Vegatopia Forum

Wat eet een vegetarier die heel veel niet lust?

Vans

Wat eet een vegetarier die heel veel niet lust?
« Gepost op: 10 april 2012, 15:28:08 »
Hallo allemaal,

Als eerste sorry als dit topic op de verkeerde plaats staat :-[.

Ik wil graag vegetarier worden, ik kan vlees bijna niet meer normaal eten
en denk er veel over na dat ik op deze manier mee draag aan het dierenleed.

Maar nu komt mijn probleem, WAT moet ik eten?
Ik lust geen groenten (Op sla en komkommer na), geen knoflook, ui, paprika enz.
Ook lust ik geen paddestoelen, tapenade's, eieren, kaas (Alleen op de tosti).
Dus eigenlijk bijna niks. Heb de laatste tijd een aantal vlees vervangers
geprobeerd maar er zat eigenlijk niks bij dat ik kon eten.

Wat ik wel graag eet zijn boterhammen met chocopaste,
joghurt met een smaakje (Het liefst van Arla) met musli
en gebakken aardappels en fruit.

Is het voormij mogenlijk om normaal vegetarier te worden?

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat eet een vegetarier die heel veel niet lust?
« Reactie #1 Gepost op: 10 april 2012, 15:59:05 »
nee, denk het niet. Maar je eetpatroon is nu ook niet normaal (of gezond), dus ik weet niet of het heel veel uitmaakt.

Waarom lust je zoveel dingen niet? Heb je wel geprobeerd om ze te leren eten?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #2 Gepost op: 10 april 2012, 16:18:52 »
Ik word dan erg benieuwd naar wat je nu wel eet. Het klinkt in ieder geval, of je nou vegetarisch eet of niet, hoe dan ook niet gezond. Ik sluit me aan bij Fem: kun je een aantal gezonde producten niet leren eten?

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #3 Gepost op: 10 april 2012, 16:54:15 »
Een tosti kaas met ketchup, lust je dat?

Zo ja, dan lust je vast ook wel een pizza margherita. Niet dat dat heel gezond is, maar ter afwisseling.

Als je komkommer lust, dan lust je wellicht ook wel courgette?

Ik had vroeger trouwens een beetje hetzelfde probleem, maar dat is minder geworden. Er is dus hoop voor je :)

Offline grr0x

• *
  • 6
    • Snel Eten
« Reactie #4 Gepost op: 10 april 2012, 19:19:27 »
Gewoon rijst of pasta gerechten maken met wat je wel lust, en op brood eten wat je kan eten

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #5 Gepost op: 10 april 2012, 19:51:26 »
Hoe ouder je wordt, hoe meer je van al het eten gaat genieten. Ik ben pas na 50 jaar spruitjes gaan eten.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Gabs

• 796
« Reactie #6 Gepost op: 11 april 2012, 09:38:33 »
Hoe kun je nu stellen: "ik lust geen groente"? Er zijn zo veel soorten groente en die smaken allemaal anders.

Als kind was ik ook niet zo goede eter, maar venkel en bleekselderij, de waterige groenten, vond ik erg lekker. Net als witte en bruine bonen, die eigenlijk helemaal niet naar groente smaken, omdat ze zo zetmelig zijn. Champignons vond ik alleen lekker als ze goed gebakken en dus lekker knapperig waren. En prei, paprika, spinazie en courgette in een pastsaus proef je niet als groente, maar zijn gewoon lekkere smaakmakers van de saus en geven de saus textuur.

P.S. Nu lust ik ongeveer alles.

Offline Basje

• **
  • 60
« Reactie #7 Gepost op: 11 april 2012, 19:07:43 »
Tuurlijk wel, je kunt altijd vegetarisch worden. Of het suuuupergezond is is een tweede, maar als je deze dingen eet + vlees is dat ook niet super gezond, dus dat maakt niet zo veel uit. Wat is je reden om vegetarisch te worden? Als je het bv doet om milieu- of dierenleed overwegingen dat wil je daar misschien wel eens iets geks voor eten, omdat je weet dat je iets heel goeds doet?

Technisch gezien is een tosti met sla en komkommer enyohurt toe best een volledige maaltijd. Lust je wel pasta? Of rijst? Misschien rijst en komkommer en sla, en een handje nootjes of pindakaas op brood? Dan heb je ook al je voedingsstoffen binnen. Je moet het niet te moeilijk zien, het valt namelijk best mee! Misschien in het begin wat vitaminepillen er bij voor de zekerheid, en dan langzaam uitbreiden. Sla met paprika, tosti met vega-ham?

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #8 Gepost op: 11 april 2012, 20:02:07 »
Het klinkt niet helemaal gezond wat als dat het enige is wat je eet, zowel met als zonder vlees.

Niet alleen smaken groentes onderling verschillend, ook de bereidingswijze kan veel verschil maken. Een gestoofde courgette smaakt anders dan een gegrilde. Ook qua textuur. Dan kun je ook nog met kruiden e.d. smaken aanpassen.
Misschien kun je aangeven wat je niet lekker vindt aan een bepaalde groente?

Wat je nu eet neigt voornamelijk naar zoet qua smaak. Je zou rijst met bijvoorbeeld zoetzure saus kunnen maken waar je naast fruit (ananas, perzik, abrikoos, etc.) ook stiekem (ogen dicht na het snijden ;)) een groente (tauge of waterkastanje bijvoorbeeld, lekker knapperig) in verbergt. Ook kun je in tomatensaus groente verbergen als je een keukenmachine of een blender hebt. In goede ketchup zitten ook diverse ingredienten, die samen de smaak bepalen, maar de basis blijft tomaat. Gooi eens een flinke wortel in de blender en laat die in de tomatensaus lekker zacht mee stoven, dat geeft ook een zoete smaak.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #9 Gepost op: 11 april 2012, 20:32:32 »
Tuurlijk wel, je kunt altijd vegetarisch worden. Of het suuuupergezond is is een tweede, maar als je deze dingen eet + vlees is dat ook niet super gezond, dus dat maakt niet zo veel uit.

Maar juist als je zo eenzijdig eet, wordt vlees heel belangrijk vanwege de voedingsstoffen.

@Vans: wat eet je nog meer wel? Eet je peulvruchten, noten, zaden, tofu/tempeh?

Offline Sven

• 3.926
« Reactie #10 Gepost op: 11 april 2012, 21:03:10 »
Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat je gezond eet, vegetarisch of niet. Je bericht is niet gedetailleerd genoeg om een goed oordeel te hebben. Zet voor jezelf eens op een rijtje wat je allemaal wel eet, bijvoorbeeld met eetdagboek bij te houden gedurende 2 weken. Ga er desnoods mee naar  een voedingsconsulente om te kijken wat er te verbeteren valt.

Proef dingen, maar zelf eten klaar en probeer beetje bij beetje te eigen stramien te doorbreken. Misschien is het allemaal niet zo erg en zit het voor een gedeelte in je hoofd. Naar gelang je anders gaat eten past je smaak zich ook wel aan. Ik bijvoorbeeld bewust minder zout en minder suiker gaan eten. In het begin was het even wennen, maar nu vind ik koffie met suiker niet eens meer zo lekker.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #11 Gepost op: 12 april 2012, 15:00:12 »
Een vriendin heeft een 'truc' om haar vriend groenten te voeren: Ze blendert voor de pastasaus tomatensaus met courgette, paprika en wortel (eerst even koken). Dat kun je dan in een pan kieperen en er vega-gehakt ofzo bij doen. Iets vergelijkbaars doet ze voor de nasi. Zou je dat denk je lusten? En een 'gladde' groentesoep?
En soms is het ook zoeken, omdat de ene groente op een bepaalde manier soms wel lekker blijkt te zijn, maar op een andere manier weer niet.

Offline Poek

• 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #12 Gepost op: 25 april 2012, 21:13:53 »
Laatst actief:    April 10, 2012, 17:44:24

Hebben we hier voor Piet Snot/Malle Jan/de kat zijn viool/de kat zijn kut/Jan Lul moeite gedaan die gast te helpen?

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #13 Gepost op: 30 april 2012, 13:36:16 »
Even uitgaand van het positieve: was er niet laatst iemand nieuw op het forum die dacht dat hij (zij?) had aangevinkt dat hij notificaties van berichten/reacties zou krijgen per mail? Misschien dacht deze persoon dat ook wel? Ik herinner me dat ik ook iets dergelijks zag toen ik me aanmeldde en vond dat toen ook wat verwarrend, want het leek me alleen niet logisch en bedacht me dat het vast om wat anders moest gaan. Zou kunnen.

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #14 Gepost op: 30 april 2012, 16:53:09 »
Maar na een paar dag kom je toch nog even terug om verder te lezen?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #15 Gepost op: 30 april 2012, 17:29:00 »
Kweenie, je weet niet hoe iemand denkt. Dingetje die deze vraag stelde kan ook wel uitgaan van een scenario waarin geen notificatie=geen reactie=dit forum is bout=laat het dan ook maar, of zo. En misschien was het wel gewoon een - inmiddels alweer vergeten - bevlieging. Je zou 't kunnen vragen in een pb. Maar ik ben daar dan weer niet gemotiveerd, of aardig, genoeg voor :-\.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #16 Gepost op: 30 april 2012, 19:32:45 »
Ik daag Poek uit Vans een PB te sturen  ;)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Poek

• 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #17 Gepost op: 30 april 2012, 19:42:00 »
Maar om die te lezen moet hij/zij inloggen?

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #18 Gepost op: 30 april 2012, 19:44:29 »
Ik krijg een mailtje ter melding.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

« Reactie #19 Gepost op: 30 april 2012, 19:47:59 »
Met inhoud van het bericht.
« Laatst bewerkt op: 30 april 2012, 19:50:43 door Ray B@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner