Vegatopia Forum

Succesrecepten

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Succesrecepten
« Gepost op: 01 april 2012, 16:27:28 »
Wat maak je graag (en dus waarschijnlijk ook vaak) klaar en wordt met smaak gegeten? Oftewel: wat is je toprecept?
En dan bij voorkeur niet iets waar je anderhalfuur voor in de keuken hoeft te staan en waar tig verschillende ingrediënten bij komen kijken  ;)
Gewoon iets voor op een doordeweekse dag, te bereiden na een inspannende werkdag.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline bambi

• 5.560
Re:Succesrecepten
« Reactie #1 Gepost op: 01 april 2012, 20:00:24 »
Pasta, spinazie met wat ui in de koekepan en evt wat gedroogde tomaatjes, op het laatst brie erdoor. Evt met olijven voor extra smaak.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #2 Gepost op: 01 april 2012, 20:24:24 »
Gember uit een potje, knoflook uit een tube en rode peper uit een tube fruiten, wat kerriepoeder erbij, wat palmsuiker en wat water, dan een pak diepvriespompoenblokjes eroverheen. Als die al ontdooit zijn dan gewoon goed mengen, anders even de blokjes laten ontdooien. In een quicheschaal, stukjes bosui ertussen en een half pak hartig taart deeg eroverheen. Halfuurtje/driekwartier in de oven.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #3 Gepost op: 01 april 2012, 20:25:43 »
Combineert trouwens erg goed met mango uit een bakje, met munt, limoensap en roze peperkorrels.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Basje

• **
  • 60
« Reactie #4 Gepost op: 02 april 2012, 17:27:07 »
Ik heb er een paar:

*kikkererwten in kruidige tomaten saus, geserveerd met rijst en komkommersla oid.
*pasta met groente en pesto -> dit is mijn recept voor als ik heel lui ben en geen zin meer heb :D Het smaakt altijd heerlijk maar is in een kwartier klaar :D
*Pilav van in tomatensaus gekookte rijst met gedroogde abrikozen en kikkererwten, stoofde aubergine er bij. Er is een soortgelijk AH recept volgens mij (oh voorwaar, hier is hij:http://www.ah.nl/recepten/recept?id=453368&rq=pilav)
*Als ik het niet meer weet: altijd falafel en broodjes :)

« Reactie #5 Gepost op: 03 april 2012, 17:12:11 »
Bijzonder! Ik heb me net aangemeld in mijn zoektocht naar vegetarische recepten en wilde een soortgelijk bericht aanmaken. Maar ik moet eerlijk zeggen; dit zijn niet echt recepten....
Ik ben namelijk opgegroeid als vleeseter en mijn man ook (en die is ook van het "vlees kun je niet vaak en genoeg eten", hoewel hij vegetarische gerechten zonder problemen te geven eet als ik het voorzet) en het kost mij aardig wat moeite om vegetarische gerechten te verzinnen, zoeken en koken. Ik vind de verkrijgbare vleesvervangers namelijk niet lekker en ik vind ze vaak ook te duur in verhouding met wat je ervoor krijgt.
De Kleine Vegetarier vind ik een fijn boek om mee te beginnen, een aantal gerechten daaruit staan al vast op de menulijst. Wij eten hier op maandag en vrijdag vegetarisch (meatless monday en veggie friday).

Hoewel het best lekker klinkt "kikkererwten in kruidige tomaten saus, geserveerd met rijst en komkommers" heb ik geen idee hoe kruidig die saus dan is en wat er precies in zit.

Wie vindt het leuk om wat tijd en energie te stoppen in het typen van recepten (ingrediënten en beschrijving bereidingswijze bedoel ik dan)? Vooral recepten waarvan het water in je mond loopt, waar iemand je midden in de nacht voor wakker kan maken!

Zo at ik laatst in een restaurant iets van wraps met peer en noten (walnoten o.a.) en brie, maar ik heb geen idee hoe je dat dan maakt. Zo'n gerecht zou ik heel graag ergens als recept ontdekken. Maar ook de dagelijkse kost, waarvoor je niet zo lang in de keuken hoeft te staan zou heel erg helpen.

Dus beste vegetariërs en veganisten!! Hier de kans om een beginnend (/part time / flexi- ) vegetariër verder op weg te helpen!! Dit is jullie kans!

« Laatst bewerkt op: 03 april 2012, 17:15:07 door blue_fairy »

« Reactie #6 Gepost op: 03 april 2012, 17:19:07 »
Eh, ik begrijp je commentaar en verzoeken helemaal niet...

Wat is er niet "echt" aan de recepten? En over welke recepten heb je het precies?
Je hebt verder al wel de moeite gedaan op de site en op het forum rond te neuzen? Ik vermoed dat je 99,9% tot 100% van de "echte" recepten hier nog niet gevonden hebt.

En als je tevoren geen idee hebt hoe een recept zal gaan smaken, dan is de verrassing des te groter toch?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

« Reactie #7 Gepost op: 03 april 2012, 17:30:10 »
Een recept bestaat uit een lijst ingrediënten en een bereidingswijze en hierboven staan een aantal gerechten opgesomd.
Verder heb ik rekening te houden met een driejarige, een éénjarige en een man die veel dingen niet lust (wat de boer niet kent... schimmelkazen e.d.) en zelf houdt ik niet van scherp (bijv. pepers). Dat is info waar jullie niets mee hoeven natuurlijk. Maar uit een bereidingswijze en ingrediëntenlijst kun je zoiets wel aflezen. Ook kan ik dan kijken wat ik er ter vervanging in kan doen of dat vragen.

Wat betreft het bericht: er staat hier als topicstarter een verzoek om 'succesrecepten', dan neem ik aan dat diegene eerst al heeft gekeken of daar meer berichten van zijn als dat de gangbare gang van zaken is op dit forum. Aangezien die persoon langer lid is dan ik, neem ik aan dat die wel op de hoogte is. Zo niet, dan zijn er wel moderatoren die topics samenvoegen of er vriendelijk op wijzen.
Ik heb wel al een beetje rondgeneusd, maar je kunt onmogelijk een nieuw forum in een uurtje doorwerken, dat is begrijpelijk, toch?

Ik heb helemaal geen verzoekEN, maar slechts 1: je succesrecept (uitgebreid of dagelijkse-kost) op een manier dat het goed te volgen is hoe je het zelf klaar kunt maken.  Ik kan bijv. wel neerzetten "nasi met satesaus" maar er zijn wel 100 manieren om nasi te koken en wel 20 manier om satesaus te maken.

Tenslotte; ik richt mijn verzoek aan iedereen die zin en tijd heeft om te helpen. Heb je dat niet, wat is dan het probleem? Dan doe je dat toch gewoon niet? Even goede vrienden, 't is maar een forum.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #8 Gepost op: 03 april 2012, 17:32:48 »
Ik vermoed dat blue_fairy bedoelt dat dit meer menusuggesties zijn terwijl zij (?) op zoek is naar concrete stap voor stap te volgen recepten.

En verder iedereen bedankt voor de tot nu toe geplaatste suggesties. De kikkererwten in tomatensaus klinken goed en ik moet nodig weer eens falafel eten. Pasta pesto is ook verzadigend, maar niet echt een complete maaltijd. Bakje sla erbij dan maar. En ik moest stiekem wel lachen om fem: potje, tube, tube, mag dat wel van de smaakpolitie  ;)

Edit: gelijk met b_f.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

« Reactie #9 Gepost op: 03 april 2012, 17:33:58 »
Gember uit een potje, knoflook uit een tube en rode peper uit een tube fruiten, wat kerriepoeder erbij, wat palmsuiker en wat water, dan een pak diepvriespompoenblokjes eroverheen. Als die al ontdooit zijn dan gewoon goed mengen, anders even de blokjes laten ontdooien. In een quicheschaal, stukjes bosui ertussen en een half pak hartig taart deeg eroverheen. Halfuurtje/driekwartier in de oven.
En voordat ik me voor het "dit zijn niet echt recepten" moet gaan verantwoorden. Ja ja dit is wel een recept. (en klinkt ook lekker! al zou ik er zelf verse gember en 'verse' gedroogde knoflook in gebruiken. Maar dat kan je eigen creativiteit weer zijn met zo'n recept natuurlijk!)

edit: oh nou ga ik gelijk met haantje! Hihi smaakpolitie ;) En ik ben een 'ze'. Christa, aangenaam!
« Laatst bewerkt op: 03 april 2012, 17:36:03 door blue_fairy »

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #10 Gepost op: 03 april 2012, 17:40:17 »
Hoi Blue! Je brengt me op een idee, heb jij, of iemand anders hier, toevallig een succesrecept voor pindasaus? Ik heb er al (al!) twee verschillende geprobeerd, maar ben er niet tevreden over en de pinda's zijn ook nog niet op.
Mijn succesrecept... Daar ga ik nog even over denken.

brenda_lelie

« Reactie #11 Gepost op: 03 april 2012, 17:42:38 »
Bedoel je met pindasaus satehsaus? Wij maken altijd deze: http://www.devegetarischeslager.nl/recepten/pindasaus en die is superlekker!

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #12 Gepost op: 03 april 2012, 17:50:44 »
Bedoel je met pindasaus satehsaus? Wij maken altijd deze: http://www.devegetarischeslager.nl/recepten/pindasaus en die is superlekker!

Is er eigenlijk een verschil? Ik wil het voor over groenten, rijst, ei/tofu/o.i.d. De laatste keer vond ik de kokos niet echt iets toevoegen en ik besloot dat ik ui lekkerder vind bij de groenten dan in de de pindasaus. De ketjap was er wel lekker in. Kerrie heb ik er nog niet ingedaan, moest ik maar eens proberen... Bedankt!

« Reactie #13 Gepost op: 03 april 2012, 18:42:03 »
Hoi Blue! Je brengt me op een idee, heb jij, of iemand anders hier, toevallig een succesrecept voor pindasaus? Ik heb er al (al!) twee verschillende geprobeerd, maar ben er niet tevreden over en de pinda's zijn ook nog niet op.
Mijn succesrecept... Daar ga ik nog even over denken.
Ja hoor! Dit is een 'familierecept', dat wil zeggen; mijn vader had een Indonesische kameraad en diens oma/moeder maakt deze pindasaus op deze wijze. Later nam mijn moeder dit over en van haar heb ik dit geleerd. Het kan op heel veel verschillende manieren, dus experimenteer vooral met wat je lekker vindt!

Pindasaus (satehsaus) voor ongeveer 4 personen (originele recept)
- 4 eetlepels pindakaas (als je pinda's hebt; pureer ze in de blender met een scheutje arachide-olie (=pinda olie) en voilà! pindakaas!)
- ketjap manis
- licht bruine basterdsuiker
- sambal oelek
- water

Schep de pindakaas in een pannetje, doe een scheut ketjap manis erbij naar smaak. (Heb je wat te weinig gedaan, kan er altijd meer bij!), een eetlepel basterdsuiker, een theelepel (of 2, naar smaak) sambal oelek en ongeveer 100 ml water (kan altijd meer bij mocht de saus te dik worden).

Verhit dit samen op een laag tot medium hete pit. Op geen beding op hoog doen, dit scheelt geen tijd en je pindasaus brandt dan aan. Door de hitte kan de vette pindakaas mengen met het water zonder emulgator. Hiervoor moet je rustig blijven roeren en wat geduld hebben, het mengt vanzelf met elkaar. Als het eruit ziet als pindasaus; stoppen met roeren en warmtebron uitzetten.
Roer je te lang door, dan krijg je een laagje olie op de pindasaus. Dit is helemaal niet erg, voeg eenvoudig wat water toe en begin weer met roeren, na een tijdje mengt het weer.

Ik vind het zelf op deze manier het lekkerst:
ipv bruine suiker, een scheutje gembersiroop (bij voorkeur die van de natuurwinkel, waar alleen échte gember, wat suiker en water in zit, ipv die van de supermarkt waar alleen aroma en een handvol E-nummers in zit) en ipv water, een beetje melk. Kan ook 50/50.

Met de sambal kun je heerlijk experimenteren. Op deze manier kun je de pindasaus heel pittig maken, of juist net zo mild als in de plaatselijke snackbar.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #14 Gepost op: 03 april 2012, 18:50:42 »
Je hebt hier al gekeken?: http://www.vegatopia.com/vega/

Onze redacteur Annemieke 2 sites, met veel aandacht voor het eten met een kleine dreumes:
http://www.annemieke.net/eetfestijn/
http://www.annemieke.net/RozeMarijn/

« Reactie #15 Gepost op: 03 april 2012, 18:54:38 »
En de nasi die er goed bij past >.<

ui
knoflook
ei
lombok
ketoembar
koenjit
djinten
trasi
witte bonen (uit een pot of van tevoren geweekt en gekookt)

Fruit de uitjes aan in olie
doe daarbij ongeveer zo'n beetje 2 teentjes knoflook geraspt, 1tl ketoembar (koriander),kleine lombok,2tl koenjit (kukurma), halve tl djinten (komijn) en een erwt trasi.

Dat is je boemboe, eventueel kan je dat van te voren al maken en invriezen. Dan gaan je groenten erbij, dat kan een pakket zijn of prei,kool,wortel,paksoi bij in. Dat roer je flink om tot het half gaar is. Dan gaat er een scheut ketjap kental of manis (maakt niet uit als het maar geen zoute ketjap is) bij en laat je het prutten. De koude rijst en de witte bonen erbij en blijf je omscheppen. De tauge (optioneel) gaat erbij tot het net warm is.

Als je de pindasaus en deze nasi hebt en je serveert het met wat ham/komkommer/seroendeng/atjar en een gebakken ei heb je een heerlijk maaltijd!!

« Reactie #16 Gepost op: 03 april 2012, 18:55:13 »
een lombok is een pepertje, die laat ik er eigenlijk altijd uit. Sambal is een goede vervanger.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #17 Gepost op: 03 april 2012, 19:07:38 »
:gossip:  blue_fairy, trassi is niet vega.

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #18 Gepost op: 03 april 2012, 19:08:56 »
Joh, dat daar zo veel suiker ingaat! Misschien was mijn saus mede daarom wel niet zo lekker ;D (en natuurlijk de kokos en de ui die ik er niet al te plezant in vond). Bedankt, dat klinkt wel als een saus die ik zou maken. Weinig ingrediënten, maar wel met uitgesproken smaken. En als ik er nu gember in zou doen, ipv siroop? Siroop is natuurlijk zoeter, maar er gaat op zich ook al suiker in. Bovendien heb ik geen siroop, en wel gember. Tr@ss1 gaat er bij mij niet in, hè, da's gemaakt van dieren. Ik ben wel weer dol op djinten, bonen en pepers. Ik ga het eens doen!

(edit: o en dat ene zei Haantje al, maar dat wist ik nog niet toen ik op 'verstuur' klikte.)
« Laatst bewerkt op: 03 april 2012, 19:13:33 door Temari »

brenda_lelie

« Reactie #19 Gepost op: 03 april 2012, 19:09:51 »
:gossip:  blue_fairy, trassi is niet vega.

En ham ook niet.