Hoi Blue! Je brengt me op een idee, heb jij, of iemand anders hier, toevallig een succesrecept voor pindasaus? Ik heb er al (al!) twee verschillende geprobeerd, maar ben er niet tevreden over en de pinda's zijn ook nog niet op.
Mijn succesrecept... Daar ga ik nog even over denken.
Ja hoor! Dit is een 'familierecept', dat wil zeggen; mijn vader had een Indonesische kameraad en diens oma/moeder maakt deze pindasaus op deze wijze. Later nam mijn moeder dit over en van haar heb ik dit geleerd. Het kan op heel veel verschillende manieren, dus experimenteer vooral met wat je lekker vindt!
Pindasaus (satehsaus) voor ongeveer 4 personen (originele recept)
- 4 eetlepels pindakaas (als je pinda's hebt; pureer ze in de blender met een scheutje arachide-olie (=pinda olie) en voilà! pindakaas!)
- ketjap manis
- licht bruine basterdsuiker
- sambal oelek
- water
Schep de pindakaas in een pannetje, doe een scheut ketjap manis erbij naar smaak. (Heb je wat te weinig gedaan, kan er altijd meer bij!), een eetlepel basterdsuiker, een theelepel (of 2, naar smaak) sambal oelek en ongeveer 100 ml water (kan altijd meer bij mocht de saus te dik worden).
Verhit dit samen op een laag tot medium hete pit. Op geen beding op hoog doen, dit scheelt geen tijd en je pindasaus brandt dan aan. Door de hitte kan de vette pindakaas mengen met het water zonder emulgator. Hiervoor moet je rustig blijven roeren en wat geduld hebben, het mengt vanzelf met elkaar. Als het eruit ziet als pindasaus; stoppen met roeren en warmtebron uitzetten.
Roer je te lang door, dan krijg je een laagje olie op de pindasaus. Dit is helemaal niet erg, voeg eenvoudig wat water toe en begin weer met roeren, na een tijdje mengt het weer.
Ik vind het zelf op deze manier het lekkerst:
ipv bruine suiker, een scheutje gembersiroop (bij voorkeur die van de natuurwinkel, waar alleen échte gember, wat suiker en water in zit, ipv die van de supermarkt waar alleen aroma en een handvol E-nummers in zit) en ipv water, een beetje melk. Kan ook 50/50.
Met de sambal kun je heerlijk experimenteren. Op deze manier kun je de pindasaus heel pittig maken, of juist net zo mild als in de plaatselijke snackbar.