Vegatopia Forum

Vega gerechten zonder fornuis

Offline Uniflame

• 180
Vega gerechten zonder fornuis
« Gepost op: 04 januari 2012, 17:13:21 »
Door alle kerstdrukte even afwezig geweest en bij terugkomst meteen een vraag.

Ons electrisch kookstelletje heeft het begeven en we kunnen deze week (en misschien volgende week) waarschinlijk nog geen nieuwe halen. Aangezien we niet de hele week friet willen halen, hoop ik dat jullie tips hebben voor gerechten uit de oven. Dus geen gerechten waarbij je dit of dat nog moet aanbakken want dat kan dus niet. Onze oven is wel een combi magnetron, dus dat kan evt ook en we hebben een rijstkoker. Ook hebben we een panini maker, maar niet een hele goede. We hebben geen frietpan.

Onze koelkast ligt nog vol met oa, champignons, paksoi, butternut, prei, lente ui en venkel. Andere dingen mogen ook hoor, maar dit heb ik in ieder geval ;)

Ik heb zelf misschien wel wat ideeen, maar omdat dit toch even onverwachts komt, is wat hulp wel fijn :) Alvast bedankt!

Re:Vega gerechten zonder fornuis
« Reactie #1 Gepost op: 04 januari 2012, 17:15:58 »
Je hebt ook geen camping-gasje, of kunt er geen lenen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Uniflame

• 180
« Reactie #2 Gepost op: 04 januari 2012, 17:18:41 »
Ik kook standaard op een twee pits electrisch camping stelletje en die is dus kapot. Helaas geen vrienden of familie in dezelfde stad als ik, dus lenen is lastig.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw

Offline greet

• 2.671
« Reactie #4 Gepost op: 04 januari 2012, 17:45:48 »
Je kan zoveel dingen doen met een oven...
Gevulde champignons, quiches, pizza's (Eelco's recept is echt een goed  ;)), ovenrisotto (al ga je waarschijnlijk al veel rijst eten), soep bijvoorbeeld de butternut met wat ui laten garen in de oven en mixen en chocoladetaart natuurlijk

Offline Uniflame

• 180
« Reactie #5 Gepost op: 04 januari 2012, 19:32:22 »
Kan je soep maken in de oven? Hoe doe ik dat? Want daar heb ik wel oren naar.

En ik ga dat andere topic ook even bekijken :)

Offline greet

• 2.671
« Reactie #6 Gepost op: 04 januari 2012, 20:22:22 »
Wel, je gaart gewoon een boel groenten in de oven, in blokjes die je normaal in soep zou doen. Liefst niet te dicht bij elkaar, zodat ze een soort grill-effect bekomen, eventueel met wat olie daarna in een kom, mixeren, (soja)room/ei/bouiion/andere dingen toevoegen, klaar, eventueel nog doorwarmen in de microgolf.

Offline Uniflame

• 180
« Reactie #7 Gepost op: 04 januari 2012, 20:41:01 »
Oooh ja dat klinkt makkelijk genoeg! En boullion kanik wel maken met de waterkoker :) Dank je!

Offline Sven

• 3.927
  • Geslacht: Man
« Reactie #8 Gepost op: 04 januari 2012, 23:24:17 »
Je kan vrij veel klaarmaken met een waterkoker. De meeste oosterse noedels garen voldoende wanneer je er kokend water opgiet en dan afdekt. Het zelfde geldt voor couscous.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #9 Gepost op: 05 januari 2012, 13:59:19 »
Nog wat ideeën:

Stukjes pompoen, gemarineerd met knoflook, nootmuskaat, pepertje en dergelijke kun je in de oven roosteren (ca. 30 minuten op 180 graden). Erbij geroosterde aardappels, die ook zonder voorkoken vast ook in de oven kunnen (waarschijnlijk heb je dan 45 minuten nodig, eerste 15 minuten evt. bedekt met aluminiumfolie).

Ik zou inderdaad lekker vaak pizza maken. De tomatensaus gewoon zonder voorkoken van tomatenpuree en smaakmakers. Ter afwisseling: Flammkuchen. Maak een pizzabodem, bestrijk met crème fraîche of kwark (vermengd met knof, pepertje, peterselie oid) en beleg met bv. ui en paprika.

Lasagne met savooiekool: snijd de bladeren af en verwijder de dikke nerven, begiet met kokend water met wat zout. Giet na vijf minuten af. Maak een tomatensaus op basis van tomatenpuree met karwijzaad. Maak laagjes tomatenpuree, lasagneblad, tomatenpuree, savooiekool, etc. en eindig met kaas.

Gratin dauphinois met een salade erbij. Of vervang een deel aardappels door koolrabi voor de groente.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #10 Gepost op: 05 januari 2012, 15:14:28 »
Je kan eigenlijk alle granen die niet geweekt hoeven te worden, koken in een thermoskan. Gewoon heet water erin gooien, graan erbij, een aantal uur laten liggen en af en toe schudden, en het is gekookt. Hoe lang het moet blijven liggen, verschilt, zoals sommige granen bij gewoon koken ook langer moeten dan andere.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #11 Gepost op: 05 januari 2012, 15:48:07 »
Of deze granen in een rijstkoker koken, natuurlijk  ;)

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #12 Gepost op: 05 januari 2012, 16:21:30 »
Of deze granen in een rijstkoker koken, natuurlijk  ;)
Op deze manier kan je de granen koken zonder de rijstkoker, waardoor je die vrij hebt om iets anders in te koken dat wel écht gekookt moet worden en niet gaar wordt met gewoon heet water. Van peulvruchten zou ik bijvoorbeeld niet weten of ze in een thermoskan ook gekookt kunnen worden, maar in een rijstkoker kan het in ieder geval wel.

Offline Uniflame

• 180
« Reactie #13 Gepost op: 05 januari 2012, 22:59:50 »
Super bedankt iedereen!! Als het even tegen zit, zit ik nog tot de 20ste zonder maar misschien dit weekend al weer. Het is nog een beetje onzeker. Maar hier kan ik wel mee vooruit :) Zelfgemaakte pizza is ook altijd lekker. Ik zal ook nog eens opzoeken wat er allemaal nog meer in een rijstkoker kan aangezien ik nog niet veel ervaring heb met gedroogde peulvruchten ed. Wellicht eerst linzen proberen aangezien die lekker klein zijn :) Misschien daar burgers van draaien dan, en in de oven of op de panini grill bakken.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #14 Gepost op: 06 januari 2012, 10:20:38 »
Hier is ook nog een hele draad over dit onderwerp:
http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,12330.0.html

Je kunt ook pita's en Libanese pannenkoeken met allerlei zaken en salades vullen.
Of pita's met dunne plakjes courgette, gegrilde paprika uit pot en een beetje kaas en of pesto in de paninimaker.
,,,,فلافل

Offline Antje

• 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
« Reactie #15 Gepost op: 08 februari 2012, 12:58:04 »
Dit topic doet me herinneren aan een tutorial pizza in een wafelijzer die ik ooit eens ergens las. Er was ook een versie met gevulde pannenkoeken. Misschien een idee om te proberen?
Groetjes, Antje