Vegatopia Forum

Kind veganistisch voeden

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Kind veganistisch voeden
« Gepost op: 18 juli 2012, 09:48:49 »
Zoals ik hier ook al schreef ben ik erg aan het twijfelen over de voeding van mijn dochter (nu 9 maanden). Dat we haar buitenshuis vegetarisch laten eten hadden we sowieso al besloten, ik zou het lullig vinden als ze nooit mee kan eten als er getrakteerd wordt op school, of dat ze op feestjes geen taart kan eten, dat soort dingen. De grens ligt wel echt bij vlees, maar ik denk dat dat geen probleem is (zeker niet in onze buurt, heel veel van onze buren zijn vegetariėr en voeden hun kinderen ook vegetarisch op).
Wat thuis betreft, dat weet ik nog niet. Mijn moeder (zelf omnivoor) vind het onzin om haar eieren te gaan geven. Ik weet ook niet waarom ik zo onzeker ben, want zelf zijn we (volgens mij) gewoon gezond, terwijl we allebei al meer dan 10 jaar vegan eten. Ik voel wel druk van mijn omgeving, ik krijg steeds vaker de vraag wat we gaan doen en ik hoor de mensen denken "dat arme kind  ::)". Wat ik vervelend vind is dat het altijd veganisten zijn die zeggen dat het prima kan, niet echt objectief dus.
Mijn volgende stappen zijn: een consult bij een kinderdiėtist (die voorstander is van een vegetarische voeding, dat wel), en ik ben het internet aan het afspeuren naar wetenschappelijke artikelen over kinderen die veganistisch eten. Ik heb al het een en ander gevonden maar kan alleen bij de abstracts komen. Is er hier toevallig iemand die toegang heeft tot de volledige artikelen (Greet?).

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3891829
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11424545
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9670174

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Kind veganistisch voeden
« Reactie #1 Gepost op: 18 juli 2012, 11:19:21 »
Denk dat ik daar wel aan kan komen. Geef je emailadres maar even, dan stuur ik ze op.

Edit: Ik kan je tweede artikel vinden. Eerste is uit 1985 en bij mij niet online beschikbaar. Voor de derde heb ik geen toegang.
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2012, 11:42:04 door LL de Ling »

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kind veganistisch voeden
« Reactie #2 Gepost op: 18 juli 2012, 11:51:53 »
Oh ik had niet eens naar de datum gekeken, maar die uit 1985 lijkt me dan ook niet echt heel relevant meer. Bedankt, ik ga hem lezen! En als iemand anders misschien wel aan die laatste kan komen, graag :)

Re:Kind veganistisch voeden
« Reactie #3 Gepost op: 18 juli 2012, 14:14:16 »
Ja, ik heb nr 2! Stuur je een pm :-)

Oh, dom. Niet gezien dat LL die ook al had. Sorry  :(
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2012, 14:24:23 door Cornelie »
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Kind veganistisch voeden
« Reactie #4 Gepost op: 18 juli 2012, 15:38:16 »
Succes met je zoektocht!

Ik vind het best wel knap dat jullie hebben besloten dat ze buiten de deur wel zuivel/ei kan eten, omwille van sociale redenen. Daar moet je dan wat van je eigen principes voor opzij zetten, dat lijkt me niet makkelijk. Maar wel verstandig denk ik.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kind veganistisch voeden
« Reactie #5 Gepost op: 24 juli 2012, 12:07:33 »
Ja, ik heb nr 2! Stuur je een pm :-)

Oh, dom. Niet gezien dat LL die ook al had. Sorry  :(

Maakt niet uit, bedankt voor het zoeken! :)

Succes met je zoektocht!

Ik vind het best wel knap dat jullie hebben besloten dat ze buiten de deur wel zuivel/ei kan eten, omwille van sociale redenen. Daar moet je dan wat van je eigen principes voor opzij zetten, dat lijkt me niet makkelijk. Maar wel verstandig denk ik.

We vinden het toch belangrijker dat ze een onbezorgde jeugd kan hebben. Natuurlijk hopen we stiekem dat ze straks uit eigen beweging wel helemaal veganistisch gaat eten ;)
Tja, eigenlijk ben ik er nooit vanuit gegaan dat ze helemaal vegan zou gaan eten, dus dit is niet zo'n heel moeilijke beslissing geweest. We geven onze katten ook vlees, wat moet dat moet. Alleen hoe we het nou bij ons thuis gaan doen weet ik nog niet.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kind veganistisch voeden
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2012, 09:49:50 »
Net een consult gehad bij Stefan Kleintjes, kinderdiėtist oa bekend van het boek “eten voor de kleintjes“. Ik voel me weer wat zekerder over alles, dus de eieren laat ik voorlopig lekker liggen. Wel leek het hem verstandig als ze af en toe een klein beetje yoghurt krijgt, niet zozeer vanwege de voedingsstoffen, maar meer omdat als wij inderdaad willen dat ze later buitenshuis wat flexibeler kan zijn, ze wel aan die eiwitten moet wennen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kind veganistisch voeden
« Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2012, 13:17:23 »
Fijn dat je weer wat geruster bent!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kind veganistisch voeden
« Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2012, 14:00:06 »
Ja ik vind het ook fijn. Natuurlijk moeten we nog zien hoe alles straks gaat maar ik vind het een fijn idee dat ze thuis wel gewoon veganistisch kan eten. Waarschijnlijk gaan we vragen of ze dan op het kdv yoghurt willen geven, dan hoeft dat ook thuis niet. Misschien klinkt dat stom, maar dan komen we zelf in ieder geval niet in de verleiding.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Kind veganistisch voeden
« Reactie #9 Gepost op: 29 augustus 2012, 20:14:40 »
Klinkt goed, fijn dat je daar een goed gevoel over hebt, en klinkt als een prima oplossing. Is denk ik inderdaad wel fijn dat ze dadelijk buiten de deur wat meer flexibel kan zijn. Maar hoe zit dat met ei, dat zit toch ook in veel dingen verwerkt (bv een cakeje, ik kan me voorstellen dat dat nogal eens wordt uitgedeeld vanaf het moment dat je kleuter bent), wil je haar daar dan op een gegeven moment ook aan laten wennen?
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kind veganistisch voeden
« Reactie #10 Gepost op: 29 augustus 2012, 21:57:51 »
Ik denk niet dat ei voor veel problemen zal zorgen, ik hoor niet zo vaak van een ei allergie. Het bestaat wel, maar komt toch een stuk minder vaak voor volgens mij.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Kind veganistisch voeden
« Reactie #11 Gepost op: 29 augustus 2012, 21:59:56 »
Ik denk niet dat ei voor veel problemen zal zorgen, ik hoor niet zo vaak van een ei allergie. Het bestaat wel, maar komt toch een stuk minder vaak voor volgens mij.

Ok wist niet of kindjes daar niet ook aan moeten wennen (maar ik weet er niks van hoor!)
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kind veganistisch voeden
« Reactie #12 Gepost op: 29 augustus 2012, 23:54:49 »
Ik denk niet dat ei voor veel problemen zal zorgen, ik hoor niet zo vaak van een ei allergie. Het bestaat wel, maar komt toch een stuk minder vaak voor volgens mij.

Ok wist niet of kindjes daar niet ook aan moeten wennen (maar ik weet er niks van hoor!)

Ik leerde vd week dat je pasgeboren baby'tjes niet met een gewone handdoek mag afdrogen. Nooit geweten!

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Kind veganistisch voeden
« Reactie #13 Gepost op: 30 augustus 2012, 09:36:15 »
Hoezo dan?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kind veganistisch voeden
« Reactie #14 Gepost op: 30 augustus 2012, 10:00:21 »
Hun huid is nog veel te kwetsbaar.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kind veganistisch voeden
« Reactie #15 Gepost op: 30 augustus 2012, 17:42:27 »
Hun huid is nog veel te kwetsbaar.
Maar waarmee dan wel?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kind veganistisch voeden
« Reactie #16 Gepost op: 30 augustus 2012, 21:17:19 »
Hun huid is nog veel te kwetsbaar.
Maar waarmee dan wel?

Hydrofiele luiers/doeken.

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kind veganistisch voeden
« Reactie #17 Gepost op: 14 september 2012, 19:27:53 »
Hun huid is nog veel te kwetsbaar.
Maar waarmee dan wel?

Hydrofiele luiers/doeken.

En dan alleen maar deppen, niet wrijven. :)
Want a sugarcube?