dan ook handig. Rijst, aardappelen of pasta koken en daarboven groente of eventueel vis gaar stomen.)

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega producten klaarmaken in de oven
« Reactie #11 Gepost op: 08 oktober 2012, 21:43:04 »
:(

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega producten klaarmaken in de oven
« Reactie #12 Gepost op: 08 oktober 2012, 21:47:34 »
O wacht, ik snap het al! Je bedoelde natuurlijk aardappels, pasta/noedels of rijst koken met daarboven de groenten stomen met daar weer boven de sojabonen, waar je vervolgens wat versnipperde nori overheen strooit voor een vissig special effect! Ik snap 'm. :)

Offline Marthe

  • ***
  • 274
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega producten klaarmaken in de oven
« Reactie #13 Gepost op: 09 oktober 2012, 07:38:59 »
Oh, sorry!  :-[ Ik kreeg de indruk dat de topicopener ook wel gewoon vlees eet (vanwege het schrijven van vega/vlees, maar misschien bedoelde hij, vega-vlees of vegavlees.) Dan toch maar aan de slag met de nori :)

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega producten klaarmaken in de oven
« Reactie #14 Gepost op: 09 oktober 2012, 09:03:13 »
De burgers die geen paneerlaagje hebben, kunnen prima in de oven. Ze hoeven enkel op te warmen. Mocht je het te droog uit vinden zien, dan smeer je de burger in met een beetje olie. Die met paneerlaagje moet je, voor een krokant korstje, natuurlijk even bakken in de pan.

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Vega producten klaarmaken in de oven
« Reactie #15 Gepost op: 10 oktober 2012, 21:13:24 »
Ik kan me herinneren dat wij de groenteburgers van AH en Aldi ook kort in de oven deden. Soms bakten we een tomaatje mee er boven op voor smaak. Volgens mij werden de groenteburgers nooit 'droog'. Met burgers en paneer hebben we hier geen ervaring; we houden niet van paneer (gaat vaak samen met warme kaas *ril*).
Groetjes, Antje