Wat ik probeer te zeggen is dat ik het raar vind dat er alleen vleesproducten te koop zijn, dat vind ik een kwalijke zaak.
Alle mensen eten wel meer dan alleen maar vlees.
Wil de beursganger dat ook eten wanneer hij een beurs bezoekt? Misschien wel, bijvoorbeeld een pizzapunt of poffertjes. Maar ik zou dat nog steeds niet kopen of willen eten, omdat ik dat gewoon niet wil eten, vanwege ongezond en ook niet heel erg lekker. Misschien als ze een groene salade zouden aanbieden die ook nog lekker is, dat ik die wel zou halen, maar alleen als er niet nabij een gezellig eetcafeetje was, of zo. Ik ga soms naar de sieradenbeurs, om kralen te kopen, dat is een kleine beurs die, de keren dat ik er was, tegelijkertijd gehouden werd met de paraview. Ik heb er eigenlijk nooit een eetkraampje gezien, en heb dat ook niet gemist. Maar ik kan me indenken dat als het er wel is en je vleesetende gezelschap wel wat haalt, jij ook iets wil kunnen halen. Zelf vind ik het nog steeds geen probleem om ook iets van thuis te moeten/mogen meenemen. Hetzelfde doe ik als ik naar de Efteling o.i.d. ga. De laatste keer, een paar jaar terug, hadden de anderen slechte patat en pizza waar ik geen zin in had, ik was blij met mijn goed belegde boterham en tabouleh van thuis. Die laatste heb ik overigens gedoneerd aan een van de vleeseters, omdat die zijn eten niet lekker vond. Beter eten op zulke gelegenheden, dat lijkt me dan wel weer fijn, maar niet iets wat zou moeten.
Dat mensen tegen stemmen snap ik niet. Dat het een vleeseter niet interesseert begrijp ik, maar waarom zou wie dan ook tegen een niet-vlees product zijn als het er OOK is. Ik vraag toch niet om al het vlees te bannen.
Als ik op grote, dagvullende beurzen kwam, zou ik ook 'nee' gezegd hebben op je stelling, vanwege het 'moeten' wat er een paar keer in terug komt. Ik vind niet dat het moet. Bovendien spreekt er frustratie uit (zoals "je wordt doodgegooid met") die mij oproept om 'eens' te stemmen, maar ik deel die frustratie niet, dus wil ik dat niet doen.
Ik vind überhaupt niet dat er eten verkocht hoeft te worden daar, leuk voor wie het aanspreekt, maar wat ze hebben (ook het soort eten dus) spreekt mij niet aan. Ik voel me niet gepasseerd of zo dat ik iets lekkers van thuis mag meenemen. Het zou wat anders zijn als je geen eigen consumptie mag nuttigen.
Vind je ook dat er dingen verkrijgbaar moeten zijn voor mensen met coeliakie of een soja- en/of notenallergie? Islamitische mensen zouden overigens ook wel blij zijn denk ik met eten waar geen vlees inzit, tenzij ze daar halal vlees verkopen, maar dat vermoed ik niet.
Jij komt niet op een beurs zeg je, dus voor jou hoeft het niet, dat is dus eigenlijk het zelfde als wat sommige vleeseters zeggen, ik eet het niet dus hoeft het er niet te zijn.
Ja. Ik denk dat ik dat idd zo vind. Ik vind ook dat de supermarkt geen kip op voorraad of in de schappen hoeft te hebben, of dat ze snoep moeten verkopen ('want dan hoef ik niet naar nog een andere winkel', of zo) en ik vind ook niet dat er op elke menukaart iets hoeft te staan wat vega is. Dat moet zo'n restauranthouder zelf weten. Als ik dat zie, dan gaan mijn gezelschap en ik gewoon ergens anders heen. Voor bepaalde artikelen ga ik naar de eko-winkel, hoeft de supermarkt niet voor mij in te slaan. Het is een vrije keuze, zeg maar: er wordt iets aangeboden, je mag afslaan. Ik denk dat ik er zo over denk.
Waarom vind jij precies dat het wel zou moeten?
Het gaat om het principe, ik blijf het belachelijk vinden dat je als vegetariër / veganist je eigen eten mee moet nemen. Van de bijna 100.000 bezoekers zal ik echt niet de enige niet-vleeseter zijn.
Hoe ik het ook nog zie, is dat het niemands taak daar is om sociaal te ondernemen. Exploitanten staan daar omdat ze willen dat de Mijn-en-ik BV goed draait. Als jij signaleert dat er redelijk wat belangstelling is voor vega-opties of gewoon andere opties (op deze specifieke beurs), dan zou dat reden kunnen zijn om met de organisator van zo'n beurs om de tafel te zitten, die zou dan ook andere verkopers kunnen aantrekken. En het zou idd best kunnen dat men handeldrijft op basis van vooroordelen als 'stoere rijders willen gespietste kip'. Als dat blijkt, dan heeft het zin er wat mee te doen.
Het is je hiermee iig al gelukt het onder de aandacht te brengen!