Vegatopia Forum

Bona boter

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline sjonic

  • *
  • 2
Bona boter
« Gepost op: 30 mei 2012, 15:29:30 »
Had de Bona aangeschreven omdat het vega logo was verdwenen tezamen met een nieuwe actieverpakking.
Met daarbij de vraag of het nog vegetarisch was of niet. Bij deze het antwoord van Unilever:

  
Geachte,

Graag komen wij terug op uw vraag over het vegetarisch logo.

Volgens wetgeving mogen wij het vegetarisch logo niet meer op de verpakking plaatsen omdat de droge melkbestanddelen die wij op dit moment gebruiken stremsel bevatten. De droge melkbestanddelen (wei) die Bona nu gebruikt komen uit de kaasindustrie.
Indien u als vegetariër gewend bent kaas te eten, kunt u ook deze halvarine blijven gebruiken.

(Om kaas te maken wordt melk met stremsel gebruikt. Stremsel is afkomstig uit de lebmaag van kalveren. Stremsel is een bijproduct van de kalfslachterij.)

Met vriendelijke groet,


Mevrouw M. Verwaijen
Bona Adviseur


Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.

Groetjes Sjoukje
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2012, 17:54:57 door Eelco »

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Bona boter
« Reactie #1 Gepost op: 30 mei 2012, 15:53:38 »
Is twee keer plaatsen niet een beetje dubbelop?
En Bona Boter lijkt me contradictio in terminis.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.579
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Bona halvarine
« Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2012, 17:58:09 »
Is twee keer plaatsen niet een beetje dubbelop?
Ik heb een van beide berichtjes zojuist verwijderd en de inhoud in het eerste berichtje samengevoegd.

En blijkbaar gaat het dus niet om boter of Bona margarine, maar om Bona halvarine. Dank voor de informatie, Sjoukje.
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2012, 00:52:34 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sedna

  • ***
  • 160
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bona boter
« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2012, 07:40:40 »
Bona is niet de enigste. Het is echt zoeken met de boter als je naar alle E nummers ook kijkt. Ik heb nu Bewust van AH (gele verpaking). Daar zit niks dierlijks in maar andere smeerboter van de AH weer wel. Ik zou in ieder geval dan geen Bona meer kopen.
Als ieder mens zijn stukje vlees zelf zou moeten schieten, dan zouden er veel meer vegetariërs zijn.

Re:Bona boter
« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2012, 14:08:22 »
Als je vegetarische kaas eet, wat is er op tegen om roomboter te smeren ipv margarine/halvarine?
Roomboter is de room van de melk, samengebald in 1 grote klomp. Er wordt niets aan toegevoegd (bij de gezouten versie alleen wat zout). De vetten bevatten de natuurlijk voorkomende vitamines A en D (ipv de synthetische versie in de margarines/halvarines). Ja het zit ook vol met verzadigde vetten. Toch vind ik het een betere keuze dan margarine/halvarine, wat vol zit met toevoegingen, palmolie, wei, E-nummers voor emulgatie).

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bona boter
« Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2012, 15:19:19 »
Als je vegetarische kaas eet, wat is er op tegen om roomboter te smeren ipv margarine/halvarine?
Roomboter is de room van de melk, samengebald in 1 grote klomp. Er wordt niets aan toegevoegd (bij de gezouten versie alleen wat zout). De vetten bevatten de natuurlijk voorkomende vitamines A en D (ipv de synthetische versie in de margarines/halvarines). Ja het zit ook vol met verzadigde vetten. Toch vind ik het een betere keuze dan margarine/halvarine, wat vol zit met toevoegingen, palmolie, wei, E-nummers voor emulgatie).

En zoveel lekkerder!