Hier gaat ook weleens een tomaatje (vrij in het begin toevoegen, zodat het lekker mee bakt), laos en/of citroengras door de satehsaus.
Er zijn meer vegetarische kroepoeks te verkrijgen. In de toko's vindt je een krupuk sajur, krupuk bawang en idd cassave. Emping is een acquired taste, het is vrij uitgesproken van smaak. Let op dat je deze niet aan kinderen geeft (ik ken er een paar die het wel met plezier opeten), want er zit iets in dat je niet in grote hoeveelheden binnen moet krijgen, zeker niet als je jong bent.
De nieuwe ovengebakken dingen van Conimex lijken ook vegetarisch, maar ik ben niet zo goed in de e-nummers. Heeft iemand dit misschien al uitgezocht?
Pappadums zijn ook vega en verkrijgbaar in meerdere smaken. Bij toko's heb je grote ronde in een pakje wat gemiddeld tussen de 1,25 en de 2 euro kost. Naast naturel heb je ook met komijn, rode of groene peper, knoflook en een vrij uitgesproken massala die voor kinderen denk ik niet zo lekker is. Je kan ze supermakkelijk in de magnetron garen, al vergt het soms eerst enige oefening. Handig bij de maaltijd, maar hier doen ze het ook altijd leuk met een dipje erbij. Omdat ze wat zoutig smaken zijn ze ook favoriet bij bier. Als je de rauwe pappadums een beetje vochtig maakt, kun je ze ook vullen als een soort loempia en dan bakken.
Koekje heeft een volledig vegetarische versie gemaakt van een succesrecept dat ik ooit van een vriend kreeg, die in Thailand dit had leren koken. (Zelf kan ik niet tegen paddestoelen, waarop de vegetarische oestersaus gebaseerd is, dus ik zondig hiermee) Het is de kip Siam van die maaltijdpakken, maar dan veel lekkerder! Recept vind je
Voor een snelle, makkelijke maaltijd heb ik momenteel een voorkeur voor rijst met pittige kikkererwten en boontjes. Nu ben ik niet zo van de hoeveelheden afmeten, maar wel van het tussentijds proeven, dus exact aangeven is wat moeilijk.
Ingredienten op een rijtje:
- rijst
- 2 sjalotjes in kleine stukjes
- paar knoflookteentjes, in kleine stukjes
- 1 fijngesneden rode peper (verwijder de zaadlijsten en zaadjes als je het niet zo pittig wil eten)
- geelwortel/kurkuma/koenjit
- korianderpoeder/ketoembar
- komijnpoeder/djinten
- kikkererwten uit blik
- hardgekookt ei
- bonen (sperziebonen, snijbonen, kouseband)
- lichte sojasaus, golden mountainsaus of vegetarische oestersaus
Rijst kook ik altijd droog, ipv afgieten. Hiervoor gebruik ik basmatirijst (die koop ik in een grote zak in bij de Turkse toko. Het liefst een Indiase, Pakistaanse of Iraanse, want die zijn echt lekkerder dan die uit de supermarkt. Al kookt die Euroshopper ook wel lekker droog), die ik eerst was tot het water helder blijft en die zet ik op met water dat ongeveer een vingerkootje boven de rijst uitkomt. Tussendoor niet teveel kijken, want dan ontsnapt er vocht en warmte waardoor de garing langer duurt. Als ie gaar is en er niet teveel vocht meer in de pan zit, draai je het vuur uit en laat je het verder droog stomen.
Als de rijst opstaat, dan snijd ik een sjalotje in kleine stukjes, die met een beetje zonnebloemolie in de koekenpan gaat. Als die wat glazig wordt, gaat er een beetje knoflook in stukjes bij. Als die even mee gebakken heeft gaat er een fijngesneden rode peper bij, wat geelwortel/koenjit/kurkuma, korianderpoeder/ketoembar, en komijnpoeder/djinten. Ik houd enorm van kruiden, dus daar gaat wel een tl van elk door gok ik zo. Je kan ook makkelijk voor een k&kmengsel gaan, maar neem geen kerriemengsel uit de super. Hindoestaanse massala, Je ruikt wanneer de kruiden hun rauwheid verliezen en dan doe je er een klein gesneden tomaatje bij. Het vuur mag nu ietsje hoger, zodat het tomatenvocht verdampt.
Dan gooi je de kikkererwten erbij (vuur weer wat lager)en dat laat je even bakken. Heb je hardgekookte eieren (die kook ik hier met meerderen tegelijk), dan kun je die ook mee laten bakken. Pas wel op dat ze niet stiekem aan je koekenpan vast gaan plakken.
In een hapjespan het andere sjalotje even wat glazig bakken, knoflook erbij en dan de boontjes. Gebruik je diepvriessperziebonen, dan zul je het vocht eerst moeten laten verdampen. Gebruik je kouseband of snijbonen, dan wil je misschien een beetje vocht of bouillon erbij doen, zodat ze sneller garen. Doe er een scheutje lichte sojasaus/golden mountainsaus of vegetarische oestersaus bij, zodat je een beetje gekleurde dunne saus krijgt. Het is klaar als de boontjes gaar zijn. Zelf zie ik het aan de kleur van de kouseband of snijbonen, die is dan een wat helderder groen dan toen ie er net in ging.
Leest als veel werk, maar is relatief makkelijk en snel klaar (30 min). Je kan de boel ook in wraps of roti verpakken (misschien leuker met de kids), dan kun je de rijst beter door aardappels vervangen.
Voordat je de rijst opzet kun je ook komkommer in halve plakjes snijden en inmaken met een beetje azijn, suiker en zout. Selly heeft net een atjarrecept geplaatst, dat kan natuurlijk ook.
Overgebleven hardgekookte eieren zijn de volgende dag ook lekker op brood met komijnekaas, madame Jeanetpepersaus of Surinaamse sambal(alleen als je van pittig houdt, anders picalilly of mayonaise) en komkommer. Zilveruitjes in stukjes zijn er ook lekker bij of een plakje augurk.
Pasta agli e olio e peperoncino is ook fijn. Kook spaghetti of dunne linguini gaar. In een koeken- of hapjespan in wat olijfolie een doorgesneden knoflookteentje licht kleuren. Voor subtiele smaak verwijder je deze daarna. Hoef je nergens meer heen, dan kun je ook een teentje (of meer) persen, maar die moet je korter mee bakken. Het verbrandt dan veel sneller namelijk. Je kan een verse rode peper nemen of een gedroogde en die even meebakken. Wat kaas (pecorino bijvoorbeeld is lekker bij het pittige) erover et voila. Fijngesneden peterselie is leuk voor het oog ook. Met een groene salade ernaast ben je zo klaar.
Variaties: Wel een droog zongedroogd tomaatje even in heet water en snijd het fijn. Rooster in de droge koekenpan vooraf pijnboompitjes die je er later weer overheen strooit. Lekker met wat verse basilicum erover.
Of een groen pepertje en wat koriander. Voor extra vitamientjes kun je ook een tomaat in kleine blokjes snijden. Gebruik dan alleen het vruchtvlees en laat het alleen op het einde even meewarmen. Gooi het vocht niet weg, die kun je weer voor een omelet de dag erna gebruiken bijvoorbeeld.
Beetje verkruimelde feta met zwarte olijven en wat munt is ook lekker, zeker als je per ongeluk ingelegde rode uiringetjes over hebt.
Echt lekker lui vind ik gepofe aardappels en bietjes. Op bietjes poffen was ik nooit gekomen, maar iemand (Christiaan?) had daar ooit hier een recept over gepost. Oven voorverwarmen op 180 graden. Bietjes en grote aardappels wassen en met een vork een beetje inprikken. Biet onderkantje en bovenkantje eraf snijden. Bovenkantje even kruislings insnijden en met een beetje olijfolie, peper en zout bestrooien. Inpakken in aluminiumfolie en dan een uurtje de oven in. (kleinere bietjes moeten later de oven in, want die zijn sneller gaar). In de tussentijd kun je nog zelf een kruidenspulletje maken voor erbij, als je niet voor de k&K sauzen, kruidenboter, kruidenroomkaas oid wil gaan. Neem wat boter, yogurt of zure room en leuk die op met knoflook, dille, peterselie, bieslook, oregano, koriander of wat je maar hebt liggen en laat het even trekken. Een lenteuitje erdoor is lekker als je wat meer textuur wil (bij de gepofte aardappel vind ik dat wel lekker), of klein gesneden radijs. Voor wat extra pit is mierikswortel lekker.