Vegatopia Forum

Thuisafgehaald

Offline Aphyna

• **
  • 73
Thuisafgehaald
« Gepost op: 07 september 2012, 10:17:16 »
Veel mensen hier houden van koken, heb ik gemerkt! Maar er zijn er ook genoeg die NIET altijd zin hebben om te koken.

Mijn nieuwe ontdekking: www.thuisafgehaald.nl :D Afgelopen weekend van iemand gehoord op een feestje, meteen aangemeld - en morgen komen er 3 mensen mijn linzensoep en cheesecake afhalen!

Het concept is simpel: je kan koken en je kan afhalen, in heel Nederland. In de randstad zijn natuurlijk wat meer leden dan erbuiten. Je zet iets online wanneer je zin hebt om het te maken of toevallig een portie overhebt, en iemand kan zich aanmelden om een of meerdere porties af te komen halen. Je geeft zelf de prijs en dag/tijd aan, en zit nergens aan vast behalve je eigen afspraken die je maakt.

Ik ben er helemaal enthousiast over!! Dit is niet bedoeld als reclame ofzo, maar ik dacht al tijden aan zoiets en nu bestaat het dus opeens. Ik kook graag voor mensen maar heb nu niet direct behoefte om een heus cateringbedrijf op te zetten, maar dit is superleuk.

Wie heeft er nog meer ervaring mee?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Thuisafgehaald
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2012, 00:08:45 »
Nee, geen ervaring, maar ik vind het ook een leuk idee. Toen ik op de link klikte, verwachtte ik eigenlijk een site met nog maar weinig aanbod - en dan vooral in de Randstad. Maar zelfs in 'de provincie' (ik heb mijn voormalige woonplaatsen Leeuwarden en Enschede maar eens gecheckt) zijn er aardig wat 'afhaalpunten'. Goed opgezet ook (al mist de zoekfunctie voor een bepaald gerecht, je kunt ook niet aangeven dat je iets vegetarisch zoekt). De makers van thuisafgehaald.nl moeten wel dringend op zoek naar een nieuwe server of iemand die de database en/of site optimaliseert, want die is wel erg traag.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline chantalv80

• 911
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2012, 10:12:32 »
Ik kende het niet maar het lijkt me wel heel erg handig! Heerlijk om voor anderen een voedzame en lekkere maaltijd te maken. Ik werk alleen 's ochtends en heb dus voldoende tijd om te koken. Er zijn in mijn regio genoeg mensen zijn die iets willen afhalen. Ik vraag me alleen wel af wat je nou voor een maaltijd p.p. moet vragen. Zou je er ook iets mee mogen verdienen (van je hobby je werk maken is natuurlijk wel heel erg aanlokkelijk ;)) of is het netter om dat tegen kostprijs te doen?

Bedankt voor de link in ieder geval  :D
Want a sugarcube?

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #3 Gepost op: 10 september 2012, 10:31:32 »
Kijk wat anderen voor vergelijkbare maaltijden vragen? Maar ik vermoed dat iets boven kostprijs de standaard is.

Ik zie trouwens dat het best populair is, binnen vijftig meter van mij drie afhalers.
« Laatst bewerkt op: 10 september 2012, 10:34:18 door Poek »

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2012, 10:16:57 »
 ;D Mijn eerste  afhaler komt om 17:00 uur.
Want a sugarcube?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2012, 10:22:03 »
;D Mijn eerste  afhaler komt om 17:00 uur.
En wat haalt hij/zij op (misschien kun je eens naar je aanbod linken, ben wel nieuwsgierig) ?  :)
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #6 Gepost op: 13 september 2012, 10:32:54 »
;D Mijn eerste  afhaler komt om 17:00 uur.
En wat haalt hij/zij op (misschien kun je eens naar je aanbod linken, ben wel nieuwsgierig) ?  :)

Even kijken of me dat lukt hoor, ik ben een echte forumnoob :S

EDIT: http://www.thuisafgehaald.nl/koks/finnick-odair./item23065 Zij haalt de uiensoep op :)
« Laatst bewerkt op: 13 september 2012, 10:35:04 door chantalv80 »
Want a sugarcube?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #7 Gepost op: 14 september 2012, 15:23:54 »
Lachen! Hoe ging het?
,,,,فلافل

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #8 Gepost op: 14 september 2012, 19:19:12 »
Lachen! Hoe ging het?

Goed! De dame in kwestie heeft momenteel geen keuken ivm een verbouwing. Ik hoop dat het ze heeft gesmaakt. Inmiddels heb ik zelf Vietnamese loempia's gekocht voor manlief.
Want a sugarcube?

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #9 Gepost op: 14 september 2012, 19:36:25 »
Mijn moeder heeft zich ook aangemeld, om af te halen. Ik geloof dat ze nog niets heeft afgehaald, maar het leeft dus ook daar (dat is, bij mijn moeder)
This is between me and the vegetable!

Offline Aphyna

• **
  • 73
« Reactie #10 Gepost op: 15 september 2012, 13:31:17 »
Citaat
Zou je er ook iets mee mogen verdienen (van je hobby je werk maken is natuurlijk wel heel erg aanlokkelijk ) of is het netter om dat tegen kostprijs te doen?

Afgelopen donderdag voor 4 mensen dit http://www.thuisafgehaald.nl/koks/nastja-s-keuken/noodles-met-veel-verse-groente-quorn-tofu-bio-hamlap/item23037 staan wokken, en morgen komen er ook weer 2. Superleuk!
Ik vraag er wel meer dan kostprijs voor hoor, boodschappen komen op ongeveer 2-3 euro voor een portie hoofdgerecht en ik vraag 5. Vind ik wel schappelijk, en de mensen vinden tot nu toe dat ze waar voor hun geld krijgen dus dat is dan prima. Als je te veel vraagt merk je vanzelf dat niemand het wil betalen, denk ik ;D
« Laatst bewerkt op: 15 september 2012, 13:58:18 door Aphyna »

Offline Aphyna

• **
  • 73
« Reactie #11 Gepost op: 15 september 2012, 13:41:55 »
Overigens weet ik niet goed waar de grens nou ligt qua bijverdienen hiermee. Het is natuurlijk zwart, en een klacht van mensen is dat je hiermee concurreert met afhaalrestaurants die belasting moeten afdragen over wat ze leveren en ook moeten voldoen aan strenge hygiene-eisen.
De site bestaat nog maar een half jaar, dus we zullen wel zien hoe het zich ontwikkelt. Voorlopig vind ik het super en heb ik ook de intentie het heel regelmatig te doen als kleine bijverdienste. Het is natuurlijk wel zo dat het voor mij alleen maar aantrekkelijk is omdat koken echt mn hobby/soort van meditatieve activiteit is - iets anders zou ik niet gaan doen voor maar een paar euro per uur.

juupke

« Reactie #12 Gepost op: 15 september 2012, 17:04:39 »
Ik ben deze site ook onlangs tegengekomen, en vind het ook een erg leuk initiatief. Ben ook van plan als kok aan de slag te gaan. :)

Wat ik me alleen af zit te vragen, heel praktisch: waar doen jullie als koks de maaltijden in voor de afhalers? ??? Op de site roepen ze op om geen wegwerpspul te gebruiken met het oog op het milieu, en daar kan ik me wel in vinden, maar wat gebruik je dan wel? Moeten mensen hun eigen bakjes meenemen of wat? Het lijkt me niet dat je je eigen spullen meegeeft in ieder geval.

Ervaringen? :D

Offline Aphyna

• **
  • 73
« Reactie #13 Gepost op: 15 september 2012, 17:37:42 »
Ik vraag mensen om een eigen bak/pannetje mee te nemen. Als ze vragen of ik iets heb om het in te doen, zeg ik dat ik wegwerpbakjes kan aanschaffen maar dat het dan ook ietsje duurder wordt. Ik heb nu 6 klanten gehad, ze hebben allemaal op verzoek eigen spullen meegenomen en dat ging prima.

juupke

« Reactie #14 Gepost op: 16 september 2012, 17:02:07 »
Ah dank voor de opheldering Aphyna! Denk dat ik de komende week maar eens wat ga uitproberen. :)

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #15 Gepost op: 17 september 2012, 08:37:53 »
Overigens weet ik niet goed waar de grens nou ligt qua bijverdienen hiermee. Het is natuurlijk zwart

Dat lijkt mij niet zo natuurlijk, je kunt je inkomsten hiermee gewoon opgeven bij 'overige inkomsten' op je belastingformulier, dus waarom zou je dat niet doen?

Citaat
en een klacht van mensen is dat je hiermee concurreert met afhaalrestaurants die belasting moeten afdragen over wat ze leveren en ook moeten voldoen aan strenge hygiene-eisen.

BIj huiskamerrestaurants kregen ze op een gegeven moment ook te maken met hygienecontroles enzo ja. Het zal zich, zoals je zelf ook zegt, nog wel uitkristalliseren als de site langer bestaat.
Het is in elk geval duidelijk dat er een behoefte is aan 'huisgekookt eten' (waar ik eten mee bedoel dat je zelf ook zo zou koken). In 020 zijn ook al diverse professionele partijen die 'huisgekookt eten' maken en bezorgen.
,,,,فلافل

Offline Aphyna

• **
  • 73
« Reactie #16 Gepost op: 17 september 2012, 12:18:13 »
Citaat
Dat lijkt mij niet zo natuurlijk, je kunt je inkomsten hiermee gewoon opgeven bij 'overige inkomsten' op je belastingformulier, dus waarom zou je dat niet doen?
Oh! Dat wist ik niet eens, dan moet ik het maar goed gaan bijhouden  :o

Gisteravond minidrama: gehaktballen gemaakt (jaja ik weet het), 2 mensen hadden zich opgegeven voor een portie. 's Middags belde 1 van de 2 of hij ook 2 porties mee kon nemen, nou ik had er 4 dus dat kon best. 1 was voor vriendjelief, 2 om te verkopen, dus 1 was toch over. Vervolgens komt de andere klant (inclusief hongerige man+kind), en blijkt zich vergist te hebben: ze wilde 2 porties. En toen ze begonnen te zeggen hoe lekker het er uitzag en hoeveel zin ze er in hadden lukte weigeren natuurlijk niet... Een half uur later kwam vriendje thuis en vond een lege pan  ??? in plaats van die gehaktbal die ik hem al een hele week had beloofd (ik maak niet vaak vlees en hij is er dol op).

Wij hebben dus friet gegeten haha.... Ahem. Ja juist.

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #17 Gepost op: 17 september 2012, 12:46:21 »
Citaat
Oh! Dat wist ik niet eens, dan moet ik het maar goed gaan bijhouden  :o

Gisteravond minidrama: gehaktballen gemaakt (jaja ik weet het), 2 mensen hadden zich opgegeven voor een portie. 's Middags belde 1 van de 2 of hij ook 2 porties mee kon nemen, nou ik had er 4 dus dat kon best. 1 was voor vriendjelief, 2 om te verkopen, dus 1 was toch over. Vervolgens komt de andere klant (inclusief hongerige man+kind), en blijkt zich vergist te hebben: ze wilde 2 porties. En toen ze begonnen te zeggen hoe lekker het er uitzag en hoeveel zin ze er in hadden lukte weigeren natuurlijk niet... Een half uur later kwam vriendje thuis en vond een lege pan  ??? in plaats van die gehaktbal die ik hem al een hele week had beloofd (ik maak niet vaak vlees en hij is er dol op).

Wij hebben dus friet gegeten haha.... Ahem. Ja juist.

Er is niks mis met friet  :angel:
Want a sugarcube?

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #18 Gepost op: 01 oktober 2012, 19:30:03 »
Ik zou best graag meedoen, maar helaas ben ik zelf vaak vrij laat thuis, denk niet dat mensen pas om 8 uur eten willen halen voor die dag..
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #19 Gepost op: 01 oktober 2012, 19:39:09 »
je kan het ook invriezen of alleen dingen in het weekend aanbieden. Je geeft dan van tevoren aan dat je iets op een bepaalde dag gaat maken :)
Want a sugarcube?