Beetje lastig geval.
In het artikel ging het specifiek over volkoren brood. Al snapte ik niet dat hij zegt dat de suikerspiegel opeens omhoog gaat, terwijl ik altijd geleerd heb (van collega's bij de bio-winkel) dat volkoren juist een vertragende werking heeft. Maar ik weet niet zeker of dat klopt?? In de reacties op volkskrant.nl staan er in ieder geval veel opmerkingen die voor en tegen zijn.
De bakker in het artikel zegt dat lekker (wit!) brood dat lang heeft gerezen juist wel goed is, omdat je dan minder fytinezuur overhoudt in je brood, daar zit natuurlijk wel wat in, want het meeste brood rijst niet lang genoeg.
Ik denk dat het voor iedereen belangrijk is om te eten wat goed is voor haar of hem. Er zijn inderdaad mensen die dik worden van veel brood eten, want op elke boterham gaat boter, een plak kaas, vleeswaren of hagelslag. En in volkoren brood zitten meer calorieën dan in wit brood. Maar dan eet je er ook minder sneeën van en dan eet je ook minder beleg.
Natuurlijk zijn er ook mensen die niet (goed) tegen tarwe of gluten kunnen, dat zijn dan ook degenen die zich lekkerder voelen als ze geen of minder brood eten.
Ik volg ook zo veel mogelijk mijn honger en mijn gevoel. Als ik het druk heb en veel aan het sjouwen den, dan eet ik voller en meer, als het rustig heb, eet ik lichter en minder. En als ik opeens zin krijg in iets, dan probeer ik daar iets mee te doen. En afwisseling is goed