Vegatopia Forum

Dochter die vegetarisch is geworden

« Gepost op: 12 september 2012, 23:11:01 »
Sinds een week of drie is mijn dochter vegetarisch gaan eten. Ze is 13 en heeft nooit van vlees gehouden. Ik heb haar daar altijd in gelaten, als wij vlees aten wat zij niet graag had maakte ik haar iets van kip of vleesvervangers. Toen ze zei dat ze besloten had vegetarisch te worden was ik niet echt verbaasd, alleen moet ik gaan uitzoeken wat voor consequenties dit heeft. Of ze bepaalde tekorten kan krijgen, wat ga ik bv als broodbeleg kopen (behalve jam en pindakaas). Ik ben op zoek naar goede informatie en zo op deze site terecht gekomen. Ik ga me er komende week eens goed in verdiepen, ben blij dat ik hier terecht kwam :)
Mochten jullie suggesties hebben of aandachtspunten dan zou ik die natuurlijk graag horen.
Gisteren zei ze overigens dat ze aan het lezen was over veganisme en ze dat het allerliefste wilde, ze is echt zoekende op het moment. Ik daarmee ook, hoe kan ik haar steunen in haar keuze? Als echte vleesliefhebbers hier in huis had ik dit niet echt verwacht. Ik heb van de week 6 bonnen gekocht via groupon van de Loving Hut in Maastricht, we gaan samen met haar de vegan keuken ontdekken. Ik ben echt benieuwd en laat me verrassen. Wij zouden zelf ook echt wel minder vlees mogen eten, de beslissing van haar heeft me in elk geval aan het denken gezet en we zullen zien waar het toe gaat leiden...

Offline Temari

• 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dochter die vegetarisch is geworden
« Reactie #1 Gepost op: 12 september 2012, 23:56:45 »
Wauw, wat een toffe instelling heb je! Er is hier veel info te vinden en genoeg mensen die je hierover veel kunnen vertellen.

Offline @rno

• 2.330
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2012, 01:17:53 »
Welkom Miranda,

Uit eigen ervaring weet ik dat je je geen zorgen hoeft te maken als je dochter vegetarisch gaat eten.
Zorg er wel voor dat ze voldoende, volwaardig en afwisselend eet.

Er zijn veel boeken in omloop. Hier vind je een aantal. Mogelijk is "De Kleine Vegetariër" interessant.

Klik op deze link: http://www.devegetarier.nl/webshop

Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Aiko

« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2012, 08:18:55 »

Maar dat geldt voor iedereen.
Meen te onthouden hebben ergens dat de gemiddelde vegetarier sowieso afwisselender eet dan de gemiddelde vleesetende? Als dat inderdaad het geval is, kan dat alleen maar gunstig zijn.

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2012, 10:06:42 »
Wat goed dat je je dochter zo steunt en vooral dat je haar en haar keuzes zo respecteert :D Bovendien kan je van je kinderen op deze manier erg veel leren. Doordat je je er in gaat verdiepen, zie je steeds meer de noodzaak om te minderen/stoppen met de vleesconsumptie.

Waar ik mee was begonnen toen mijn dochter geen dieren meer wilde eten (6 jaar geleden), was voornamelijk vervangers kopen. In het begin weet je van niks inderdaad. Soms een ei of vegakipfilet op de boterham. Je groeit er vanzelf in :) Wij eten voornamelijk appelstroop op de (bruine) boterham, (vega)kaas, soms nog van die eigenaardige vleesvervangers voor op de boterham. Die smeerworst van de AH vinden wij namelijk erg lekker.

Over vitamines waar je aan moet denken kan je hier erg veel vinden. Wij slikken alleen vitamine B12.
Want a sugarcube?

Offline Gabs

• 796
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2012, 16:18:47 »
Genoeg keuze voor op de boterham:
- vegetarische pate van Tartex uit de natuurwinkel, bijvoorbeeld Estafette in Maastricht,
- daar hebben ze ook veganistische spread op basis van pitten, in verschillende smaakjes,
- vegetarisch boterhambeleg (zoiets als boterhamworst en ham), te koop bij Albert Heijn,
- sandwichspread
- rauwkost
- hoummous

« Reactie #6 Gepost op: 13 september 2012, 17:13:08 »
Supergoed dat je zo open staat voor haar keuze :-)

Mijn vriend en ik eten grotendeels veganistisch, en ik heb een website met recepten en andere informatie daarover.

Dit is onze pagina links naar belangrijke informatieve websites: http://vegetus.nl/links/
En hier vind je wat recepten waarvoor je alles in de supermarkt kunt kopen: http://vegetus.nl/tag/supermarktvriendelijk/

Wij kopen soms vleesvervangers, maar we halen ons eiwit vooral uit peulvruchten (bonen, linzen, erwten), noten (amandelen, walnoten etc.) en zaden (sesamzaad, pompoenpitten etc.). Verder eten we veel groente en verschillende soorten granen.

Als je gevarieerd eet met genoeg eiwit en gezonde vetten kom je inderdaad niet snel voedingsstoffen te kort. Als je (grotendeels) vegan eet, moet je wel een b12 supplement nemen of elke dag een paar bekers verrijkte sojamelk drinken. Ook is het goed om een beetje op je calcium inname te letten. Calcium zit behalve in dierlijke zuivel met name in groene bladgroenten, sommige noten en zaden en in verrijkte sojamelk. Wij nemen zelf ook een vitamine D supplement, omdat we weinig producten eten die daarmee verreikt zijn en we ook niet altijd genoeg in de zon komen om zelf genoeg D aan te maken. Vitamine D is voor de hele Nederlandse bevolking een punt van aandacht omdat de zon hier niet zo veel kracht heeft.

Als je dochter nog regelmatig kaas en ei eet, zou ik me over b12 etc. niet te veel zorgen maken. Als ze echt vegan wil gaan eten is het verstandig als ze een supplement neemt.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #7 Gepost op: 13 september 2012, 17:29:26 »
Welkom hier!

Misschien is dit boek wel wat voor jullie: http://www.vegatopia.com/vega/producten/kookboeken/9428
Dit is denk ik ook een leuke aanrader http://www.vegatopia.com/vega/producten/kookboeken/11272-mega-vega-sam-stern

Hier staat eea over veggie broodbeleg http://www.vegatopia.com/vega/producten/kant-en-klaar/9097-de-wondere-wereld-van-vegetarisch-broodbeleg Zelf maak ik deze pompoenhummus graag: http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/8836-lekker-op-brood-pompoenhummus

In de Aziatische keuken zijn ook erg veel leuke veggie gerechten te vinden. Bij C1000 liggen de vleesvervangers van Goodbite, die zijn erg lekker.
,,,,فلافل

« Reactie #8 Gepost op: 13 september 2012, 18:02:16 »
Dank jullie wel, hier heb ik iets aan, vooral aan het concrete voorbeeld van broodbeleg.
Vleesvervangers voor bij de warme maaltijd waren me wel al bekend, maar ook hier zie ik veel variatie van voorbij komen. Leuk, we gaan ze proeven.

Vanavond hebben we gereserveerd in de Loving Hut, ze is helemaal blij :)
En ik ook met de leuke reacties hier! Bah, wat kunnen mensen kortzichtig zijn... gaan ze mij vragen (met een ondertoon die het al belachelijk maakt) hoe ik het vind, hoe zij daarbij komt enz enz, topopmerking van vandaag: 'Lastig hè?' Mijn antwoord: 'Wat? Voor ons, omdat zij geen vlees eet, of voor haar omdat wij het wel doen?'
« Laatst bewerkt op: 13 september 2012, 18:09:22 door Miranda1970 »

Offline Gabs

• 796
« Reactie #9 Gepost op: 13 september 2012, 18:31:54 »
Ik ben wel benieuwd hoe het bevalt bij de Loving Hut. Ik heb het zien liggen bij het langsfietsen en wil er ook graag een keertje heen. Ben alleen bang dat het restaurant het niet lang volhoudt vanwege de ligging; je komt er niet zo snel langs en als je in het centrum op zoek bent naar iets, is het toch te ver weg. Daarnaast is het concept The Loving Hut in Nederland, volgens mij, niet bekend.

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #10 Gepost op: 13 september 2012, 23:38:22 »

Maar dat geldt voor iedereen.
Meen te onthouden hebben ergens dat de gemiddelde vegetarier sowieso afwisselender eet dan de gemiddelde vleesetende? Als dat inderdaad het geval is, kan dat alleen maar gunstig zijn.

Er zijn mensen die vegetarisme als excuus gebruiken als ze aan anorexia lijden.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Antoinette

« Reactie #11 Gepost op: 14 september 2012, 11:09:51 »
Hoi Miranda,
Wat een supermam ben jij zeg. Dat gaat helemaal goedkomen met jullie wel- en niet vegetarisch-zijn.
Ik ben ook aan het snuffelen op de site van Vegetus, want er is oneindig veel te vinden over vegetarisme, maar behalve sites en boeken ook winkels en nog veel meer.
Ik ben ook nieuw hier sinds gisteren en moet nog even zien waar en of je je hier ergens kunt voorstellen, zag het zo gauw niet.
Je hebt al genoeg info, maar ik wil nog even aangeven dat ik afwissel met mijn broodje tussen de middag. De ene keer eet ik hagelslag, chocopasta of jam, zoet, en de andere keer eet ik sandwichspread, kaas, tartex.
De tofukroketjes die ik op de site van vegetus zag staan (ik noem ze zo hoor, zij gissticks :D)maak ik al jaren.
Succes hoor!

Offline Dennis23

• 228
« Reactie #12 Gepost op: 14 september 2012, 13:22:55 »
Enige tips die ik kan geven. Sorry voor de lange tekst. Ik hoop dat dit je ook kunt helpen

-Niet alle kazen zijn vegetarisch, alleen kazen met vegetarische stremsel, is vegatarisch. Vroeger toen ik nog een beginner vegetariër was wist ik dit niet. Ik leerde steeds meer over vegetarisch zijn. Er bestaan ook veganischtische kazen.

-Niet alle broden zijn vegetarisch. Er kunnen onder andere dierlijke vetten in broden zitten.
Een voorbeeld van vegetarische brood is Oerbrood, het is denk ik zelfs veganischtisch, omdat het bedrijf uitsluitend gebruik maakt van plantaardige ingrediënten:
www.c1000.nl/assortiment/onze-verswereld/oerbrood.aspx
www.oerbroodbiologisch.nl

-In Ekoplaza (www.ekoplaza.nl) verkopen ze ook redelijk veel vegetarische producten. Deze week (t/m zondag 16/9/12) hebben ze in de aanbieding 25% korting op alle producten van Healthy Planet. Sommige producten zijn wel prijziger in vergelijking met andere vleesvervangers in andere supermarkten. Ekoplaza heeft veel verschillende vestigingen in Nederland.

-Vegetarische kip bestaat. en vegetarische vis bestaat ook. en nog veel meer.
1 www.devegetarischeslager.nl/shop/vegetarische-slager-lijn/vegetarische-slager-kipstukjes (dit vind ik het lekkerste, maar wel nog prijzig, maar dat heb ik er wel voor over, de smaak lijkt echt net op kip, maar is compleet plantaardig geproduceerd)
2 Vomar heeft ook een huismerk
3 Healthy Planet (merknaam)

-diverse vleesvervangers merken. Er zijn uiteraard meerdere merken
1 www.goodbite.nl (exclusief in C1000, voorzover C1000 nog blijft, ik weet nog niet wat er met deze producten gaat gebeuren)
2 www.alpro.com/nl
3 www.vivera.com
4 www.devegetarischeslager.nl (onder andere in ekoplaza, Jumbo, COOP)

Naarmate ik steeds ouder werd, wilde ik zelfs ook geen Schoenen dragen gemaakt van leer. Ik kocht laats mijn schoenen bij www.vega-life.nl in Amsterdam Centrum

Als laatste diverse producten hebben ook E-nummers. DIt kan onder andere bestaan uit dierlijke vetten en vis.
www.food-info.net/nl/index.htm (er zijn meerdere sites waar e-nummers staan met informatie erover)

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #13 Gepost op: 14 september 2012, 16:12:37 »
Ik ben ook nieuw hier sinds gisteren en moet nog even zien waar en of je je hier ergens kunt voorstellen, zag het zo gauw niet.

Die is hier http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,10165.0.html  :)
,,,,فلافل

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #14 Gepost op: 14 september 2012, 19:24:18 »
Dank jullie wel, hier heb ik iets aan, vooral aan het concrete voorbeeld van broodbeleg.
Vleesvervangers voor bij de warme maaltijd waren me wel al bekend, maar ook hier zie ik veel variatie van voorbij komen. Leuk, we gaan ze proeven.

Vanavond hebben we gereserveerd in de Loving Hut, ze is helemaal blij :)
En ik ook met de leuke reacties hier! Bah, wat kunnen mensen kortzichtig zijn... gaan ze mij vragen (met een ondertoon die het al belachelijk maakt) hoe ik het vind, hoe zij daarbij komt enz enz, topopmerking van vandaag: 'Lastig hè?' Mijn antwoord: 'Wat? Voor ons, omdat zij geen vlees eet, of voor haar omdat wij het wel doen?'

Herkenbaar! Aan mij werd gevraagd waarom ik dat toch in Godsnaam toe kon staan. LOL. Ik moet er maar om lachen hoor. Verder kan je daar niks mee.
Veel plezier in de Hut!
Want a sugarcube?

« Reactie #15 Gepost op: 14 september 2012, 23:22:22 »
Over Loving Hut ben ik niet heel enthousiast eerlijk gezegd. Het was eigenlijk een vereenvoudigd chinees restaurantje. Ik had gelezen over het concept en menu's en foto's van andere vestigingen bekeken omdat die in Maastricht geen eigen site heeft en dat zag er veel beter uit met echt meer keuze dan hier.
Het was trouwens niet duur, ook de normale prijzen niet, zonder die social deal actie. Het werd gerund door chinezen en had ook echt dat karakter. Gerechten zoals Koe Loe Kai, Eend enz, met nasi, bami of rijst. De macaroni, pizza en meer wat niet oosters was hadden ze niet.
Eigenlijk echt een chinees die kookt met vleesvervangers als je het mij vraagt.
Er moeten lekkerdere restaurants zijn in elk geval, dus we experimenteren verder :)

Topper van vandaag: ohw, draagt ze ook geen riemen op haar broeken dan? hahaha

Ik heb ons opgegeven voor een 28 daags programma 'planten eten'. Stap voor stap op weg naar plantaardige voeding. Dagelijks ontvangen we mail, de eerste week is ter voorbereiding, op dag 7 begint het met een kort boodschappenlijstje, vanaf dag 8 wordt het ontbijt volledig plantaardig, een paar dagen later ook de lunch en nog iets later ook de avondmaaltijd. Erg leuk om aan mee te doen en stap voor stap meer erover te weten te komen. Langzaamaan krijg ik hierdoor ook suggesties voor boodschappen en maaltijden. Maandag as is bij ons de eerste dag met ontbijt als 'planteneter'. Ik hou de bevindingen bij in een dagboekvorm, dat was de voorwaarden om met het programma mee te mogen doen, ivm de feedback die zij dan weer kunnen gebruiken in hun verdere ontwikkeling ervan.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #16 Gepost op: 14 september 2012, 23:46:41 »
Topper van vandaag: ohw, draagt ze ook geen riemen op haar broeken dan? hahaha

Had je dit draadje al gezien? Daar staan ook een boel 'grappige' opmerkingen in van vleeseters.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #17 Gepost op: 14 september 2012, 23:47:18 »
Goed bezig hoor, Miranda! En fijn ook dat je je dochter zo serieus neemt in haar keuze.
Maar wel jammer dat het eten vanavond een beetje tegenviel.
Zit er een BlaBla bij jou in de buurt?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Antoinette

« Reactie #18 Gepost op: 15 september 2012, 09:31:53 »
Hoi Miranda,
wat is dat dan precies 28-daags programma planten eten?
kan ik dat ergens terugvinden online?
of mag dat niet ivm de spelregels hier?
fijn weekend (allemaal overigens)

Offline Aphyna

• **
  • 73
« Reactie #19 Gepost op: 15 september 2012, 15:21:18 »
Je kan de meeste dagen ook lekker vegetarisch eten zonder een als zodanig bedoelde vleesvervanger te gebruiken. Voeg bijvoorbeeld eens wat kidneyboontjes toe aan een frisse salade. En eet er een linzensoepje met brood bij. Verwerk vaker paddenstoelen en nootjes/pitjes in gerechten. Je kan ook zelf vegaburgers kneden van linzen/bonen/kikkererwten, paneermeel, kruiden en ei! Maak ook eens een aardappeltortilla, of andere gerechten waarin je eieren als ingredient gebruikt (hoewel gewoon een eitje natuurlijk ook lekker is).

Seitan vind ik trouwens een lekkere vleesvervanger, te koop bij natuurwinkel en toko. Het is gemaakt van gluten uit tarwemeel.
« Laatst bewerkt op: 15 september 2012, 15:26:08 door Aphyna »